Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest

Ds. M.F. van Binnendijk / 6 reacties

Vraag

Sinds ik moeder ben, ben ik snel bang dat mij iets overkomt waardoor mijn kinderen jong zonder mij verder moeten. Hierdoor ben ik snel bang dat ik iets heb. Ik heb een zeer stressvolle periode achter de rug. Een zwangerschap met veel zorgen, een zoontje waar we hulp voor hebben en ook nog wat zaken op het werk die niet lekker liepen. Hierdoor (denk ik) heb ik vaak hoofdpijn (op verschillende plekken) ben ik moe, licht in mijn hoofd/soms duizelig, soms pijn op mijn borst.

Ik ben dan meteen bang voor iets met mijn hart of een tumor in mijn hoofd. Dan ben ik bang dat het wel iets ergs is... hoe groot is die kans? Ik probeer om mijn zorgen bij God te leggen, maar soms is dat zo moeilijk. Hoe kan ik meer genieten en niet steeds bang zijn?

Antwoord

De vraag laat zorgen zien die iedereen van ons wel (eens) kent en meemaakt. Het is echter een merkwaardig verschijnsel dat -wanneer iemand iets voelt als hoofdpijn, kiespijn, pijn in de buik- dan doorgaans meteen het ergste gevreesd wordt. Het herinnert aan het bekende spreekwoord, dat ‘een mens het meest lijdt door het lijden dat hij vreest (maar nimmer op komt dagen)’.

De Heere heeft ons niet gemaakt om bang te zijn vóór lijden dat komen kan, maar sterk te zijn in lijden dat er is en elke nieuwe dag in goed vertrouwen tegemoet te gaan omdat God niet loslaat wat Hij is begonnen. Bedenk ook dat wanneer een moeder zich mentaal of fysiek niet lekker voelt, dat zijn weerslag kan hebben op het hele gezin. Dat begint overigens al in de moederschoot, omdat het emotionele brein van een kind bij de geboorte al volledig ontwikkeld is.

“Hoe kan ik meer genieten?” is uw kernvraag. Een eenvoudig, maar krachtig antwoord vinden we in 1 Petrus 5:7, waar staat: “Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor U.”

Ds. M. F. van Binnendijk,
Stadskanaal

Lees meer artikelen over:

angsthypochondrie
6 reacties
Eliiine
Beste dominee, dank voor uw antwoord, mooi! Alleen een tip: een zwangere help je er niet echt mee door te zeggen dat de gemoedstoestand van de moeder invloed heeft op haar ongeboren baby. Ik werd door die gekke hormonenmix tijdens de zwangerschap ineens iemand die zich overal zorgen over maakte. Het idee dat dat schadelijk was voor m'n kind, maakte m'n humeur niet beter. Wat u schrijft klopt als een bus, maar mijn tip is om de zwangere met wat vrolijkere feiten op te beuren.
Ellenoor
@Eliiine, dat dacht ik ook ja!
En vragensteller, ik herken wel een beetje wat je schrijft. Zijn er mogelijkheden om minder hooi op je vork te nemen, bijvoorbeeld door minder te gaan werken of iemand te vragen om af en toe op te passen zodat je even kunt slapen of iets anders kunt doen waar je van bijtankt? Als ik te veel aan mijn hoofd heb (en dat heb je maar zo als jonge moeder), begint mijn lijf op een gegeven moment ook te protesteren. En juist als ik al gespannen ben doordat ik te veel aan mijn hoofd heb, ga ik me ook allerlei rare dingen in mijn hoofd halen.
Je hebt een stressvolle tijd achter de rug, schrijf je. Dat doet veel met je, ook met je lijf. Geef jezelf de tijd om weer te ontspannen, en aarzel niet om daar hulp bij te vragen als dat niet lukt (gewoon een keer langs de huisarts met je klachten is echt niet raar; die kan je eventueel doorverwijzen of even bloedprikken).
Christie
Herkenbaar deze angst. Alleen was ik juist bang om mijn kinderen en niet om mezelf. Het is helemaal waar wat de ds. zegt. Maar alles aan de Heere geven is wel een proces wat je moet leren( door de Heilige Geest) en oefenen. De angst is niet zo 1,2,3 opgelost door zo'n antwoord. Wat mij geholpen heeft is vooral de Bijbel lezen. Alle angst telkens opnieuw bij de Heere brengen. En bidden om de hulp van de Heilige Geest. De waarheid van Gods beloften moet in je hart wortelen. En hardop Bijbelteksten uitspreken. Meezingen met bv. Omdat Hij leeft ben ik niet bang voor morgen. En mij hielp ook tekenen. Hoeft niet mooi te zijn, maar gewoon je gevoelens tekenen. Maar dat moet bij je passen . Een ander helpt schrijven misschien. En verder inderdaad voldoende rust nemen en misschien eens met iemand praten. Er zijn veel mensen met dit soort angsten, je bent niet de enige! Maar met de Heere kun je hier mee leren omgaan en zal de angst minder worden en overgaan.Sterkte ermee!
Samanthi
Het is misschien wel beter om hulp te zoeken, zodat je er mee om kan gaan.
Heel veel sterkte hoor.
Erik1960
Wat is zou willen toevoegen aan het advies: ga naar je huisarts en vertel over de klachten die je hebt. Laat zoveel mogelijk uitsluiten dat je fysiek niet oke bent (pijn op de borst is niet iets om mee rond te blijven lopen).
Je beschrijft dat je een stressvolle tijd achter de rug hebt. Die stress kan heel goed van invloed zijn op je gezondheid. Probeer de overtollige stresshormonen kwijt te raken door tijd te maken voor dingen die je energie geven. Dat valt vaak niet mee in een gezin met jonge kinderen, maar het is echt nodig om je veerkracht weer te herstellen.
Tenslotte: vaak zijn mensen met angst in een bepaalde mate boos op zichzelf omdat ze die angst hebben. Of ze vinden het dom dat ze die angst hebben. Dus proberen ze die angst te negeren of weg te drukken. Maar zo werkt ons gevoel niet: hoe harder je de bal onder water drukt, hoe harder die omhoog komt. Sta jezelf toe dat je die angst hebt, dat scheelt vaak al een hoop stress. En als je toch bij de huisarts bent, kun je hem/haar ook vragen naar tips tegen die angstige gedachten.
Bernart44
Beste vraagstelster,
Pijn op de borst kan ook zijn dat je last hebt van hyperventilatie. Daar kun je ook soortgelijke klachten van krijgen. Vooral door stress kun je oppervlakkig gaan ademen. Probeer in zulke omstandigheden eens op je ademhaling te letten.
Veel strekte met al je zorgen.