De hemel toe-eigenen

Ds. A. Goedvree / 16 reacties

Vraag

Aan ds. A Goedvree. Vandaag werd ik op straat aangehouden door een evangelisch iemand. Hij vroeg mij of ik van God hield, of ik in Hem geloofde en of ik de Heilige Geest in m'n hart had ontvangen. Die vragen vond ik helemaal niet erg. Maar toen begon hij over de hemel. Hij zei dat ik ervan overtuigd mocht zijn dat als ik geloofde, ik na mijn dood in de hemel zou komen. Ik zei tegen hem dat naar mijn mening niemand dat met zekerheid kon zeggen. En dat je de hemel jezelf niet kan toe-eigenen. Maar hij was ervan overtuigd dat gelovigen in de hemel komen. Ik wist niets te zeggen, maar hij haalde citaten uit de Bijbel aan. Ik weet niet meer welke het waren, daar ging het te snel voor maar het kwam er op neer dat je volgens hem alleen maar hoefde te geloven, wil je in de hemel komen. Kunt u daar iets over zeggen? Wat is waar?

Antwoord

Beste vragensteller,

Zoals je de situatie schetst, kan ik me voorstellen dat het gesprek je wat heeft overrompeld. Een directe benadering is eigen aan een bepaalde manier van evangeliseren - ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt. Vaak betekent dat, dat je je wat ongemakkelijk voelt en in een verdedigende houding schiet. En dan kan het zomaar gebeuren dat je een discussie hebt over onderwerpen waar je ten diepste niet van mening over hoeft te verschillen, maar dat het 'soort gesprek' toch je uit elkaar drijft. Jammer is dat dan...

Over het zeker weten dat je naar de hemel gaat valt wel het één en ander op te merken. Om maar gelijk duidelijk te zijn: een kind van God mag in zijn hart overtuigd zijn dat hij het eeuwige, zalige leven zal krijgen. De zekerheid van het geloof is een bijbelse zaak. Die is gefundeerd op het Woord van God en de beloften die in Jezus Christus ja en amen zijn. Wanneer Christus zegt: "die in Mij gelooft, die heeft het eeuwige leven", dan zijn dat geen onzekere woorden, maar vaste beloften. Paulus roept in Romeinen 8, dat hij het zeker mag weten, dat niets hem kan scheiden van de liefde van God in Christus Jezus. Op vele plaatsen in de Bijbel wordt uiting gegeven aan de zekerheid van de verwachting voor de gelovige. Zoals Luther dat ook zong: wij gaan ten hemel in, en erven Koninkrijken.

Ook onze gereformeerde vaderen hebben de zekerheid van het geloof geleerd. Historisch gezien kan je zeggen dat de Reformatie ontstaan is over de vraag naar de zekerheid. De kerk van Rome leerde dat een mens nooit zeker kon zijn over zijn zaligheid - je wist het nooit met zekerheid te zeggen. De reformatoren hebben ontdekt op grond van de Schrift, dat zekerheid wel degelijk mogelijk is, door het geloof in Jezus Christus. Onze belijdenisgeschriften spreken daarvan en alle gereformeerde theologen leren dat door het geloof zekerheid van je zalige toekomst mogelijk is. Overigens, daarbij moet wel gezegd worden dat het niet er om gaat dat je de zekerheid zou moeten hebben. De meeste gelovigen zijn niet zeker van hun zaligheid. Een verzekerd christen is vrij zeldzaam. Maar, niet de zekerheid van het geloof maakt zalig, maar het geloof maakt zalig. Maar, geloof verlangt wel naar zekerheid.

Eerlijk gezegd schrik ik daarom een beetje van jouw gedachte dat niemand het zeker kan weten. De Bijbel leert ons dit anders - want ik ben verzekerd... Maar, ik denk dat er een misverstand in het spel is. De vraag is namelijk niet of zekerheid mogelijk is, want dat is het zeker wel in bijbels opzicht. De vraag is echter waarop die zekerheid gebaseerd wordt. Een kind van God, die gelooft in Jezus Christus, verlangt naar de zekerheid van de zaligheid. Maar, de geestelijke fout die mensen -ook na ontvangen genade- altijd weer maken is dat ze die zekerheid in iets van zichzelf willen vastmaken. "Als ik het gevoel van zekerheid heb, als ik maar heilig genoeg leef, als ik maar vroom genoeg ben - dan mag ik het zeker weten." Maar, op die manier, namelijk door het te bouwen op iets van jezelf, zal je nooit zekerheid ontvangen. Want alles van jezelf en je geloof en je leven is ongestadig, onvast. Daar kan je de zekerheid nooit op bouwen. Maar, dat is ook niet de schriftuurlijke en belijdende lijn! Zekerheid is er alleen wanneer we zien op Christus! Het geloof gelooft niet in zichzelf, maar in Hem en werpt zich op Zijn Woord. En dan houd ik over: als ik zie op mezelf heb ik geen enkele zekerheid, maar als ik zie op Hem, en Zijn volbrachte werk, en Zijn zekere woorden en beloften, dan mag ik zekerheid hebben. De zekerheid voor Gods kinderen ligt alleen in een Drieënige God, Die Zijn werk zal volenden!

