Angst voor getal 666

W.E. (Wilbert) Weerd / Geen reacties

Vraag

Vooraf, voor de duidelijkheid: ik heb autisme en erg last (gehad) van angst en dwang omtrent zaken van het geloof omdat ik dingen niet goed begrijp en zelf in moet vullen en dat gaat dan vaak fout. Ik vraag me af hoe ik om moet gaan met het nummer 666. Een aantal jaren geleden checkte ik alles dwangmatig, zelfs scancodes van voedingsproducten. Nu begrijp ik dat het nummer ook ‘gewoon’ voorkomt. Maar ik kan me angstig voelen als het voorkomt in telefoonnummers, bankrekeningnummers, etc. Maar ik denk dat dat niet erg is?

Het eerste Apple-product zou bijvoorbeeld voor 666,66 dollar zijn verkocht. Betekent dit dat je geen Apple-producten mag kopen of blijven gebruiken als je er al een hebt? Ik ben bang dat ik enorme angst ga krijgen als ik nu Apple-producten zie, ik krijg het idee dat ik dood neer val als ik ook maar per ongeluk en Apple-product zou aanraken (dat is dat zelf invullen waarschijnlijk?). Of dat ik het idee heb dat ik verantwoordelijk ben om iedereen te waarschuwen als zij Apple-producten gebruiken.

Er wordt wel gewaarschuwd voor de antichrist/666 maar er wordt niet duidelijk uitgelegd hoe het zit en wanneer dit nummer fout is of wat je zou moeten doen als je het tegenkomt. Omdat ik autisme heb weet ik dan niet goed hoe ik het moet invullen en krijg ik veel angst en dwangklachten ervan.

Hartelijke groet, een jonge vrouw.

Antwoord

Dag jonge vrouw,

Bedankt voor je vraag. Bij het lezen van je vraag moest ik meteen terugdenken aan Stichting Opwekking. In hun liedbundel besloten ze het nummer 666 over te slaan en niet op te nemen in hun liedboek. Een vrij bijzondere keuze, als je het mij vraagt, maar het laat zien dat je niet de enige bent die een lading en last ervaart bij dit nummer in een lijst.

Het fenomeen dat mensen waarde hechten aan bepaalde nummers en denken dat dit invloed heeft op hun leven, bij bijvoorbeeld het getal dertien, is een vorm van bijgeloof. In Amerika schijnt dat vrij vaak voor te komen, er is daar dan bijvoorbeeld geen dertien verdieping of dertien rij omdat mensen het gevoel hebben dat het ongeluk brengt. We lijken als mens pogingen te doen om grip te krijgen op het leven door te denken dan nummers invloed hebben op ons leven (dat is bijgeloof) en zo zelf onze angst gerust te kunnen stellen. Het gevoel dat je iets kunt doen, zoals het nummer vermijden, kalmeert je angst eventjes, maar daarna neemt je angst juist weer toe, want je moet daarna nog harder je best doen dat getal te vermijden. Zoals je omschrijft met het voorbeeld van de Apple producten.

Hebben getallen magische kracht? Het antwoord is; nee. God heeft ook getallen gemaakt, in Genesis lees je bijvoorbeeld dat hij de mens schiep op de zesde dag. Geen getal is onrein of slecht in zichzelf. Maar dan toch? Wat is dan de betekenis en waarschuwing van het getal 666 in de Bijbel? Bedoelt de Bijbel ermee dat je elk telefoonnummer, nummerbord of lied waarin dat getal voorkomt moet vermijden? En waarom koos Apple voor dat bedrag?

Cijfers in de Bijbel hebben een symbolische waarde. Een symbool verwijst naar iets anders, bijvoorbeeld de duif als symbool van vrede. Of de trouwring als symbool van gehuwd zijn. In de Bijbel wordt in plaats van het woord symbool het woord zinnebeeld weleens gebruikt, zoals in Hebreeën 9:9. Daar wordt uitgelegd dat de tabernakel en de hele tabernakeldienst een symbool is van iets anders, een afschaduwing. Een afbeelding van iets hemels. Je ziet dan bijvoorbeeld de ark van het verbond, maar dat is eigenlijk een beeld van iets hemels. De hogepriester verwijst naar Jezus Christus als onze Hogepriester. Zo ook het getal 6. Het getal 6 is het getal van een mens omdat Adam op de zesde dag werd geschapen. Het getal 7 verwijst naar volheid en God. Zo zijn er nog vele getallen.

In Openbaring gaat het om het berekenen van een getal gekoppeld aan een beest wat door tekenen de mensen op aarde misleidt. Deze misleidde mensen moeten het beest aanbidden. De opdracht van Openbaring is niet om het getal te vermijden maar om te zien dat het gaat om de aanbidding van de mens zelf (en mogelijk nog een rijkere betekenis die voor nu te ver voert). Niet misleid worden betekent niet dat je een nummer of getal vermijd maar dat je geworteld en gegrondvest bent in het woord van God, het evangelie (Kolossenzen 2:7). Dat Apple dat bedrag gebruikte klinkt mij als een provocatie in de oren, maar dat is speculatie omdat ik daar geen onderzoek naar heb gedaan.

666 is een drie-eenheid van het getal 6. Het gaat niet om het getal 665 + 1 maar om 6 en dan nog eens 6 en nog eens 6. Zoals in: Heilig, Heilig, Heilig is de Heer God Almachtig. 666 zet de mens centraal, de mens als ultieme vorm van heerser en wat als het ultieme eer en aanbidding krijgt. Dat is een deel van de berekening. In het Oude Testament ontving Koning Salomo jaarlijks 666 talenten goud (1 Koningen 10:14). Het volk had God als Koning verworpen en wilde zelf een koning, ook als ze dan veel belastingen moesten betalen. Het staat dan ook voor aardse macht en aardse status. Vandaar de koppeling in Openbaring met kopen en verkopen. Kortom, het getal 666 heeft een symbolische betekenis, niet een magische kracht in zichzelf.

Toch hebben wij mensen de neiging waarde te verlenen aan cijfers, bijvoorbeeld trouwen op 2-3-23, of een geluksgetal bij het kopen van een lot. We willen patronen zien en zo de wereld overzichtelijk maken. Waaronder ook de angst voor getallen. Wat betreft het getal 666 is daar zelfs een officiële naam voor: let op, een ingewikkeld woord: Hexakosioihexekontahexafobie.

Al met al hoef je dus totaal niet bang te zijn voor cijfers, en ook niet het cijfer 666 in telefoonnummers, nummerplaten, of waar dan ook. Sowieso is Jezus overwinnaar op de duisternis en God alle cijfers en getallen geschapen, ook 666! Het nummer is niet fout en richt je vooral op God en Zijn woord, want geen macht of kracht kan ons scheiden van Hem.

Wilbert Weerd

Tags in dit artikel:

666getallen