De ruiter op het witte paard

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Veel christenen zijn van mening dat de ruiter op het witte paard uit Openbaring 6 Christus is. Echter: alle zegels hebben een oordeel in zich, waarom zou dit voor het eerste zegel anders zijn? Een nog belangrijker gegeven is dat het Jezus zelf is die het bevel geeft aan de ruiters om uit te rijden. Hij verbreekt de zegels, niet iemand anders. Net als de andere ruiters heeft deze paardrijder niets goedaardigs over zich: hij gaat uit om te veroveren. Hij is degene die begint met de verdrukking. Ook wordt ons de waarschuwing voorgehouden dat de satan zich voordoet als de ‘engel van het licht’. Zo lijkt de antichrist, waarmee ik deze ruiter identificeer, zich voor te doen alsof hij de Christus is. Hoe denkt u daar over?

Antwoord

Beste lezer,

Deze uitleg is me inderdaad bekend. Toch geloof ik niet dat die juist is. Er zijn voldoende redenen om hier aan Christus Zelf te denken, ook al wordt Hij hier symbolisch voorgesteld - geheel in de lijn van het boek Openbaring.

Hiervoor zijn de volgende argumenten te noemen:

  • Het verband. In hoofdstuk 5:5 lezen we: 'Zie, de Leeuw Die uit de stam van Juda is, de Wortel van David, heeft overwonnen'. Vervolgens ziet Johannes een Lam. Het heeft overwonnen. Dat heeft betrekking op het volbrachte werk van Christus op Golgotha. De Ruiter op het witte paard wordt ons getekend 'als overwinnende en om te overwinnen'. Met andere woorden: de overwinning van het Lam gaat door tot op dit moment, zelfs tot de op de dag dat Christus terugkomt.

  • De kleur van het paard: wit. Die kleur wordt in het boek Openbaring steeds verbonden met wat heilig en hemels is, wat bij God hoort.

  • Deze Ruiter ontvangt een kroon. Dat komen we ook tegen in hoofdstuk 14:14: de Zoon des mensen Die op Zijn hoofd een gouden kroon heeft, als teken van Zijn Goddelijke glorie en van Zijn overwinning.

  • Vooral is echter te denken aan de parallel met hoofdstuk 19:11 en 13: 'En zie, een wit paard, en Hij Die daarop zat, werd getrouw en waarachtig genoemd, en Zijn Naam wordt genoemd het Woord Gods'. Even later wordt Hij aangeduid als 'de Heere der heren en de Koning der koningen'.

Hoe overwint Christus? Door de prediking van het Evangelie. En laat dàt nu juist het belangrijkste teken van de eindtijd zijn: zie Mattheüs 24:14. Dat teken gaat aan al het andere vooraf, en beheerst alles. Uitermate bemoedigend!

Maar: de verkondiging van het Evangelie is wel een strijd! Het moet vele weerstanden overwinnen. Ook in jouw en mijn leven. Alleen door de kracht van het Evangelie, toegepast door de Heilige Geest, wordt ons hart verbroken en smelt de weerstand weg. Ben je zelf al geraakt door een pijl van Zijn Evangelieboog? De pijlen van de Koning treffen diep in het hart van Zijn vijanden (Psalm 45). Maar wie erdoor geraakt werd, verandert op slag in een vriend!

Ds. P.D.J. Buijs

Lees meer artikelen over:

Openbaring