Bang na lezen bijna-doodfantasie

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik kwam op de website howardpittman.com. Ik ben erg bang en vraag me af: geloof ik wel in Jezus Christus? Maakt het geloof in Jezus zalig? Deze man spreekt volgens mij hier niet over geloven in Jezus. Tegelijkertijd zegt hij ook niet hoe we wel zalig kunnen worden (dus hij zegt niet dat de Bijbel niet waar is). Ik ben zo bang omdat God hier anders lijkt.

Heb ik mijn eigen god gemaakt? Ik ben zo bang dat ik mezelf dien. Ik geloof in Jezus. Ik wil Hem niet kwijt. Ik ben zo bang om 'gewoon mijn leven te leven'. Wanneer richt je je op jezelf en iedere keer doe je weer zonden?! Ik kan zelf nooit voor God bestaan! Ik heb Jezus nodig! Weet u hoe ik moet omgaan met de openbaring die deze man heeft gehad?

Ik ben zo bang omdat ik nog zoveel in zonde leef en deze soms lief heb/niet wil stoppen. Ik ben nu zo bang: ik wil stoppen met de zonde maar weet dat ik ook weer val. Hoe kan je je eigen ontspannen, want dan komen al die zondige gedachten en verlangens weer. Mag je wel ontspannen? Ik durf eigenlijk niet m’n dagelijkse dingen en hobby’s te doen. Wat als ik iets verkeerd doe? Ik ben ook zo bang om dit uit te spreken, ik moet toch geloven en op God vertrouwen dat Jezus ook voor mij gestorven is?

Mag ik deze vragen wel stellen, het is toch een teken van ongeloof?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is chaos in je hoofd. Dan helpen antwoorden op je talloze vragen (die overigens al vaker op Refoweb zijn gesteld) niet. Het moet eerst in je hoofd helder worden. Dan wordt het ook in je hart helder. Kennis (uit de Bijbel) voorkomt dat meegesleept wordt door allerlei wind van leer. Het is verstandig om al deze vragen te bespreken (of te mailen) met onze Refowebpastor, evangelist Jan van Dooijeweert. We brengen je graag met hem in contact via vragen@refoweb.nl.

Lees ook de artikelen met de tag 'Bijnadoodervaring'.