Bidden over algemene zaken

Ds. R. W. van Mourik / 1 reactie

Vraag

Een tijd terug was er een vraag over het gebed. De beantwoorder zei dat het volgens hem niet hoefde om voor allerlei algemene zaken te bidden, maar dat het meer individueel gericht moest zijn. Bijvoorbeeld bidden voor alle mensen in armoede, alle mensen die ziek zijn, die in oorlog verkeren, die in rouw gedompeld zijn, enzovoorts, is dan niet nodig. Maar wel als het gaat om individuele zaken: tante Gerda die een gebroken been heeft, vriend Henk die ziek is, enzovoorts. Waarom wordt dat eigenlijk dan wel gedaan in kerken en in persoonlijke gebeden? Heeft dat dan überhaupt geen nut, of is het dan te algemeen.

Daarnaast vind ik het zelf ook moeilijk om bijvoorbeeld voor vrede te bidden. We weten dat God alles bestuurt en dat alles wel/niet gebeurt onder Zijn toelating. Is het erg om tegen Zijn wil in te bidden? Bijvoorbeeld als God een plan heeft met de oorlog in Israël en Oekraïne en dat we dan om vrede gaan bidden terwijl God dat nog niet wil? Of is het toch goed om wel voor vrede te bidden en waarom dan wel?

Antwoord

Achter jouw verhaal met verschillende vragen, zit een dieper liggende vraag en dat is deze: wat is bidden eigenlijk? Wij hebben bidden vaak versmald en verengd tot het vragen om iets om dan maar af te wachten of God het geeft. Dat kunnen persoonlijke zaken zijn, maar ook algemene dingen. Of je nu vraagt of iemand beter mag worden of dat er vrede in wereld mag zijn, het zijn allemaal vragen waarop we het gewenste antwoord willen zien. Iemand wordt beter of er komt vrede tussen strijdende partijen. Nu is het niet verkeerd om dat te vragen. Er hoeft geen onderscheid gemaakt te worden tussen persoonlijke en algemene dingen. Maar het is wel van belang hoe we bidden en met welke intentie.

Eigenlijk is bidden niet anders dan alles op een hoger plan brengen. We laten in ons gebed zien dat God boven alles staat. Hij regeert deze wereld en ook ons persoonlijk leven. Dat wil niet zeggen dat wij bepalen wat God moet doen. Wij zijn mensen en Hij is God. Hij weet wat goed is en Hij regeert deze wereld en ons leven naar Zijn plan. Bidden is dan eigenlijk niets anders dan God bekend maken met onze noden en zorgen, in het groot en in het klein, en het aan Hem overlaten hoe Hij dan alles regeert en bestuurt naar Zijn plan en naar Zijn wil. Hij is immers soeverein en weet veel beter wat goed voor ons en deze wereld is dan wij.

Dan kan iemand beter worden, maar ook aan die ziekte overlijden. Dan kan er vrede komen, maar ook het tegendeel. Aan die leiding van God geven we ons in het gebed over. Niet lijdelijk, maar in een gelovige overgave aan Zijn wil en Zijn plan. Dan mogen we dus alles in het gebed bij de Heere brengen, maar wel in de wetenschap dat we niets kunnen afdwingen en kunnen voorschrijven hoe de Heere het moet doen. Natuurlijk is dat niet altijd gemakkelijk omdat we voor ons gevoel wel eens tegen de klippen op bidden. We zien vaak het tegendeel van waar we om bidden. Maar dan is het goed om te beseffen dat er een Vader in de hemel is Die weet wat goed en heilzaam is voor ons persoonlijk en deze wereld. Laat er zo gebeden mogen worden.

Ds. R. W. van Mourik, Alblasserdam.

Lees meer artikelen over:

bidden
1 reactie
Tonny
‭Psalm 122:6 HSV‬
[6] Bid om vrede voor Jeruzalem, laat het goed gaan met hen die u liefhebben.

‭Genesis 12:3 HSV‬
[3] Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.

2 voorbeelden waarom een algemeen gebed (voor Israël) bijbels is
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.