Beleefdheidsvraag beantwoorden

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Een half jaar geleden overleed mijn vader. Ik vind het lastig als mensen aan me vragen: hoe gaat het? Dat ik dan zeg: moeilijk. Of ik weet ik niet wat ik moet zeggen en dat er dan gezegd wordt: oh, hoezo dan? Of: waarom? Het blijkt dat ‘t gewoon een beleefdheidsvraag is en dat veel mensen het alweer vergeten zijn. Ik hou er niet van om te liegen, om te zeggen dat het goed gaat. Heeft u tips hoe ik hiermee om moet gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat zeg je tegen iemand die vraagt hoe het met je gaat: de waarheid. Als jij merkt dat iemand gewoon een beleefdheidsvraag stelt kun je kiezen: je geeft een nietszeggend antwoord óf je zegt dat je het moeilijk vindt nu je vader onlangs is overleden. Wat de ander met die informatie dóét is niet aan jou. Je wilt graag medeleven, maar krijgt dat niet automatisch. Nee, soms weet iemand niet wat ie dan zeggen moet. Aan iemand die daadwerkelijk belangstelling toont kun je je verhaal kwijt omdat diegene interesse en meeleven toont.

Het is dus domweg een kéúze die je zelf maakt op het moment dat iemand zegt “hoe gaat het.” Juist omdat er niet altijd achteraan komt “met jou”!

Overigens: van mij uit sterkte gewenst, juist nu je vader eigenlijk nog maar kort geleden gestorven is.

Marijke Rots