Ziekenhuiszaal

drs. A. Meijer / 16 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van bijna 60 jaar. Als ik in het ziekenhuis kom te liggen kan het gebeuren dat er ook mannen op dezelfde zaal liggen. Het kan mijn buurman of de predikant wel zijn. Ik moet er niet aan denken om 's morgens zo te ontwaken. Als het zover is, is het te laat om er over na te denken. Is het geoorloofd om zo te denken? Kan ik dit van tevoren aangeven?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Ik kan mij voorstellen dat u zich zorgen maakt over het gebrek aan privacy op een ziekenhuiszaal. Tijdens de opname op een ziekenzaal wordt er, als het goed is, wel rekening gehouden met uw voorkeur. Die kunt u op dat moment aangeven. Helaas is het door capaciteitsgebrek niet altijd mogelijk om iedereen de plek te geven die hij/zij wenst.

De kans dat u samen met de buurman of de dominee op een zaal komt te liggen lijkt mij wel erg klein.

Ik denk dat Mattheus 6 ons leert om ook deze zorgen in de handen van de hemelse Vader te leggen.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

16 reacties
Catherine
Lieve mevrouw, ik kan me goed voorstellen dat u zich hier zorgen over maakt. Ik ben een stukje jonger, maar zou er ook niet aan moeten denken. Ik vind het zo'n rare ontwikkeling. Mijn hoogbejaarde oom lag vorig jaar in een zaal met 1 man en 2 vrouwen. Het was soms gewoon genant om die zogenaamde lollige opmerkingen aan te moeten horen.
En als er een mevrouw uit bed klom, met haar doorzichtige ponnetje, hoe die 2 mannen naar haar lagen te koekeloeren.
Ik begrijp het niet, daar de andere zalen ook met mannen en vrouwen gevuld waren. Leg die mannen gewoon bij elkaar. Dat kon vroeger toch ook?
Daniel
@Catherine, mee eens, vroeger kon het ook maar de vrije markt he.
Enne.....als je een doorzichtig ponnetje aan hebt moet je niet gaan zeuren, ik zou er ook een oogje aan wagen.
Mona
Een tijd geleden, toen men net begon met gemengd verplegen, hoorde ik ook dat ik op een mannenzaal kwam. Ik vond die wetenschap verschrikkelijk.
Na drie dagen mannenzaal kwam ik op een kamer met 5 vrouwen.
Toch kon ik niet zeggen dat dat beter was.
De sfeer op de mannenzaal was echt beter. Ik heb aan de mannenzaal nog een hele tijd daarna goede contacten overgehouden met een echtpaar.
Ik besef wel dat ik het goed getroffen heb. Geen rare praat, of loerende blikken.
Zelf kan je ook de nodige dingen doen om dat te voorkomen. wees daarin duidelijk.

Maar of het zo hoort... Mijn inziens niet.
Maar net wat Daniel zegt: de vrije markt.... een leeg bed kost ontzettend veel geld.
Daar worden nogal eens normen en waarden aan opgeofferd.
bootje
Doorzichtig ponnetje...die zou ik zelf thuis laten. Of je moet behoefte hebben aan loerende mannen;). Ik begrijp dat het in bepaalde situaties niet fijn is, maar naar mijn inziens is het een luxe probleem.
Catherine
Vrije markt is echt onzin, want de andere zalen zijn ook bezet met gemengd gezelschap, dus dan is het een kwestie van anders inrichten. Een bed is zo verreden, dat moet soms vanwege andere reden ook. Als je in een ziekbed ligt, ben je op zn kwetsbaarst, je hoeft echt geen sexy neglige aan te hebben, een gewoon katoenen ponnetje schijnt door, in het meedogenloze daglicht.
Wat betreft het lege bed, ze laten jou naar huis gaan, smorgens om 11 uur bijv, daar wordt een hele dag voor in rekening gebracht, na amper een uurtje ligt er iemand op jouw plekje, waar ook een dag voor berekend wordt!!
De kosten stijgen echt niet vanwege het beddengedoe, het lekt weg wegens andere redenen. Houd ogen en oren maar open in het ziekenhuis en je ziet en hoort genoeg!
Men heeft de mond vol van privavy, maar een oudere zieke dame wordt gewoon bij een paar mannen neergelegd. Ik vind het volstrekt te begrijpen dat ze zich hier grote zorgen over maakt.
Mona
Catherine,
het gemengd verplegen is echt ontstaan door financiele redenen.
Een dag verliezen om te wachten op een man voor een mannenkamer, terwijl er een vrouw opgenomen kan worden, dat heeft alles met geld te maken.
En dat er ergens anders geld weglekt, nou daar ben ik het ook met jou over eens...
In ieder geval niet in de zakken van verpleging aan het bed.