Laat dat bijbelse, en daarom ook gereformeerde, standpunt je niet ontfutselen. Verlang ook naar die zekerheid, in Jezus Christus. Boven alles: geloof in Hem...!

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

Lees meer artikelen over:

evangelisatiegeloofszekerheidhemel
16 reacties
Roozemond
De vraag kan ik een eind volgen, maar net als de ds. schrik ik ook van die ene zin.... we kunnen toch niet met een misschientje naar de hemel?

En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus.

Dat begint niet straks, maar dat ontvang je van Hem, reeds in de wedergeboorte, en niet pas straks....

Ik weet niet of ik het allemaal precies helemaal goed verwoord, maar dit leeft in mijn hart toen ik deze vraag las.

Ik begrijp wel je schroom hoor, want ik ben ook niet iemand die dag in dag uit die zekerheid verkondigd over mezelf..... maar als ze er naar vragen, face to face, dan mag en zal ik er ook niet over zwijgen... daar zegt Petrus iets moois over, en zijt altijd tot verantwoording bereid van de hoop die in u is.

Gods zegen!
Hubert
Goed antwoord van de ds!
waldboy
-Ik zei tegen hem dat naar mijn mening niemand dat met zekerheid kon zeggen. En dat je de hemel jezelf niet kan toe-eigenen. Maar hij was ervan overtuigd dat gelovigen in de hemel komen. -

De ds. geeft een prima antwoord. Maar ik wil toch opmerken dat de vragensteller die zekerheid niet heeft. en zich dus ook niets kan laten ontfutselen.

-door een evangelisch iemand-

Ik ben ook "een evangelisch iemand". Mijn evangelische broeder b.v was beter geweest. Het komt bij mij een beetje neerbuigend over.
rian2
als je in Hem geloofd, en je Hem kent als Zaligmaker dan mag je weten dat je straks in de Hemel bent.
Daar zal Hij Zijn en daar mag ik Hem ontmoeten en Hem helemaal zien zoals Hij is.
Hij is de Weg gegaan op deze aarde en opgevaren ten hemel om voor mij een Plaats te bereiden, in het Vaderhuis met Zijn vele woningen.
Soms mag je hier op de aarde als iets proeven van de hemel op de aarde.
Uiteindelijk staat het in het Woord, dat je als je gelooft en een kind van Hem bent, je in de Hemel komt.
Dat is geen misschientje....soms mag je hier er al zo naar verlangen.
Kijk niet naar je gevoel maar geloof alleenlijk in Hem.
vlokje
De hemel "toe-eigenen" is sowieso niet aan ons. De hemel is van God.
We mogen er deel aan hebben, maar het blijft Gods hemel.

Vraagsteller: de persoon die jij sprak is een heel blijmoedig mens, die de blijdschap van de hemel heeft geproefd, en weet hoe gemakkelijk je er kunt komen: Zeg alleen maar Ja tegen God. Volgens mij is dat ook de volledige inhoud van het evangelie: Ik hoef alleen maar als een blijmoedig kind van harte JA te zeggen tegen zo'n geweldige Vader.

Zo heel simpel is het, wat kunnen we het onszelf moeilijk maken.
Als ik eenmaal Ja heb gezegd, weet God dat dat voor eens en voor altijd geldt. Ik kan niet vandaag zijn kind zijn en morgen weer niet.
Sophie27
Roozemond: kun jij echt jezelf zijn en Zijn grootheid verkondigen? Ik voel zoveel weerstand bij mijn mede kerkgenoten.
Ik heb een klein beginsel van Christus Jezus, al op jonge leeftijd heeft Hij beloofd dat Hij zijn werk in mij zal voleinden, al vele jaren worstel ik met Zijn heerlijkheid verkondigen want ze geloven me niet omdat ik niet aan de code voldoe........#heel verdrietig
Roozemond
@Sophie27; dank voor je reactie. Ik voel je verdriet, daarom reageer ik even, normaal houd ik op zondag ook een vrijerefowebreactiedag;-)

Inmiddels kan ik heel ver mezelf zijn ja, maar om heel eerlijk te zijn ben ik de mensen die het dichtst om je heen horen te staan, voor een groot deel kwijtgeraakt. Natuurlijk krijg je er een familie bij, maar idd. als je niet aan hun code voldoet, dan accepteert men je opeens niet meer. De Bijbel leert ons hier iets heel anders.

