Het einde is nabij (volgens Johannes Kenneth)

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Misschien heeft u het ook wel gezien, de billboards met teksten als “Het einde is nabij” en “Jezus komt” langs de snelweg. Dit is een initiatief van ene Johannes Kenneth. Ik kwam toevallig een filmpje tegen van hem waarin hij hierover vertelt. Deze jongeman roept mensen op tot bekering en waarschuwt dat de wederkomst van de Heere Jezus aanstaande is. Op zich niet verkeerd, alleen de manier waarop (zie de filmpjes op zijn YouTube-kanaal ), doet me grote twijfels hebben bij zoiets.

Misschien komt dat omdat ik als refo niet gewend ben om zo over deze dingen te praten. Het komt op mij een beetje verdacht over. Maar misschien zie ik dit verkeerd en doet deze jongen het veel beter dan ik die vaak zwijg over de dingen van God en Zijn woord tegenover mijn ongelovige medemensen. Ik vraag me echter oprecht af wat ik hiervan moet denken en of dit van God is of niet.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Deze vraag betreft zaken waarover de meningen onder christenen verdeeld zijn. Ik zou niet willen pretenderen dat ik met zekerheid kan zeggen hoe het nu werkelijk precies zit. Dat weet niemand en juist daarom zouden we hier voorzichtig mee moeten zijn. Ik heb hier door de jaren heen heel wat studie over gedaan en heb daar behoorlijk wat verschillende visies en variaties daarop voorbij zien komen. Ik wil hieronder een paar dingen meegeven die naar mijn mening belangrijk zijn.

Zoals je zegt is een oproep tot bekering en geloof niet verkeerd. Misschien zijn deze teksten op de billboards voor sommigen een aanzet om (opnieuw) stil te staan bij het bestaan van God, het komend oordeel en de boodschap van het evangelie. Als het dat uitwerkt dan ben ik daar blij mee.

Stil te staan bij de wederkomst van de Heere Jezus is ook goed. Christenen kijken al bijna 2000 jaar reikhalzend uit naar Zijn wederkomst. Soms dreigen we een beetje in slaap te sukkelen en hebben het we het nodig weer aangespoord te worden. Maar we behoren als christen te leven als het ware ‘met gepakte koffers’, of bijbels uitgedrukt “met de lendenen omgord en de lampen brandend” (Lukas 12:35), klaar om te gaan. Het is goed en bijbels om hierover te spreken en elkaar daar toe aan te manen.

De kreet “het einde is nabij” kan echter potentieel misleidend zijn. Op zich is het bijbels, Petrus zei dat al in 1 Petrus 4:7 en Johannes zei dat al in 1 Johannes 2:18. Maar we moeten dat lezen in de context waarin het staat en het niet als een losse kreet gebruiken. Als je deze bijbelgedeelten erbij pakt en het hele hoofdstuk leest dan zul je zien dat de manier waarop Petrus en Johannes het gebruiken niet de manier is waarop het op de billboards wordt gebruikt. Het einde is al bijna 2000 jaar nabij en het is al bijna 2000 jaar het laatste uur. De satan is overwonnen en deze wereld is ten dode opgeschreven. Maar het ‘stervensproces’ van de wereld is nog gaande en we weten niet hoelang dat nog duurt. Te zeggen dat dit nog maar kort duurt is pure speculatie. Wanneer de Heere Jezus terugkomt weten we niet, dat weet alleen de Vader (Mattheüs 24:36). Natuurlijk moeten we de tekenen der tijden onderkennen. Maar de tekenen van het einde, zoals bijvoorbeeld uit Mattheus 24 (misleidingen, oorlogen, hongersnoden, besmettelijke ziekten, aardbevingen etc.) zijn van alle tijden.

Er zijn hier bij Kenneth drie zaken gaande die discutabel zijn en die waarschijnlijk ook maken dat het wat verdacht op je overkomt:

  1. de manier waarop het boek Openbaring wordt gelezen;
  2. de manier waarop bijbelteksten worden ingevuld, en;
  3. de leer van de opname van de gemeente.

