Leven verbeteren

A. J. C van Gent / Geen reacties

Vraag

Beste ouderling Van Gent. Hartelijk dank voor het uitgebreid beantwoorden van mijn vragen in het onderwerp “Bijzondere ervaring na angstaanval.” U vraagt of ik vaker deze aanvallen heb. Het is na de laatste keer niet meer voorgekomen en ik ben inmiddels naar de dokter geweest, verdere stappen worden ondernomen.

N.a.v. uw antwoord heb ik nog een vraag. “U zegt dat ik moet stoppen met het uitwendig proberen te verbeteren van mezelf als grond voor een leven met God en dat we niet hoeven op te klimmen door verbeteringen en/of werken. Uiteraard snap ik enerzijds wat u bedoelt, maar als ik mijn leven niet (ver)beter (bijvoorbeeld in plaats van stille tijd als de kinderen slapen een film kijken), hoe kom ik dan bij God terecht? Door gebeden bijvoorbeeld, maar is het niet zo dat van ons wordt verwacht dat we de Schrift kennen en dat we in die zin God opzoeken? In de afgelopen week ben ik er namelijk achter gekomen hoe weinig ik eigenlijk weet van wat de Bijbel zegt naast de verhalen die je vaak hoort in de preek.

Ik snap dat u wilt duidelijk maken dat wij het daarin niet van onszelf moeten verwachten, maar is het persé verkeerd om te veranderen of verbetering te willen? Daarbij weet ik ook dat ik het oprechte zondebesef/berouw nog niet heb en ik bid dat God dit mij wil geven.

Antwoord

Beste mevrouw,

Naar aanleiding van de eerste beantwoording van jouw vragen heb je een aantal aanvullende vragen gesteld. Het is goed om te lezen dat je naar een arts toe bent gegaan, verwacht ook in die weg de zegen van de Heere. Graag wil ik op je andere vragen in gaan.

Vanuit mijn vorige antwoord heb je twee zinnen geciteerd die zich richten op het stoppen met werken als grond voor de zaligheid. Je geeft aan enerzijds te begrijpen wat ik daarmee bedoel. In het woordje enerzijds lijk ik wat twijfel te proeven. Ik kan dat begrijpen, want het staat haaks op menselijke ideeën over de zaligheid. Echter mag je die twee zinnen niet lostrekken van het geheel van mijn antwoord, dan zou het aanzetten tot lijdelijkheid. Die weg wijst Gods Woord niet. Het Evangelie roept niet op tot lijdelijkheid, maar is één grote nodiging tot het heil: Kom tot Christus!

Je wilt graag je leven verbeteren, wellicht omdat je beseft dat jouw huidige levensstijl niet overeenkomt met Gods Woord. Laat helder zijn dat de Bijbel geen enkele ruimte biedt om enige zonde in de hand te houden. Het is in die zin hoogst noodzakelijk dat je breekt met de zonde. Echter kan dit zonder geloof niet wezenlijk gebeuren, want dan geldt de eis van de Wet. De Wet eist volkomenheid, honderd procent en niets minder. Je bent het aan God verplicht om in alles te breken met de zonde en in volkomen reinheid en heiligheid te leven voor Zijn aangezicht. Dat vraagt om uiterlijk én innerlijk. Het uiterlijke leven kan keurig zijn in eigen oog, alleen is het dan ook aangenaam in Gods oog? Het diepe van onze verlorenheid is dat we niet alleen zonde doen, maar zonde zíjn. Als het bij uitwendige verbeteringen blijft, dan is dat als het verven van een instortende muur.

In Psalm 51:18-19 schrijft David het volgende: “Want Gij hebt geen lust tot offerande, anders zou ik ze geven; in brandoffers hebt Gij geen behagen. De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God, niet verachten.” Wees daarom niet alleen gericht uitwendige verbetering van je leven, maar belijdt aan de Heere je zonde én zondigheid. Ga naar de grote Wetsvervuller Jezus Christus toe. Leg biddend alle schuilhoeken van je hart en leven voor Hem neer. Buig voor de Heere en smeek Hem om Zijn genade en het geloof in de Heere Jezus. Open Gods Woord. Leg je vinger bij Zijn Woord en smeek met David: “Heere, schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in het binnenste van mij een vaste geest” (Ps. 51:12). Zie gelovig en verwachtend uit naar de vervulling, de Heere kan én wil het genadig geven.

Je vraagt jezelf af of God niet verwacht dat jij Hem opzoekt, bijvoorbeeld door het houden van stille tijd, het doen van gebeden en het lezen en kennen van de Schrift. Zouden die dingen dan verkeerd zijn? Nee, zeker niet. Ik raad je aan om -binnen de mogelijkheden van je gezin- veel de stilte op te zoeken. Onderzoek de Schrift grondig. Het Woord is aan ons gegeven als kanaal waardoor God Zichzelf in Christus wil openbaren. Val de Heere in gebed heilig lastig om alles te geven wat nodig is voor de zaligheid van je man, je kinderen en jezelf. Zoek de werkplaats van de Heilige Geest op door je te zetten onder de Bijbelse prediking van Zijn Woord. Gebruik de middelen vrijmoedig en werp alles van je weg dat in de weg kan staan. Doe dit alles niet uit eigen kracht, noch om iets te verdienen of enige bijdrage te leveren aan de zaligheid, want dat is een onmogelijke zaak. De Heere Jezus wijst in Johannes 6:27 aan dat de mensen moeten “werken voor spijze”, maar direct daaraan verbonden dat Híj de benodigde spijze zal geven. Dat is een belofte! De mensen vragen wat zij dan zullen doen om het werk van God te mogen verrichten (vs. 28). Het antwoord is eenvoudig, nodigend en ontwapenend: “Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem Die Hij gezonden heeft” (vs. 29). Het zijn de eigen woorden van de Heere Jezus, die zijn ook voor jou betrouwbaar. Hij kan en wil alles schenken, Hij belooft het... en dat helemaal voor niets. Daarom geldt vóór al het uiterlijke werk, de liefdevolle uitroep: Geloof in de Heere Jezus Christus en je zult zalig worden (naar Hand. 16:31).

Tot slot nog kort je laatste zin, waarin je schrijft: “Daarbij weet ik ook dat ik het oprechte zondebesef/berouw nog niet heb en ik bid dat God dit mij wil geven.” Zondebesef en berouw zijn geen voorwaarden om tot Christus te gaan. Het spijt me als je het altijd anders hebt gedacht. Want is je gebrek aan zondebesef en berouw een reden om je van Christus af te houden? Jouw gebrek hieraan zal je niet minder welkom maken voor Christus. Vlucht tot Hem. Hij ontvangt zondaren, ook in 2022. Verwacht niets van jezelf, maar alles van deze Borg en Zaligmaker: Jezus Christus, de levende Zoon van God. God smeekt het je door Zijn Woord en Zijn dienaren, van Christuswege: “Laat u met God verzoenen” (2 Kor. 5:20).

Ik hoop op deze wijze (opnieuw) recht te hebben gedaan aan je vragen en wil er ook op wijzen dat het eerste en dit huidige antwoord onlosmakelijk aan elkaar zijn verbonden. Opnieuw in het gebed dat dit antwoord door de Heere wordt gebruikt om je in alles te laten leiden door Zijn Woord en Geest.

Met mooie groet,
A. J.C. van Gent