Afvallen uit ontevredenheid naar God

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Is afvallen (gewicht) een verwijt naar God dat je niet tevreden bent met Zijn schepping? Hiermee bedoel ik niet mensen met een zwaar, ongezond gewicht waardoor de situatie niet goed meer is, maar iemand die zelf een bepaald gewicht wil behalen terwijl het niet direct hoeft maar het doet om er beter uit te zien waarbij het ook tijd en gedachten in beslag neemt. Kan dit een list van de duivel zijn?

Antwoord

Een gewichtige vraag! Een antwoord hierop is niet 1,2,3 te geven. Wat is de achterliggende gedachte van diegene die wil afvallen!? Wie bepaalt of afvallen wel of niet  niet nodig is ?! (mogen anderen dit wel invullen of een oordeel geven voor/aan persoon in kwestie). Heeft niet iedereen zijn of haar verantwoordelijkheden als het gaat om zijn of haar lichaam !?

Iedereen maakt  hierin, in vrijheid, zijn of haar keuzes en alle gemaakte keuzes hebben gevolgen... Het is denk ik altijd goed om je gezondheid in de gaten te houden, door alle welvaart en de daarbij komende verleidingen ligt overgewicht voor de hand.

Is het afvallen “om er beter uit te zien” wel de echte reden? Zit er misschien niet meer achter het handelen van persoon die zijn of haar streefgewicht wil halen/ behouden?

Tijd en aandacht, gaan we daar niet allen mank in/aan? (zonder te willen generaliseren!) Of het een list van de boze kan zijn? Een antwoord hierop is niet zomaar geven, tenzij er vanuit het hart Soli Deo Gloria op geantwoord kan worden!

Met vriendelijke groet,
Jan van Stuijvenberg
docent voedingsleer

Lees ook de artikelen over 'Overgewicht' en 'Dieet'