1. Het boek Openbaring wordt hier gelezen als een boek dat hoofdzakelijk slechts toekomstige gebeurtenissen zou beschrijven. Ik heb die neiging ook een tijdje gehad maar kom daar steeds meer van terug. Persoonlijk ben ik steeds meer geneigd dit te lezen, net zoals vele uitleggers door de eeuwen heen, als een beschrijving van zaken die steeds weer spelen in de hele periode vanaf de eerste gemeenten tot aan het einde der tijden, waarin dingen zich steeds weer herhalen in wisselende vorm en intensiteit en op verschillende plaatsen. Openbaring is van belang voor elke christen van elke tijd. Zoals Openbaring 1:3 zegt: “Zalig is hij die leest en zijn zij die horen de woorden van de profetie, en die in acht nemen wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.”

De Heere Jezus gaf deze woorden bijna 2000 jaar geleden via Johannes aan Zijn gemeente (Openbaring 1:1) en deze woorden zijn al 2000 jaar geldig voor elke christen, en voor elke christen in de afgelopen 2000 jaar was de tijd nabij. Het geeft ons een blik in wat er achter de schermen speelt en waar het naar toe gaat. En dat God volop in controle is in alle ellende en moeite. Het is daarmee een houvast en troost voor elke christen, met name voor een christen in verdrukking, in elke tijd. Het is veel meer een troostboek voor christenen dan een waarschuwing voor niet- christenen. Het is geen programmaboekje van de laatste dagen maar het geeft ons het perspectief op de gebeurtenissen in de wereld vanuit het gezichtspunt van God.

2. Het lastige eraan is dat het een boek is vol met beeldspraak en symboliek, net zoals vele visioenen van de profeten uit het oude testament. Het zijn beeldende beschrijvingen van dingen die toen te gebeuren stonden en die nog steeds voortduren, steeds opnieuw. Wat echter vaak gebeurt, en zo ook bij Kenneth, is dat bijbelteksten worden ingevuld en uitgelegd naar eigen inzicht met zaken die men meent waar te nemen in de eigen tijd, zoals bepaalde gebeurtenissen of technologische ontwikkelingen. En deze dingen schieten eigenlijk altijd hopeloos te kort en gaan nooit helemaal op en vaak ook helemaal niet. Zo ook hier weer, waar deze zaken worden ingevuld met zaken zoals de Abraham-akkoorden, één wereldregering, één wereldreligie en één wereldmunt, blockchaintechnologie, QR-code, COVID-19 vaccin, Great Reset, kunstmatige intelligentie, metaverse en nog veel meer dingen die hij in zijn video’s aanhaalt. En dan worden er ook allerlei complottheorieën bij aangehaald die moeten dienen als ‘bewijs’ dat we nu wel echt heel vlak voor de komst van de antichrist zitten.

Tegelijkertijd worden er allemaal losse bijbelteksten uit hun verband gehaald en aan elkaar geknoopt, zodat er een brei ontstaat die soms kant nog wal raakt. Om te begrijpen waar deze symboliek werkelijk voor staat moeten we dit leren begrijpen vanuit de Bijbel, met name vanuit het Oude Testament waar deze dingen geïntroduceerd worden. En dan moeten we niet naar losse teksten kijken, maar alle bijbelgedeelten goed lezen en kijken waar het daar nu inhoudelijk over gaat, tegen wie de schrijver spreekt en wat de schrijver wil overbrengen. We moeten niet naïef doen over allerlei zorgelijke ontwikkelingen die er zijn in de wereld, want die zijn er. Maar als je de visioenen en profetieën uit de Bijbel gaat invullen naar eigen inzicht met dingen die niet in Bijbel staan, dan denk ik dat je er niet alleen naast zit, maar ook nog eens de plank dreigt mis te slaan van waar het in deze bijbelgedeelten nu eigenlijk over gaat.

