Kerk en God steeds meer kwijtraken

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Na een korte periode getrouwd te zijn, waar ik van tevoren goed over heb nagedacht, bleek ons huwelijk niet te werken en moest ik voor mijn eigen veiligheid scheiden. Pastorale hulp ontbrak de eerste week niet. Maar daarna begon het getouwtrek. Ik hoop niet dat andere mensen zo behandeld worden, want juist in de diepte moet de kerk naast je staan.

Een paar zaken: ambtsgeheim werd geschonden, ik werd alle kanten op geslingerd, maar het ergste; ik voelde mij niet gehoord, waardoor ik suïcidale neigingen kreeg. Nu heb ik een functie in onze gemeente tijdens de eredienst. Ik kom op dit moment alleen nog maar in de kerk als ik deze functie uit moet oefenen. Dit is het enige waar ik nog plezier in vind. De stap naar mijn gemeente kan ik niet meer maken na wat er gebeurd is, maar ik raak de kerk, en ondertussen ook God, steeds meer kwijt. Daarom hier een roep om hulp: wat moet ik doen?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Het liefst zou ik een telefoonnummer hebben om je gelegenheid te geven om je verhaal te doen. Dan kon ik bij bepaalde zaken wat verder doorpraten met jou. Het zal je zeker helpen als je iemand hebt die naar je luistert en jou met jouw problemen serieus neemt. Het is in ieder geval al goed dat je contact hebt gezocht met Refoweb. Zo kun je wat je meemaakt een klein beetje van je afschrijven.

Je schrijft dat je vindt dat je niet gehoord wordt. Je hebt dan het gevoel dat niemand echt met je meeleeft en je alleen staat. En je hebt wel iets heftigs meegemaakt als je voor je veiligheid gescheiden bent. Door deze omstandigheden word je des te meer op jezelf teruggeworpen. Dat leidt er toe dat je steeds meer in de put komt te zitten, zelfs zo dat je suïcidale neigingen kreeg. Waarbij je ook  God dreigt kwijt te raken.

God verlaat je echter niet. Hij zoekt je weer op in Hem, Christus, die totaal verlaten is geweest, voor ons. Bij Hem is genade en hulp. Echt waar. Keer terug tot Hem. Dat is het belangrijkste. Bij Hem kun je je hart uitstorten. Hij hoort. Hij laat je niet aan jezelf over. “Roep mij aan in de dag van benauwdheid; ik zal u eruit helpen en u zult Mij eren”, staat in Psalm 50:15.

Zoek verder hulp bij iemand in de buurt, een goede bekende, een predikant of een hulpverlener om verder je verhaal te kunnen doen. Blijf niet zitten met wat je meemaakt. Bel of mail gewoon zelf en vraag om een gesprek.

Mooi dat je een functie in de kerk hebt. Hou die verbinding met de kerk vast. Leef echter vooral in een open verhouding met de Koning van de kerk. En leef ook van het Woord dat er zondag aan zondag verkondigd wordt. Daarin is troost te vinden voor al onze noden en zorgen.

Probeer je gedachten ook verder te vervullen met wat de Bijbel aanreikt. Bid om de werking van de Heilige Geest. Je zult merken dat dat andere nare dingen dan wat op de achtergrond raken. Geef de hoop niet op. Er is een God Die uitkomst geeft.

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman