Kritische vragen doen geloof wankelen en betwijfelen

Ds. J.A. van den Berg / 3 reacties

Vraag

Ik ben een jongeman, opgegroeid bij een open Bijbel. Al op jonge leeftijd heeft de Heere in mijn hart gewerkt en ik mag weten dat ik uit genade een kind van Hem ben. Ik ken mensen die ook bij de Bijbel zijn opgegroeid maar die God en de kerk vaarwel hebben gezegd. Ze kunnen niet geloven dat wat in de Bijbel staat de waarheid is. Dat de mens van nature verdorven is en geneigd tot alle kwaad is iets wat je wordt aangepraat in de kerk zeggen ze dan.

Nu merk ik de laatste tijd dat ik die vragen en twijfels van hen begrijp. Dat diezelfde vragen en twijfels ook in mijn hart kunnen leven. En dat doet me zo intens veel verdriet. Want daarmee doe ik de Heere verdriet. Hij die Zijn Zoon gezonden heeft tot vergeving van mijn zonden. De Heere heeft me liefde gegeven tot Hem en ik mag leven met Hem. En dan nu diezelfde gedachten. Is het allemaal niet verzonnen? Is geloven niet een concept om kaders en houvast te geven in deze ingewikkelde wereld? Vragen die ik helemaal niet wil hebben maar die toch zomaar naar boven kunnen komen.

Al deze vragen kunnen me zo aan het twijfelen en wankelen maken. Komt dit van de duivel of is het m’n eigen hart? Ook maakt het me angstig. Bang om niet meer te kunnen geloven. En ik weet, als de Heere me niet elke dag weer geloof geeft dan wordt het ook niks. Maar toch maakt het me angstig. De vraag vanuit de noodkreet is vooral hoe ik hiermee moet omgaan. Want zelf kom ik er niet uit.

Een jongeman van 24 jaar.

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is goed dat je deze vraag stelt. Dat is één van de dingen die de Heere kan gebruiken om je te helpen in deze situatie. Ook is het goed om te lezen dat deze vragen en twijfels in je hart jou verdriet doen. Dat heeft te maken met de liefde tot de Heere in jouw leven. Intussen krijg je in deze weg onderwijs over wie jij zelf bent. In jezelf ben je niet anders of beter dan de mensen die God en de kerk vaarwel zeggen. Dat te beseffen, maakt het wonder groter dat zulke mensen kunnen zalig worden. Daarin krijgt God alleen de eer.

Wat een wonder dat er genade is door Christus voor mensen die God verdriet doen door hun twijfelen en wankelen. Wanneer God niet Zijn trouw betoont in het vasthouden van jou en mij, dan komt het niet goed. Met die vragen mag jij en moet jij bij de Heere komen. Leg het voor Hem neer. Belijd ook je zonde en schuld in dit twijfelen en wankelen en vraag eerbiedig om meer geloof. Hij zal dat zeker doen. Houd aan in dat gebed. De Heere stuurt zo’n bedelaar nooit leeg weg.

Het is waar dat het Bijbelse geloof kaders en houvast geeft in deze ingewikkelde wereld. God brengt zo orde op zaken in ons hoofd, in ons hart en in ons leven. Maar dat is niet een door mensen bedacht concept of plan. Wanneer we om ons heen kijken, valt niet te ontkennen dat de mens van nature verdorven is en geneigd tot alle kwaad. En ook wanneer we ons eigen hart en leven eerlijk onderzoeken, moeten we dat belijden.

Wat is het goed om met deze nood van mijn leven tot de Heere te vluchten. Wat is het een heerlijke en zoete ervaring om de liefde van Christus te zien en te ontvangen. Bij Hem komt mijn onrustige hart tot rust. Het is niet vreemd dat jij dit wankelen en twijfelen ervaart. De duivel wil niet dat jij de vrede van God in je hart hebt. We hebben hier een geestelijke strijd. Die moeten we voeren met de wapens van het gebed, het Woord en het geloof. Maar de overwinning ligt toch vast. Die heeft Christus behaald. Hij waakt over allen die op Hem betrouwen. Er zal er niet één van hen verloren gaan.

Ds. J. A. van den Berg,
Sint Anthoniepolder

Ds. J.A. van den Berg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sint Anthoniepolder
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

geloofstwijfel
3 reacties
Samanthi
Goed antwoord, de dominee stuurt je naar de Heere Jezus toe, dat is de enige plek, aan Zijn voeten, Hij geeft alles: vergeving, genezing, zekerheid, geloof.
Hij komt je ongelovigheid te hulp.
Vraag ook het Licht van Zijn Geest en de liefde van de Vader.
Alleen daar is alles goed.
Als je Zijn Stem dan heden hoort
Gelooft Zijn Heil en troostrijk Woord verhard je niet,
maar laat je lijden.
Elise55
Ja, mooi antwoord idd!
Als ik zelf neiging tot twijfel bij mezelf bemerk, helpt het me om te denken aan het historische bewijs dat Jezus echt bestaan heeft. Meerdere Romeinse, Griekse en Joodse bronnen verwijzen naar de waarheid van het Christendom. Een pdf hierover kan ik je evt. toesturen.
Verder zijn er veel archeologische een wetenschappelijke vondsten gedaan die de geloofwaardigheid van de Bijbel onderschrijven. Zie bv. de site van https://logos.nl/
CrA
Beste vraagsteller, je vraagt je af hoe je moet omgaan met je twijfels. Je zegt dat je mag weten een kind van God te zijn. Je bent dan wedergeboren. Dit is een gevolg van de opstanding van Jezus Christus uit de dood(1 Pet.1:3). Die wedergeboorte is geen waanidee alsof het iets is wat zweeft in de gedachten van mensen. Zo zeker als je tijdens een storm het geluid van de wind hoort, zo zeker is het werk van de Heilige Geest in iemand die wedergeboren is (Joh.3:8). En dit feit is net zo zeker als de opstanding van Jezus uit de dood. Verder wil ik je het advies geven dat je niet uit gewoonte de samenkomst/Woordverkondiging nalaat. Afval van het geloof begint hier doorgaans mee ( Heb. 10:25-26).