3. Een hoofdthema bij Kenneth is de opname van de gemeente. De gedachte hierbij is dat de christenen zouden worden opgenomen vlak voor de grote verdrukking welke in Openbaring 6-18 beschreven zou zijn. Dit zou dan voor christenen dan eigenlijk niet meer van belang zijn, want die zijn dan toch al weggenomen, maar zou alleen de ongelovigen treffen. De kern van de oproep van Kenneth is deze verdrukking te ontvluchten door deel te hebben aan de opname door bekering. De leer van de opname vind je vooral terug bij de Plymouth Brethren (Vergadering van Gelovigen). Met name John Nelson Darby heeft deze leer sterk bevorderd. Ik ken verschillende Plymouth Brethren als zeer bijbelgetrouwe christenen. Ik denk echter dat de sterke nadruk op de opname en de eindtijd bij hen ongezond is. Ik heb ook grote twijfel of dit wel een juiste interpretatie is van de bijbelverzen, zoals 1 Thess. 4:17, die hierbij vaak bij worden aangehaald. Mattheus 24:29-31 bijvoorbeeld zegt iets anders en zo zijn er vele bijbelverzen die op een manier spreken van het einde en van de wederkomst die niet past bij deze leer. Zij lossen dit dan op door te zeggen dat de Heere Jezus twee keer komt, één keer in het verborgen en één keer in het openbaar. Er is hier een stellige en kunstmatige uitleg van zaken die in de Bijbel helemaal niet zo eenduidig zijn. Ik deel die stellige uitleg dan ook niet.

Ik zie ik de leer van de opname van de gemeente meer als een menselijke uitleg van iets waar de Bijbel veel minder duidelijk over is dan de aanhangers van die leer ons doen willen geloven en waar vanuit de Bijbel ook wel het een en ander tegen in valt te brengen. Ik weet niet hoe de wederkomst van de Heere Jezus er precies uit zal zien, maar ik hoef het ook niet te weten. Ik vertrouw er op dat ik veilig ben bij Hem. En hoe Zijn wederkomst er dan precies uit al zien merk ik vanzelf wanneer de tijd is gekomen.

Zoals je misschien wel weet wordt de leer van de opname in deze vorm in reformatorische kerken over het algemeen ook niet onderschreven. Zie bijvoorbeeld het antwoord 'De opname van de gemeente'.

Dit zijn de drie zaken die deze oproep tot bekering in een ongelukkig geheel plaatsen, zaken die mijns inziens niet bijbels zijn, maar een eigenmachtige uitleg zijn, waar Petrus voor waarschuwt dat niet te doen (2 Petrus 1: 20-21). Ik waardeer de inzet van Kenneth en twijfel niet aan zijn goede intentie en van degenen die met hem meedoen. Maar ik denk dat deze zaken daar afbreuk aan doen.

Het gaat er niet om te moeten weten wanneer de tijd is aangebroken. In het doen en laten van een christen zou het niet moeten uitmaken of de Heere Jezus morgen terugkomt of over 100 jaar. Belangrijk is dat je er klaar voor bent en dat je als een trouw dienstknecht bezig bent in afwachting van de komst van de Heere (Mattheus 25:21). De Bijbel geeft ons troost en houvast hoe te leven, juist ook te midden van verdrukking. Dat we weten dat God alles onder controle heeft en te weten waar het uiteindelijk heen zal gaan. Ja, het einde is nabij en dat is het al 2000 jaar. Maar één dag bij de Heere is als duizend jaar en duizend jaar als één dag. En Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen (2 Petrus 3: 8-9). En onderwijl blijven we reikhalzend uitzien naar Zijn wederkomst. En proberen we te getuigen van de Heere Jezus waar we kunnen.

Zie verder ook de artikelen onder de tags 'Wederkomst' en 'Opname van gemeente'.

Ik hoop dat dit antwoord een beetje helpt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

eindtijdOpname van gemeente