Avondsluiting die bij me past

M.M. van Winkelen / 3 reacties

Vraag

Sinds een jaar ongeveer probeer ik nu ‘s avonds uit een online dagboek te lezen. Alleen doet het mij de laatste tijd minder. Het is voor mijn gevoel niet genoeg om maar één stukje te lezen, maar de Bijbel zelf lezen vind ik ook te moeilijk. Er zit voor mij geen voldoening in het lezen van een dagboek. Toch moet ik iets doen, want ik wil niet zonder een van deze dingen gaan slapen. Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is goed dat je zoekt naar inhoud en structuur van je avondsluiting, dat is een belangrijk onderdeel van de dag. Als iets niet goed blijkt te werken, kan het goed zijn om een andere vorm te kiezen; zodat hetgeen je leest ook echt nuttig voor je is. Ik denk graag even met je mee.

Ik begin met een aantal praktische punten. Allereerst geef je aan dat je een online dagboek leest. Je zou kunnen kijken of een dagboek op papier je helpt om je beter te concentreren. Verder is het goed om je wat te oriënteren op de keuze van het dagboek. Er zijn allerlei dagboeken in omloop, de opzet en/of de thema’s van het ene dagboek kan je beter aanspreken dan het andere. Mogelijk is dat ook het geval bij het dagboek dat je nu leest.

Het is verder goed om een dagboek uit te kiezen dat bestaat uit de combinatie van een Bijbelgedeelte van enige omvang en een meditatie erover (dus niet alleen één Bijbeltekst die boven het dagboekstukje staat). Als je bijvoorbeeld een dagboek kiest dat zich richt op een bepaald Bijbelboek, is dit een goed hulpmiddel om systematisch door een Bijbelboek heen te gaan en de inhoud ervan te overdenken.

Ik raad je tenslotte aan om per avond maar één dagboekstukje te lezen. Als je meer wilt lezen, kun je eventueel het Bijbelgedeelte wat je erbij leest wat uitbreiden. Maar bedenk ook dat hier geldt: niet het vele is goed maar het goede is veel. Je kunt beter een kleiner gedeelte goed lezen en overdenken, dan van een groter gedeelte vluchtig en oppervlakkig kennis nemen.

Mocht een dagboek voor jou echt niet blijken te werken, dan zou je een poosje een Bijbelleesrooster kunnen uitproberen. Bijvoorbeeld over één van de evangeliën: Elke dag een stukje lezen en overdenken. Begin dan met niet al te lange stukjes. Ik raad je aan om de Bijbel met uitleg of de kanttekeningen erbij te lezen, dat helpt je echt om het Bijbelgedeelte beter te begrijpen.

Het bovenstaande gaat vooral over wat je leest bij de avondsluiting: welk dagboek en/of welk bijbelgedeelte. Het is goed om daarover na te denken, maar daarmee is nog niet alles gezegd. Ik wil je ook nog een drietal andere gezichtspunten meegeven:

1. Zorg dat je enigszins tot rust bent gekomen als je de Bijbel en je dagboek open doet. De Bijbel noemt dat “het gaan in je binnenkamer en het sluiten van je deur.” De deur naar alles wat heel de dag je aandacht trekt (bijvoorbeeld je telefoon) mag dan echt even dicht. Als je in je hoofd nog heel druk bent, kan dat je in de weg staan om werkelijk stil naar Gods Woord te luisteren.

2. Besef daarnaast dat je voor alles de Heilige Geest nodig hebt als je je over de Bijbel buigt. Van Lydia lezen we dat de Heere haar hart opende (Hand. 16:14). Iets dergelijks lezen we ook over de discipelen na de opstanding. Lukas tekent dan op: “Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden” (Lukas 24:45). Zouden jij en ik dat minder nodig hebben als wij Gods Woord gaan lezen? Laten we beseffen dat we vanuit onszelf de dingen die van de Geest van God zijn niet begrijpen (1 Kor 2:14). Maar de Heere kan dat echt anders maken.

3. Vraag voor je gaat lezen eerst of de Heere het gedeelte dat je gaat lezen voor je wil zegenen; dat kan een kort gebed zijn. Overdenk het gedeelte verder wat je gelezen hebt, en vraag je af: begrijp ik wat er hier nu met dit Bijbelgedeelte of deze tekst wordt bedoeld? Het is ook goed om na te denken over vragen als: Wat zegt dit Bijbelgedeelte over God? Wat zegt God eigenlijk met deze tekst tot mij? Wat moet er anders in mijn leven? Waarin heb ik God of Gods genade nodig? Overdenk dat en breng dat ook in gebed bij de Heere.

Hopelijk lukt het je om een goede invulling te vinden. Wijsheid daarin toegewenst!

M. M. van Winkelen

M.M. van Winkelen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Den Haag
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ouderling in Gereformeerde Gemeenten.

    Bekijk ook:

3 reacties
Melkweg
De bijbel met kanttekeningen zou eventueel ook goed te gebruiken zij
Samanthi
De Bijbel met uitleg is ook goed te gebruiken.
Begin dan met gebed.
Lees een paar verzen en dan de verklaring.
Denk er over na, wat heeft het mij te zeggen, lees de verwijsteksten erbij.

Bidt daarna opnieuw.
Lees het eventueel nog eens.

Je kunt beginnen met een kort Bijbelboek, bijvoorbeeld een brief.

Ik wens je Gods zegen.
Pubermoeder
Tip: meedoen aan de "moeskruid Bijbelleesgroep". We zijn op dit moment in "Openbaring" bezig. Iedere morgen krijg ik een opdracht : stukje lezen, paar vragen, vaak ook iets om over na te denken en hoe je er zelf instaat. Ik heb een notitieblokje om de vragen te beantwoorden. Heel nuttig!