Kerken in Londen

Redactie Refoweb / 9 reacties

Vraag

Ik heb een vraag. Voor mijn studie ben ik op zoek naar een stage in het buitenland. Als reformatorische jongere kan dat nogal lastig zijn omdat ik graag wel naar de kerk wil op zondag. Ik ben onder andere op zoek naar een stage in Londen. Kunnen jullie mij misschien vertellen welke kerk in Londen er het meest in de buurt komt bij bijvoorbeeld de Ger. Gem. (in Ned.)?

Antwoord

We kunnen je onderstaande gemeenten aanbevelen, waarbij aangetekend dat de eerste gemeente (Strict Baptists) wel de volwassen doop voorstaat. De prediking is voluit reformatorisch:

http://www.providence-chapel.org.uk/

http://www.freechurchcontinuing.org/reports/news/fcc-news/item/london-free-church-continuing

Lees meer artikelen over:

engeland
9 reacties
kram94
Een andere goede kerk is de Metropolitan Tabernacle. Dat kerk staat in de lijn van Spurgeon
Unionist
Het hangt er natuurlijk ook sterk vanaf wáár in Londen je bent. Greater London is zo groot als de provincie Utrecht. Als jij in Veenendaal woont, wil je niet elke zondag 2x in Woerden naar de kerk. Als je wat specifieker aangeeft welke wijk je zit, kun je ook specifiek geholpen worden. Je kunt best een goede reformatorische kerk vinden, maar 't is even zoeken.
henkie
De kerk van Spurgeon, Metropolitan Tabernacle, is ook nog een tip...
Lincoln
Ik kan je de Free Presbyterian Church in Londen (Zoar Chapel, Varden Street) van harte aanbevelen! Daar zijn ze Nederlanders ook wel gewend, er zijn regelmatig uitwisselingsstudenten/stagiaires. Ook in de Metropolitan Tabernacle klinkt een Bijbelse prediking. Ook de Free Church of Scotland (in St Botolph-without-Aldersgate) is een optie, en sinds kort belegt de Free Church of Scotland (Continuing) ook diensten in de stad. Genoeg keuze dus!
De vraagsteller stelt overigens: "Als reformatorische jongere kan dat nogal lastig zijn omdat ik graag wel naar de kerk wil op zondag." Vergis je niet, je kunt op heel veel plaatsen op de wereld naar reformatorische kerken, zeker in de Angelsaksische wereld. En ja, misschien wordt er dan een gezang gezongen en dragen niet alle vrouwen een hoed - maar het Woord gaat open!
Yoshi
Of je gaat eens kijken in de plaatselijke anglicaanse kerk. Je hebt het meeste aan, en kan het meeste bijdragen aan, een lokale geloofsgemeenschap. Dan kun je het beste samen gemeente zijn, zowel op zondag als op de andere dagen.
John61
Juist zo'n buitenlandse reis biedt de mogelijkheid om ook eens bij andere gezindten te kerken. Dat kan heel verfrissend zijn. Uiteindelijk kent Gods Koninkrijk maar 1 Kerk, de gemeenschap van alle gelovigen van alle gezindten, die Jezus als hun Verlosser zien.
myself
Dankjulliewel voor jullie reacties!

Ik weet dat je best wat breder kan kijken. Dit heb ik in Nederland zelf zeker al gedaan dus ik weet welke richting ik zelf wil kerken. Als er een lokale kerk is die jullie kennen en die een beetje in de richting is hoor ik het ook graag!
Lincoln
Goed om te horen! Als je, zoals je vraag vermeldt, een kerk zoekt die het meest in de buurt komt van de Ger. Gem. (in Ned.), dan is er eigenlijk maar één: de Free Presbyterian Church (die in Varden Street). Zowel qua theologie als uiterlijke verschijning is er weinig verschil. Het is een kleine, maar warme gemeente!
Je kunt bij de redactie mijn e-mailadres opvragen als je meer informatie wilt of ervaringen wilt delen.
Dekker98
De Free Presbyterian church of Scotland komt denk ik het dichts bij de Ger Gem in Ned. Maar je kunt ook goed kerken bij de Strict baptist (dan beveel ik je Providence Chapel in Croydon aan!), Metropolitan Tabernacle, Free Presbyterian church of Ulster, Free church of Scotland, evangelical church en bij sommige Anglicaanse kerken. De Anglicaanse kerk is net zo breed als de PKN.

http://www.providence-chapel.org.uk

http://www.southgrovefpc.co.uk

http://www.fpchurch.org.uk/location/london-congregation/

https://freechurch.org/im-new/find-a-church/london/london-city

http://www.freechurchcontinuing.org/find-us/congregations/item/london?category_id=4

http://www.grovechapel.org