Kennissen aanspreken met oom en tante

Ds. R. W. van Mourik | 5 reacties | 13-04-2026| 08:05

Vraag

Mijn ouders vinden dat ik ook tegen hun kennissen oom en tante moet zeggen. Dat wil ik niet. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik dat niet hoef?


Antwoord

Formeel heb je gelijk dat de kennissen van je ouders geen ooms en tantes van je zijn. Maar ik kan wel begrijpen dat je ouders graag zien dat je ze zo wel noemt. Ze zullen het waarschijnlijk niet fijn vinden als je hen bij hun voornamen noemt. Dat doe je wellicht ook niet bij je echte ooms en tantes.

Mijn advies is om maar gewoon te doen wat je ouders van je vragen. Je doet er geen zonde mee en misschien wel als je ongehoorzaam bent. Wellicht dat de kennissen van je ouders het ook wel fijn vinden als je hen oom en tante noemt. Dus wat let je om het gewoon te doen en zowel je ouders als ook de kennissen van je ouders een plezier te doen.
 
Ds. R. W. van Mourik

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. R. W. van Mourik

  • Geboortedatum:
    07-02-1958
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
145 artikelen
Ds. R. W. van Mourik

Bijzonderheden:

Emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
5 reacties
Boanerges
13-04-2026 / 08:27
Ik herinner mij die gewoonte ook uit mijn jeugd. Het voelde voor mij ook vaak ongemakkelijk. Wanneer je ze "oom Jan en tante Annie" noemt dan gebruik je nog steeds hun voornamen. Ik gebruikte doorgaans consequent de formele aanspreektite en noemde ze gewoon bij hun achternaam: "meneer en mevrouw de Waard" Voor mijn ouders en hun kennissen was dat geen probleem.

Het doet mij denken aan een gebruik in mijn schoonfamilie. Mijn schoonouders worden/werden door hun kinderen - en schoonkinderen -aangesproken als "papa en mama" Ik heb dat gebruik niet overgenomen want hoewel ik mijn eigen ouders vanaf mijn puberteit aansprak met "Pa en Ma" zijn dat de enige mensen die deze intieme verkleinvorm waard zijn. Mijn schoonouders hebben het dus altijd van mijn kant gedaan met "Pa en Ma" waarmee ik hen in aanspraak hetzelfde respect heb willen geven als naar mijn eigen ouders. Zij konden dat prima acceperen.
sydneylover
13-04-2026 / 13:24
Een dominee spreek je toch ook niet aan als 'burgemeester'?

Een oom is een oom en een tante is een tante. Ofwel directe familie. Daar horen mijns inziens vrienden dus niet bij..
Ellenoor
13-04-2026 / 15:02
Ach ja, zo werkt taal. Een dominee spreken ze in sommige landen aan als “father”. In China noemen kinderen alle vrouwen in de leeftijd van hun ouders “tante”.
Wij zeiden vroeger zelf ook oom en tante tegen vrienden van mijn ouders. Andere kinderen in onze stad waren dat niet zo gewend. Misschien was het een Veluws gebruik dat mijn ouders van vroeger kenden? Hier op het dorp hoor ik het soms ook nog. Het heeft iets van “it takes a village to raise a child”, iets gemoedelijks wat mij betreft. Ik zou er niet te zwaar aan tillen. Maar ik zou er als ouders ook niet te zwaar aan tillen als je kind liever mevrouw Van de Brink zegt in plaats van tante Ria.
kip
14-04-2026 / 11:09
Heel goed antwoord van deze dominee
KvG
15-04-2026 / 10:30
Ha vraagsteller, ik zou zeggen: probeer het vooral te omzeilen. Dus in plaats van "tante Annie, wat wilt u drinken?" gewoon: "Wat wilt u drinken"? Ik doe dit zelf ook vaak zo, en op deze manier kun je zeker 95% van de situaties vermijden, in ieder geval die waar "tante Annie" zelf bij aanwezig is. Jij blij, je ouders blij.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Naar een andere kerk overstappen

Ik ben 19 jaar en dooplid van de Christelijke Gereformeerde Kerk en wil naar een andere kerk overstappen. Ik ben tot dat besluit gekomen toen God een half geleden Zich aan mij heeft geopenbaard en gez...
Geen reacties
11-04-2017

Niet bidden voor een zonde tot de dood

In een brief van Johannes staat deze tekst: “Indien iemand zijn broeder ziet zondigen een zonde niet tot den dood, die zal [God] bidden en Hij zal hem het leven geven, dengenen, [zeg ik], die zondigen...
Geen reacties
11-04-2006

Pijn van verbroken relatie

Ik heb een relatie van ongeveer een half jaar oud gehad. Het was kort maar intens, de relatie ging niet meer en zij maakte het uit. Ik kan het steeds meer loslaten, maar er blijft pijn achter. Pijn da...
Geen reacties
11-04-2025
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag