Doop grond van gebed om Heilige Geest

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het “Klein vragenboekje voor kinderen” van ds. L. G. C. Ledeboer. In dit boekje staan onder andere de volgende vragen:

“(42) Vraag: Moeten wij Hem ook om die Geest bidden? ANTWOORD: Ja, beslist, Mattheüs 7:7. (43) Vraag: Hebben wij grond daartoe? ANTWOORD: Ja, in onze doop.”

Nu ben ik benieuwd waar het in de Bijbel staat dat er in de doop grond ligt om God om Zijn Geest te bidden. Er ontbreekt namelijk bij dit antwoord een tekstverwijzing.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. In de Bijbel staat niet een tekst die rechtstreeks antwoord geeft op onze dogmatische vraag: ligt er in de doop een grond om God om Zijn Geest te bidden? Maar als we er even over nadenken, dan is het toch wel heel duidelijk. Het staat namelijk in het doopbevel zelf, Mattheüs 28 vers 19. Wij worden gedoopt “in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.”

Wat betekent dat: in de Naam van? De naam van de Vader, de Zoon en de Geest wordt over ons uitgeroepen. Wij worden gesteld onder de macht en onder de bescherming van Hem Die deze Naam draagt: de Drieënige God. Deze God vraagt naar ons en biedt ons alles aan wat wij nodig hebben om zalig te worden. Alles, wat we niet hebben verdiend en waarnaar we uit onszelf niet eens vragen. Maar toch wil Hij het geven. Alle heil, voortkomend uit de eeuwige liefde van de Vader, verdiend door de gehoorzaamheid van de Zoon, toegepast door de Heilige Geest Die het geloof werkt. Dat ligt allemaal besloten in die Naam waarin wij gedoopt worden.

Laat ik het als vraag stellen: zou de Heere Jezus met de instelling van de doop nu bedoeld hebben: mensen, maak je vooral geen zorgen, alles is in orde: God is je Vader, Christus is je Zaligmaker, de Geest is je gegeven? In dat geval hoef je nergens om te bidden...

Of ligt er in de doop een oproep en een belofte? De oproep tot geloof en bekering en de belofte dat voor wie gelooft alle heil is weggelegd, geschonken door de Vader, verdiend door Christus en toegepast door de Heilige Geest?

Ja, maar ik heb geen geloof... Inderdaad, dat wist God ook al. En juist daarom worden wij gedoopt (ook) in de Naam van de Heilige Geest. Ons doopformulier laat zo mooi zien dat de Heilige Geest Die ons beloofd is, het geloof werkt dat nodig is om het heil te ontvangen. “Ons toe-eigenende hetgeen wij in Christus (in de belofte) hebben...”

Dus is de gedachte niet: hier is het heil, in de belofte, en zorg jij nu dat je aan het geloof komt. God doet het ene deel en jij  moet voor het andere deel zorgen. Nee, het is veel rijker: God zorgt voor allebei. Hij Die ons alle heil belooft, belooft ons ook de Geest te geven Die het geloof werkt.

Als je daarover nadenkt voel je ‘vanzelf’ de aandrang, de noodzaak en de vrijmoedigheid om te bidden om de Heilige Geest. Niet bidden is zonde, temeer omdat de Heere ons zo vriendelijk nodigt en welgemeend aandringt. De tekstverwijzing die Ledeboer bij vraag 42 geeft is daarvoor voldoende Bijbelse onderbouwing. Neem het ter harte, en je zult er wel bij varen!

Hartelijke groet,
Ds. H. Korving