Ondanks alle verdriet, klamp je vast aan Hem! wat Hij zegt, zal Hij waarmaken! Wat je gekregen hebt van Hem, kan niemand van je afnemen.

Het kan zo zijn dat je de kerk bedoeld, gemeenteleden, ook daar vind je die reacties heleaas helaas....
Sophie27
Roozemond: nou we kunnen elkaar de hand geven want ik zit op zondag ook niet achter de computer, maar ik zocht iets geestelijks en kwam toen even kijken.
Wat mooi dat jij jezelf kan en durft te zijn. Maar ook wat vreselijk dat je een deel van de mensen om je heen bent kwijtgeraakt. Ik weet ook dat bepaalde familieleden een vreselijk oordeel over mij zullen vellen als ik hen iets daarover zou vertellen. Sterker nog, dat wil ik niet omdat ik bang dat het Gods werk ontheiligd. (omdat zij zo verkokerd denken en kijken)
En inderdaad, ik zal het niet meer kwijtraken, maar de mensen vormen wel een hele grote barricade, en daar word ik mee aangevallen omdat ik bang ben dat ikzelf het wig zal zijn tussen God en de mensen.
Kun je dat volgen?
Ik bedoel zowel gemeenteleden als familie...
Roozemond
@Sophie27; Ik kan het ook niet in eigen kracht...... ja, ik kan dat volgen.... zo ervaar ik het zelf ook vaak. vanmorgen vierden wij het HA in de gemeente, en weet je, ik kan alleen maar zeggen: God is oneindig goed, ook voor mij! Alle mensenvrees, alles in mij, nam Hij weg en Hij leidde me zelf naar Zijn tafel. Dan wordt het waar: Hij die in u is, is sterker dan die in hen zijn. Niet uit de hoogte bedoeld hoor.
Ik kon op den duur niet meer zwijgen en dan komt toch het moment dat je Zijn roep hoort en gaat. De reacties volgen zeker, en aanvallen blijven er ook komen, maar je leert er steeds beter mee omgaan omdat de Heere je wil helpen in deze strijd, om de goede strijd te strijden, de strijd waarin we zelf in de liefde leren blijven en daar van uit ook de ander, hoe lelijk ze ook doen en hoe onmogelijk het ook lijkt, te benaderen.
Veel sterkte hoor en Gods zegen!
dkw
Roozemond en Sophie27:
Als je sommige mensen verteld dat je naar de hel gaat is er niets aan de hand, maar als je getuigd een kind van God te mogen zijn, nou berg je dan maar, want dat kan toch allemaal niet zomaar en heb je dit en dat wel beleefd, nachtje komkommerhof en dergelijke.

Toch wil ik tegen jullie zeggen, als je straks dit leven moet verlaten moet je voor een heilig en goeddoend God verschijnen en rekenschap afleggen, niet voor een veroordelend gemeentelid.
Als je zelf maar vrede in je hart hebt met God, dat is het belangrijkste.
Tegenstand en aanvallen zul je altijd hebben in welke kerk ook, ook kun je in twijfel gebracht worden door een theologisch systeem en "code".
Laat je niet in twijfel brengen maar vertrouw op God alleen!

Nog een klein voorbeeld al is dat niet altijd toepasbaar:
Als je een bekeuring hebt ontvangen en je maakt daar bezwaar tegen en je krijgt een brief thuis dat je bezwaar gegrond is en dat je niet meer hoeft te betalen, je bent vrijgesproken.

Stel dat die brief kwijtraakt, doet dat iets af van de inhoud van de brief? Nee, dat ligt dan aan onszelf, maar de inhoud van die brief is hetzelfde!
Sophie27
dkw: ja dat is zo dat ik alleen rekenschap tegen God hoef af te leggen, maar als God Zijn Zoon voor mij liet sterven, dan is het toch ook mijn taak om van Hem te getuigen?
Maar hoe kun je echt getuigen zodat mensen je geloven/begrijpen en niet veroordelen? Ligt dat dan aan mij of aan hen?
Als er veel weerstand en ongeloof bij de ander is, dan lukt het mij niet om te stichten.
Ik hoef iemand anders ook niet overtuigen.. dat weet ik wel, maar ik vind het heel moeilijk!

roozemond: heel bijzonder mooi dat je dat schrijft. Ik mis zo erg het contact met andere geloofsgenoten bij wie de Heere in hun leven heeft ingegrepen.
adriano313
De hemel toe-eigenen is een menselijke bedachte slogan die, als je er over nadenkt, niet klopt en mensen eerder passief maakt dan actief. Het komt m.i ook nergens in de bijbel voor dus je hebt er weinig aan....

