Syntonics-behandeling

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Een optoloog heeft mij i.v.m. oogproblemen geadviseerd om een Syntonics-behandeling te gaan volgen (een kleurtherapie waarbij je door in bepaald licht te kijken beter zou kunnen gaan zien). In het boek "Genezing uit het oosten?" van Ruud van der Ven zag ik dat hij hier occulte invloeden in ziet. Ook op de website van Stichting Promise liet men zich kritisch uit over deze therapie. Ik weet niet of ik als christen deze behandeling moet gaan volgen. Kan iemand mij richting geven?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je vraagt of het juist is voor een christen om een syntonics-behandeling (licht- en/of kleurentherapie) te gaan volgen. Nu, ik denk niet dat daar op zichzelf, bijbels gezien, bezwaren tegen kunnen zijn. Het is algemeen bekend dat licht invloed kan hebben op onze gezondheid, ook al zal dat voor de een sterker gelden dan voor de ander. En hetzelfde geldt voor kleuren. In verpleeghuizen en scholen bijvoorbeeld wordt als het goed is altijd gelet op de juiste lichtval en kleuren. Ik kan de medische kant van een syntonics-behandeling niet beoordelen, maar het feit dat je het advies ertoe kreeg van een (ik neem aan: betrouwbare) optoloog lijkt me niet verkeerd. Belangrijk is ook dat de syntonics-behandeling gebeurt door een deskundig iemand, die een gedegen opleiding heeft gevolgd en gediplomeerd is. Op het gebied van alternatieve geneeswijzen (waartoe we syntonics, denk ik, moeten rekenen) is dat lang niet altijd het geval. Bij twijfel zou je je huisarts kunnen vragen.

Je hebt echter andere aarzelingen. Je hebt gelezen hebt dat synconics uit het oosten zou komen en dat in "genezingen uit het Oosten" occulte invloeden kunnen zitten. Daar heb ik echter mijn vraagtekens bij. Als ik het goed heb komt syntonics niet uit het Oosten, maar uit de VS. Maar ook als het uit het oosten zou komen, is er dan sprake van occulte invloed? Is alles wat uit het Oosten komt verkeerd? Ik weet dat er geneeswijzen zijn die Oosterse religiositeit als achtergrond hebben. Maar ook dan is het nog de vraag of die geneeswijzen verbonden is met de religie in plaats van dat je ze er ook los van kunt zien. Het is goed om kritisch te zijn bij bijvoorbeeld Oosterse geneeswijzen, vooral als ze gepaard gaan met bepaalde inwijdingen of influisteringen. Maar daar is bij een syntonics-behandeling geen sprake van. Trouwens, vragen we ons bij de reguliere geneeskunde altijd af wat de achtergrond ervan is? Is er niet soms of vaak weinig aandacht voor het functioneren van de mens naar geest, ziel en lichaam in een bepaalde sociale context?

Ik denk dat, als we onze vragen hebben bij een bepaalde geneeswijze, het goed is ons af te vragen: heeft de geneeswijze de bedoeling ons af trekken van het bijbels geloof in de Heere Jezus Christus of is daar helemaal geen sprake van? Daarbij denk ik onder andere aan de woorden van Jezus in Lukas 9:49-50 (naar aanleiding van iemand die demonen uitdrijft zonder dat hij Jezus volgt): "Wie niet tegen ons is, die is voor ons." En aan wat Paulus schrijft over het al of niet eten van afgodenoffervlees (1 Korinthe 10:25-30). Wij zouden geneigd zijn om daar onmiddellijk verbondenheid met de afgoden te zien en ons er ver van te houden. Maar Paulus wijst het (tenzij je voor iemand een aanstoot zou zijn) niet af, maar zegt: "De aarde en haar volheid is immers van de Heere" en (ik zeg het met eigen woorden, vers 30): als ik ervoor kan danken moet ik niet gelasterd worden.

Dat zou ik ook van een syntonics-behandeling willen zeggen. Als het goed is doe je dat ook biddend, of de Heere het wil zegenen. En je dankt de Heere dat Hij middelen en mogelijkheden geeft om een goed zicht van je ogen te behandelen. Heb je bij een bepaalde geneeswijze je vragen dan zijn de criteria die de bekende christenpsychiater Samuel Pfeiffer noemt een goede regel: 1. Werkt de geneeswijze alléén samen met een bepaalde filosofie of is ze er ook los van te zien? 2. Verzwakt de geneeswijze mijn geloof? 3. Werkt ze met "kosmische energieën" of influisteringen? En 4. kan ze alleen maar met occulte of esoterische modellen verklaard worden of zijn er ook andere verklaringen mogelijk? Ik denk dat dat ook goede criteria zijn bij de vragen die je hebt over syntonics.

Ik hoop dat ik je wat geholpen heb. Wijsheid erbij. En een goed herstel.

Ds. H. Veldhuizen

Lees meer artikelen over:

occultoogtherapie