Kinderen laten dopen zonder lidmaatschap PKN

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Mag je je kinderen laten dopen in de PKN zonder dat je lid bent van die kerk?

Antwoord

Het is inderdaad mogelijk dat ouders hun kind laten dopen onder verantwoordelijkheid van een kerkenraad van een gemeente binnen de Protestantse Kerk in Nederland, zonder dat zij zelf lid zijn van dit kerkgenootschap. Dan dienen deze ouders ofwel lid te zijn van een kerk waarmee de PKN bijzondere banden onderhoudt ofwel ze moeten ingeschreven staan in een register van meelevende niet-leden. Het laatste is in verschillende plaatselijke situaties aan de orde. Het gaat dan om mensen die op principiële gronden geen lid van de PKN willen zijn, maar toch de hervormde gemeente waartoe ze altijd hebben behoord niet willen loslaten.

Overigens dient men hierbij wel te bedenken dat het gedoopte kind wél als dooplid van de PKN wordt ingeschreven.

Ds. J. Hoek