Heftige uitspraak over homo's

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag waar ik heel erg mee zit. Ik ben een jongen van nog geen 20 jaar en ben opgevoed in de Gereformeerde Gemeenten. Sinds ongeveer een jaar ben ik erachter gekomen dat ik homo ben. Eigenlijk wil ik het helemaal niet zijn, want ik weet dat de HEERE de zonden haat, dus ook deze zonde. Toen ik tiener was is mijn vader bij ons weggegaan. Daar was ik heel verdrietig over. Die zondag logeerde ik bij iemand en 's morgens werd er een preek gelezen over de tekst: “Komt herwaarts tot Mij allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.” Het leek net alsof God Zelf tegen mij sprak en alle onrust en verdriet was weg. Ik heb het alleen tegen mijn moeder verteld, omdat ik heel veel van haar houd. Ze zei dat ze erg blij voor mij was en dat ik maar veel aan de HEERE moest vragen of Hij mij verder wilde leiden.

Onlangs was ik bij paar vrienden en een van hen zei: “Alle homo's gaan naar de hel.” Ik schrok er erg van en dacht: zou hij misschien weten dat ik een homo ben? Ik durf er met niemand over te praten. Met mijn moeder niet, omdat zij al zoveel verdriet heeft omdat mijn vader is weggegaan en omdat zij ook om andere redenen veel verdriet heeft. Met onze dominee niet… het is best wel een heel aardige man en ik vind het heel fijn als hij een keer catechisatie geeft, maar ik wil hem niet lastig vallen omdat hij al zo druk is. Met mijn vrienden niet, omdat ik mij eigenlijk vreselijk schaam dat ik zo ben. En met de HEERE niet, omdat ik weet hoe Hij de zonde haat en moet straffen. En toch als het waar is wat mijn vriend zei dat homo's naar de hel gaan, dat lijkt mij het allerverschrikkelijkst, want moet ik de HEERE missen en ik kan Hem niet missen. Kunt u mij alstublieft helpen!

Antwoord

Beste jonge vriend,

Dat is nog al wat, waar je over schrijft. Wat moet het moeilijk voor je zijn om dat allemaal voor jezelf te houden. Het is te prijzen in je dat je er andere mensen die dicht bij je staan niet met je vragen lastig te valt. Maar ik adviseer je om er wel over te spreken met anderen en gewoon 'uit de kast' te komen. Ik ga een paar dingen zeggen als antwoord op je vragen.

In de eerste plaats: het homo zijn is geen zonde. Jij hebt daar niet om gevraagd en je wil dichtbij de Heere leven. De uitspraak: alle homo's gaan naar de hel is een grote leugen. Ik heb homo's gekend die ouderling waren in de Ger. Gem. en een godvrezend leven hebben geleid. Het is wel een zwaar kruis om te dragen, maar homo zijn is niet slechter dan hetero zijn. Iemand die ongewild single is (hetero) heeft eigenlijk dezelfde problemen. Maar jij kunt belijdenis doen, aan het Heilig Avondmaal gaan en de Heere dienen als je een nieuw hart hebt.

Waar de problemen beginnen is als je met iemand anders die homo is gaat samenwonen en ook seksuele gemeenschap hebt. Ik geloof dat de Bijbel dat niet goed keurt.

Je moet dus een groot verschil zien tussen een homo, die vrijgezel blijft en een homo die met een andere homo samen leeft of trouwt. Je belast je predikant er niet mee als je hem om advies vraagt. Het behoort juist tot zijn taken om je pastorale hulp te bieden. Je kunt er gerust met je moeder over spreken. Dat helpt jou om niet krampachtig alles te verbergen en dan krijg je straks niet de pijn als ze aan je vragen waarom je nog geen verkering hebt, terwijl er zoveel leuke meisjes beschikbaar zijn.

Als je het vertelt aan mensen die je liefhebben kun je ook samen bidden tot God om je hierin te helpen en je kruis te dragen. Je hoeft je er ook niet voor te schamen dat je zo bent. Dat ligt buiten jouw schuld.

Het zou goed zijn als je voor jezelf leert accepteren dat je zo bent en dagelijks erover spreekt met de Heere, die alle dingen weet en jou ook zeker wil helpen om er goed mee om te gaan.

Ik heb in het pastoraat (inmiddels 50 jaar) verschillende belijdeniscatechisanten gehad die homo of lesbienne waren en van harte belijdenis deden en de Heere dienden in de gemeente. Je bent meer dan iemand die homo is wat je identiteit betreft. Je bent een mens, door God geschapen en je kunt God net zo goed liefhebben en dienen dan een hetero.

Kort samen gevat: homo zijn is geen zonde, wel als je een seksuele relatie aangaat met een andere homo. God wil jou extra helpen om er mee om te gaan. Een hetero kan in gedachten net zo goed 'zondigen' als een homo. Het is dus belangrijk dat je God erin betrekt en ik ben er zeker van dat het vrezen van de Heere je veel steun kan geven in de strijd tegen verkeerde gedachten.

Herman van Wijngaarden is een homo en hij vreest de Heere en heeft ook veel geschreven waar jij je winst mee zou kunnen doen. Je kunt hem ook via Refoweb anoniem je vragen stellen en er zijn al veel antwoorden te lezen met een goede raad aan mensen zoals jij. Zie bijvoorbeeld het antwoord 'Als je zoon homo is'.

Veel sterkte in de strijd en hartelijk gegroet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

geaardheid