Formulieren van enigheid
Ds. A.T. Vergunst | 23 reacties | 14-06-2012| 16:34
Vraag
In het archief van de vragenrubriek heb ik ooit een antwoord gelezen dat over de inhoud van het geloof gaat. Toen werd er geadviseerd om de Heidelbergse Catechismus eens goed te lezen over wat er nodig is om te geloven. Nu heb ik de volgende vraag aan iemand van de Ger. Gem. (ik ben lid van dat kerkverband). Het is geen vraag om onrust te zaaien of om een heleboel reacties uit te lokken, maar iets waar ik niet uit kom. Wij onderschrijven de drie formulieren van enigheid. Nu weet ik dat ook bijvoorbeeld de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerken de drie formulieren van enigheid onderschrijven. En dat schept bij mij veel verwarring. Er zijn binnen onze kerk 'standpunten' over de doop, beloften, waar zalig makend geloof e.d. Binnen de kerk die ik zojuist noemde denken ze over deze zaken heel anders. Als ik de Catechismus blanco lees, d.w.z. zonder te bedenken wat er bij ons in de kerk geleerd/gepreekt wordt, dan kom ik tot de ontdekking dat het allemaal heel eenvoudig is. Ik kom tot de ontdekking dat dit boek met recht een troostboek is en daar trek ik me dan aan op. Hoe kan het toch dat kerken die qua ligging zover uit elkaar liggen toch deze formulieren van enigheid allebei onderschrijven en dat tegelijkertijd de uitleg daarvan dag en nacht verschilt? Op welke grond kan ik aannemen dat de manier waarop er in onze kerk dingen uitgelegd worden ook werkelijk waarheid zijn?
Antwoord
De luisteraars in Berea namen alles wat ze hoorde terug naar het Woord (ze hadden toen alleen maar het Oude Testament) en zochten daarin of wat ze hoorden ook bewaarheid was. Dat is nu ook jou taak. Wij predikanten staan ook onder de autoriteit van het Woord van God. Ik ben het totaal met je eens dat de Heidelbergse Catechismus 'gewoon' heel eenvoudig, maar ook heel rijk het Woord naspreekt. Jammer genoeg wordt er van het eenvoudige onderwijs in dat Troostboek wel andere toepassingen gemaakt en dat kan verwarring brengen.
Je schreef zelf niet de behoefte te hebben om onrust te zaaien en allerlei reacties uit te lokken en daar ben ik het mee eens. Blijf daarom dicht bij de uitleg van de Schrift, zoals die in de Heidelberger wordt verwoordt. Als we allemaal eens wat meer "letterlijker en kinderlijker" gingen lezen in het Woord en in wat onze voorvaders daarover mochten zeggen, zal het tot een geestelijke herleving leiden. Dat zou nog eens een wereld van troosteloze mensen jaloers kunnen maken!
Ds. A. T. Vergunst,
Carterton, NZ
Dit artikel is beantwoord door
Ds. A.T. Vergunst
- Geboortedatum:22-09-1961
- Kerkelijke gezindte:Gereformeerde Gemeenten
- Woon/standplaats:Carterton (Nieuw-Zeeland)
- Status:Actief
Bijzonderheden:
Bekijk ook:
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
We zijn wel protestanten, maar we zullen nooit geen eenheid vormen, God wil dat we elkaar bestrijden op leven en dood. Ja, dat wil hij, waarom zijn de christelijke scherpslijpers anders zo dwars?
Ik geloof in een barmhartige God, een God die ons beschermt, met alle mislukkingen en misverstanden, ik hou van een God die niet volmaakt is. Wij zijn niet volmaakt en God ook niet, maar Hij heeft ons lief!!
Wij zijn zeker onvolmaakt..maar GOd is volkomen volmaakt
Voor mij als mens is GOd niet altijd te begrijpen maar dat hoeft ook niet.
Want wat kunnen we zeveren over het geloof, het is niet goed of het deugt niet.
God is een beetje beter dan wij kunnen bevatten, we hebben de wijsheid in pacht, we weten hoe we moeten leven, maar God is zoveel wijzer.
Wij maken ruzie over de verschillen tussen de Ger. Gem. en de Christelijk Ger. kerk., denk jij @rian2 dat God daar van wakker ligt?
God is groot, Zijn liefde oneindelijk, maar het geloof is niet volmaakt
En ik begrijp God soms niet, in Afrika mag je sterven, in de bijbelbelt niet, God zal het wel goed met ons voorhebben, Hij verlaat ons niet, maar denk jij dat God de refowereld meer lief heeft dan alle andere miljarden in de wereld.....,
Het voelt zo goed, dank je.
Inderdaad, hoe langer je nadenkt over al die verschillende denominaties, hoe onbegrijpelijker het wordt. En ook zo ongelofelijk slecht te verkopen aan de niet-gelovigen die je tegenkomt. Ik denk inderdaad niet dat God wakker ligt van die verschillen. Of eigenlijk misschien juist wel, maar dan op een andere manier.