Er staat in de bijbel wel:

Bekeerd u tot Het Geloof
- (Ezech. 18:32) Want Ik heb geen welgevallen aan de dood van wie sterven moet, luidt het woord van de Here Here; daarom bekeert u, opdat u leeft…"
- Joh 3:36 Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.’
- (Lucas 5:32) Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars, tot bekering
- (Hand.3:19) Heb er dus berouw over en bekeer u tot God; dan zal Hij uw zonden wegdoen, zodat een tijd van verfrissing aanbreekt als u met de Here leef
- (Marcus 1:15b) Bekeert u en gelooft het evangelie (Bekering en geloof zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden).

Geloof en zonden belijden
- (gal5:5) Want door de Geest hopen en verwachten wij dat we op grond van geloof als rechtvaardigen worden aangenomen. 6 In Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is. Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.
- (Rom 10:9) Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.
- Joh 1:12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden.
- (1joh 1: 9) Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Alles is uit eindelijk genade!
- Efeze 2:4 God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, 5 ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus, – door genade zijt gij behouden
- Efze2:8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God;

Dus uiteindelijk is het aan jou of je wilt 1) afkeren van zonden, 2) het evangelie wilt geloven, 3)Jezus Christus als Heer wilt belijden en aannemen 4)Je zonden belijdt en hiervoor vergeving vraagt....

Een mooi lied hierbij is <a href="http://www.youtube.com/watch?v=FKzKQoIyGJU">All to Jezus, I surrender all</a>

Blessings
dkw
Zeker kun je van Hem getuigen, dat is de christenplicht.
Alleen past het niemand om over iemands bekering te oordelen.
Je kunt getuigen hoe Hij jouw lief en dierbaar en alles is geworden, als iemand daar vraagtekens bij stelt zeg je maar dat God jouw getuige is.
Je hoeft jezelf niet tegen mensen te verantwoorden, ook niet als ze twijfelen aan jouw staat.
En het getuigen kan heel goed tegen buitenstaanders, buitenkerkelijken die je misschien tot een heilige jaloersheid kan verwekken.
Een ieder overtuigen zal je niet lukken, dat lukte Jezus in Zijn tijd op aarde ook niet, er waren hoog geleerde, Farizeers en Saduceers, schrift en wetgeleerden die Hem niet geloofden, hoe zou jij dan zulken kunnen overtuigen? Want dat soort mensen zijn er nog steeds in de kerk! (helaas).
Roozemond
@dkw; dank voor je reactie hoor, helder.

@Sophie27 ; schroom niet zou ik zeggen om in contact te komen. Voel je vrij!
Race406
Vraagsteller: In welke onbijbelse sfeer leef jij?????????????????????????????????
NATUURLIJK mag je als kind van God zeker weten dat je naar de hemel gaat!
God is daar in Zijn Woord overduidelijk over! Al wie de naam des Heren zal aanroepen ZAL (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) zalig worden! Gisteren nog een mooie preek over gehoord. Belofte van God Zelf! Wie in vredesnaam heeft jou geleerd dat je nooit zeker kunt zijn van je behoud? Dat je twijfelt als gelovige is wat anders, maar dat doet niets af aan de zekerheid die je hebt op grond van het volbrachte werk van die Ene Naam: Jezus Christus!
Als je in een kerkelijke omgeving verkeert waar je wordt geleerd dat je nooit zekerheid kunt hebben: Maak dan dat je weg bent, want dan wordt in die gemeente God op het hoogst onteerd!

Ik besef dat ik heel scherp klink, maar ik meen het uit de grond van mijn hart. WEGWEZEN daar!
Natuurlijk is overal en in elke kerk wel wat. Maar dit soort goddeloze leringen slaat alles.
Race406
Kleine aanvulling: Misschien wordt het niet met zoveel woorden gezegd dat je geen zekerheid kunt hebben, maar dan is in ieder geval het resultaat van het verkeren in die gemeenschap wel dat men gelooft geen zekerheid te kunnen hebben. En ook dan is er iets zeer grondig mis......