Borstreconstructie na amputatie

Alie Hoek - van kooten / 1 reactie

Vraag

Zijn er uit de Bijbel lessen te halen voor wat betreft borstreconstructie? Na een borstamputatie heb ik nog één borst. Op zich kan ik me hier prima bij neerleggen en vind ik het goed zoals het is en ben ik uiterst dankbaar dat de kanker weg is. Ik voel me er niet minder vrouwelijk door, aan de buitenkant is er niets van te zien. Wel merk ik in de loop van de jaren dat het ongemerkt (bij omkleden, zwemmen e.d. met kinderen) toch ook lastig is. Ik ben een jonge moeder. In je hoofd ben je vaak alert. Ook het steeds weer protheses halen (bij iets verandering van gewicht). En je wordt er toch iedere dag mee geconfronteerd, waarbij het wel iets met je doet. Bij tijden maakt het je toch verdrietig.

Aan de ene kant is het mooi dat er mogelijkheden zijn en aan de andere kant ook lastig. Tegenwoordig kunnen ze veel. En in het ziekenhuis is aangegeven dat ze een borst van eigen lichaamsweefsel (buikvet) kunnen maken, zodat je weer twee borsten hebt. Dit wordt veel gedaan. Ondanks dat ik heb geaccepteerd hoe de situatie is en ik eerder hier absoluut geen behoefte aan had en niet eens aan wou denken (na een intensief traject) en ik ook absoluut geen schoonheidsideaal wil, merk ik dat ik de laatste tijd toch regelmatig aan deze optie denk. Als vrouw is het is onbewust toch vaak aanwezig in je hoofd bij alles, ook al zou ik tegen zo'n operatie van acht uur opzien. Ik weet dat het in principe niet nodig is, want ik kan zo prima leven. En toch... Als vrouw is dit misschien te begrijpen.

Kan Alie Hoek- van Kooten advies geven/meedenken hoe ik als christen gebruik kan maken van de opties die er zijn en of je hier gebruik van kunt/mag maken? Ik wil mij graag laten leiden door Gods Woord.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je vraag kan ik goed begrijpen. Allereerst ben je natuurlijk heel erg blij dat de behandeling is geslaagd en dat de kanker weg is. Een ingrijpende behandeling waar een borstamputatie voor noodzakelijk was. Ook best wel een verminkende operatie. Maar als het nodig is voor je gezondheid, heb je het er voor over. Nu ben je enige tijd verder en loop je iedere dag weer tegen de gevolgen van die borstamputatie aan, zoals je zelf hebt beschreven.

Als christenarts vind ik dat je er naar mag streven het lichaam weer zo te herstellen zoals God het gemaakt en bedoeld heeft. Ik ben er iedere keer weer verwonderd over hoe mooi het menselijk lichaam in elkaar zit. Helaas zijn er ziekten en aandoeningen gekomen als gevolg van de zondeval. Daar krijgen we allemaal vroeg of laat mee te maken. Maar we mogen er dan weer naar streven om het lichaam zo te herstellen dat het beantwoordt aan hoe God het heeft gemaakt. Ik ben dan ook een voorstander van hersteloperaties, zodat het zo veel mogelijk gaat lijken op zoals het vóór de operatie was.

We moeten goed onderscheid maken tussen plastische chirurgie en cosmetische chirurgie. Met cosmetische chirurgie heb ik grote moeite. Waarom moeten er ingrepen plaatsvinden om bijvoorbeeld een vrouw er jonger uit te laten zien dan haar leeftijd is? Waarom mag je niet zien dat iemand van zestig jaar er ook als zestigjarige uitziet? Dat is de normale gang van het leven. Waarom moet dan ieder rimpeltje weggespoten worden en bijvoorbeeld lippen worden opgevuld? Dat gaat in tegen hoe onze Schepper ons lichaam gemaakt heeft.

Maar als je door een aandoening een verminkende operatie moet ondergaan en er zijn later mogelijkheden om dat te herstellen, kan ik er alleen maar van harte achter staan. Datzelfde geldt ook als een kindje bijvoorbeeld met een schisis (hazenlip) geboren wordt, dan zijn we toch blij en dankbaar met de mogelijkheden dat te corrigeren.

Goed om toch nog even voor de duidelijkheid even het verschil tussen een plastisch chirurg en cosmetisch arts weer te geven, want ik merk dat dat nog al eens door elkaar wordt gehaald. Een plastisch chirurg is iemand die na de opleiding tot basisarts zich zes jaar lang moet specialiseren tot plastisch chirurg: eerst twee jaar vooropleiding algemene chirurgie en dan nog vier jaar opleiding tot plastisch chirurg. Een cosmetisch arts volgt slechts een tweejarige opleiding bij het SOCG (Stichting Opleiding Cosmetische Geneeskunde), maar er zijn ook basisartsen die zonder die opleiding aan de slag gaan.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

borst(en)plastische chirurgie
1 reactie
Jael777
Wat een goede vraag en een mooi antwoord. Ook ik heb voor de keuze gestaan. Preventief zelfs, ivm gen belasting. Ik heb gekozen voor amputatie en directe reconstructie met eigen (buik)weefsel. Het was heel spannend en een hele lange OK, maar ik ben zo blij met deze beslissing. Ik heb vanuit de kerk waar ik destijds heen ging wel tegenstand ondervonden. Ze waren van mening dat ik niet genoeg op God vertrouwde. Maar de kans op borstkanker was erg hoog (tot 80%) en ik heb een jong gezin. Ik heb echt geen seconde spijt gehad, Dus niet helemaal jouw verhaal maar uit ervaring kan ik wel zeggen dat het goed was. Zo heb ik het althans ervaren en ook dat God dichtbij ons was. En dat ik toch een vrouwelijk lichaam mag hebben zonder borstkanker maakt me heel dankbaar. Veel sterkte met je keuze. Er is een Facebook groep (reconstructie eigen weefsel) die me erg geholpen heeft in het proces.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.