Maargoed, dat is een andere discussie.
Ik kan me goed de verlegenheid van de vragenstelster voorstellen.
En al zou je aangeven dat je graag alleen met vrouwen op een kamer ligt, dan zal dat in de praktijk lang niet altijd mogelijk zijn.
Dorah
Beste mevrouw,

Uw aarzelingen kan ik me erg goed voorstellen. Zelf heb ik ook in een ziekenhuis gelegen met meerdere mannen op een zaal, wat ik om bepaalde redenen niet prettig vond. Ik moest er niet aan denken om te slapen op een kamer met andere mannen maar wat mij wel enigszins een gevoel van privacy gaf, is het dichtrekken van de gordijnen rondom het bed. Dat deed ik in ieder geval als ik ging slapen en als ik me echt beroerd voelde overdag ook. In het begin maakte het verplegend personeel daar wel grapjes over maar ik merkte dat ik niet de enige was die behoefte had aan privacy. Anderen volgden mijn voorbeeld.
blijblij
Misschien na refoscholen, refoweb en refoveilingen nu ook refoziekenhuizen....
rotterdam
Mijn oude vader werd in een ziekenhuis op een 4 vierpersoonskamer geplaatst bij 2 dames.
De volgende dag werd het vierde bed in gebruik genomen, ook door een mevrouw.
Ditmaal een moslima die op hoge toon bezwaar maakte tegen zijn aanwezigheid.
Wie schetst onze verbazing ; niet deze mevrouw maar het bed van mijn vader werd verplaatst naar een andere kamer. Wij zijn geen mensen die de confrontatie zoeken maar voelden ons toch niet prettig.
M71
Misschien ben ik er aan gewend, heb heel vaak in het ziekenhuis gelegen. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat dit raar zou zijn. Lig in een trainingsbroek en shirt, is voor mezelf prettiger en voor de buurman ook (of niet ;-))
En bij het ontwaken 's morgens? Zeg ik gewoon goedemorgen buurman, lekker geslapen?
De keren dat ik bij vrouwen lag vond ik dat ze veel zeurden, de mannen waren wat nuchterder, bekeken dingen met humor.
Femke
Ooit een oud dametje verpleegd die tussen de mannen op zaal lag, ze werd behandeld als een koningin ;-)
EVA
Alle mensen liggen daar met een doel om zo goed mogelijk verzorgd te worden toch, we liggen er niet voor onze lol.
En mw er zit ook een GORDIJN rond uw bed hoor, wat u dicht kan doen.
mocht het zover komen wat ik niet hoopt, laat uw licht schijnen in die ziekenhuiskamer
mijn vader lag ook op zaal gemengd maar straalde rust uit naar andere, ondanks zijn ziekte
esthuis
Ik snap u wel hoor mevrouw. Het is ook niet altijd wat. Het klopt inderdaad wat Mona zegt over de kosten van het gemengd verplegen. U kan altijd aangeven wat uw voorkeur is. En zorgen voor privacy door de gesloten gordijnen.
En het is ook mijn ervaring, als verpleegkundige, dat op gemengde kamers, de sfeer vaak erg goed is. Niemand ligt er voor zn plezier. Hopelijk hoeft u niet naar het ziekenhuis.
Johndetweede
Ik heb de afgelopen jaren veel in het ziekenhuis gelegen (ben begin 30). Ook veel gemende zalen. Mij viel vooral het onderlinge respect en de gezelligheid vaak op. De meeste patienten zijn gekleed in normale kledij die zeker niet onthullend is (shirt/trui/trainingsbroek) en je kan toch gewoon onder de dekens blijven. Als je uit bed moet trek je even een badjas oid aan.
Ik heb nooit problemen gehad met het feit dat ik zo af en toe de gordijnen dicht deed. Sowieso vinden de onderzoeken altijd plaats achter de gordijnen.

En zoals M71 ook zegt: 's morgens gewoon: 'goedemorgen', 'hoe gaat het' etc. Wat mij nog bijstaat was het feit dat ik om 7.30 's morgens met mijn buurvrouw van 75 samen wordfeud aan het doen was op haar smartphone :-).

En Catherine, wat je beschrijft is vervelend, maar kan overal gebeuren. Ik zou dan ook het zwembad overslaan. Ik heb in het ziekenhuis werkelijk nooit enige behoefte tot 'gluren' gevoeld. Wel tot empathie en medeleven. Het daadwerkelijke gevoel zal sterk afhangen van de mensen op de zaal en mijn ervaring is dat dit compleet losstaat van het feit of dit mannen of vrouwen zijn.
drj
@Margy
Als die mevrouw zich daar zorgen over maakt, dan is het voor haar belangrijk. Wij kunnen het daarmee eens zijn of nier, maar we mogen niet doen alsof ze zich zorgen maakt om niks.

Overigens, waar ik werk liggen mannen en vrouwen gescheiden. Dat betekent natuurlijk wel, dat ze regelmatig van kamer wisselen moeten, zodat alles nog past. Wat ze dan weer niet hebben zijn gordijnen, wat betekent, dat je de patient bij gebrek aan onderzoekskamer waar iedereen bij is moet onderzoeken. Ook niet ideaal.
drj
In sommige ziekenhuizen kun je een eenpersoonskamer krijgen, eventueel tegen bijbetaling. Tenminste, als er niet iemand is die zieker is en hem meer nodig heeft.