EN de wetenschap dat er iemand is die voor je bidt, voelt inderdaad geweldig. Maar ik hoop wel er meer dan één persoon voor je bidt
Maar ik begrijp je antwoord goed. Voor elkaar de maat nemen hebben we eigenlijk allemaal helaas een dikke 1. Moet eigenlijk een 0 achter te komen, dan leven we zoals de Heere Jezus wil: oordeelt niet opdat jij niet geoordeeld wordt.
laten we ernaar streven om zo te leven! Dan hebben we het ook niet meer net als de Farizeeen druk met het leven naar ZOVEEL regels, maar hebben we tijd over om Hem te danken en te loven.
Gods zegen allemaal!
En of de formulieren altijd het Woord rijk naspreken, zou ik dan maar eens gaan onderzoeken dan kom je tot verrassende conclusies.
Ik hou me liever bij Zijn Woord, dat alleen heeft alle kracht!!!
Geen keurig nette kerkmensen met een heleboel regels maar zondaren.
Ik geloof dat het God heel veel verdriet doet dat er zoveel verschillen zijn en dat er zoveel geruzied en gediscussieerd word hierover.
Sterker nog de duivel maakt er graag gebruik van om ons zoveel mogelijk van Hem af te leiden.
Uiteindelijk gaat het als christen ook om de gemeenschap der heiligen....we zijn Zijn leden en behoren te streven naar 1-heid.
Laat ik het bij mezelf houden, ook ik zondig hierin..
Heel persoonlijk ; het Woord en Zijn Wet zijn belangrijk voor mij, ik wil zijn geboden bewaren hoewel ik dagelijks
struikel.
Alle regels en wetten daar buiten zijn menselijke wetten, ik probeer iedereen daar vrij in te laten.
Laten we zien op Hem, onze Heere Jezus Christus!!
Onderschrijven is iets anders dan 100% achter elk woord te staan. Daarnaast ga ik er vanuit dat de HC in zijn context wordt gelezen. Als je je verdiept in de tijd waarin de HC is ontstaan, dan begrijp je waar zondag 30 vraag en antwoord 80 vandaan komt. In onze tijd zou dat wellicht anders geformuleerd worden, zeker omdat de situatie in de RKK m.b.t. de mis, zoals die daar beschreven staat, in heel veel gevallen niet meer voorkomt.
Ik onderschrijf de HC van harte maar ik lees de woorden niet zonder context en dat doe ik met de Bijbel ook niet want dan kun je hele rare dingen lezen die niet zo zijn bedoeld.
De HC is bedoeld als troostboek en ik vind het jammer dat velen (vooral wat ouderen en mensen uit de rechterflank van het protestantisme) er zo' n negatief beeld van hebben overgehouden. Dat doet alleen niets af aan de intentie van de schrijvers.
Om deze mensen op een voetstuk te plaatsen vind ik inderdaad niet goed, dat mogen we met niemand doen.
Zelf ervaar ik de hc als enorm troostvol en bemoedigend, rijk, leerzaam, herkenning.
mensen op een voetstuk plaatsen heb 'k een hekel aan, als 'k de hc lees, zitten die mensen gelukkig niet in m'n gedachten en ' kweet zeker dat zij never en nooit niet met die bedoeling de hc hebben geschreven. Het is jammer dat mensen dat wel doen maar laten we maar bij onszelf blijven, wij moeten zelf ook vaak nog van onze troon af.
Als dat allemaal waar zou zijn, zou God dan alleen nog maar in Nederland in een bepaalde flank van de kerk met Zijn genade werken?
Waarom hoor je daar christenen uit het oosten of zuiden of westen nooit over? En daar is veel opwekking hoor! Daar hoeven wij mensen niet over te oordelen, dat Komt goed toe! En ik weet zeker dat Gods kinderen over de hele wereld verspreid zijn zonder al deze oneindige theologische discussies!
Ja al deze termen br... nergens in de bijbel terug te vinden.
Allemaal listen van de duivel om ons bij Christus vandaan te houden.
De HC bezigt deze termen zeker niet, als je de verwijs teksten erbij neemt, kom je tot grote verrassingen.
We belijden dat we veel uit de Bijbel niet kunnen bevattten, dat het soms/vaak uit zn verband gerukt kan worden (en wie zal dit nooit doen) dat we veel ook in het licht van die tijd moeten zien. En toch is onze levenshouding vooral gevormd door alles wat we als aangeleerd gedachtengoed hebben meegekregen. Dit is bijna niet af te schudden. We hebben allemaal vervalsingen van de waarheid in ons, wie zal zeggen het 100% zuiver te zien.
Ik zeg niet dingen zuiver te zien, maar ik klamp mij vast aan het voor mij allermooiste bijbelwoord uit 1 Joh.4: 7b "Een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God".
Is dit algemene verzoening? Noem het zoals je wilt. Het is een letterlijke tekst, die ik letterlijk zo ervaar in mn leven. Als ik bij mijn buurvrouw in nood kom, en ik omhels haar voel ik pure zielsliefde voor haar. Het is een basis die iedereen kent: de liefde. Niemand kan ooit weestand bieden tegen de macht van de liefde.
Gods algemene genade en bijzondere genade onderscheiden? Laten kinderen van God maar opppassen zich niet te verheffen boven anderen die misschien niet naar een kerk gaan maar ook goddelijke liefde ervaren. Ik geloof niet dat de satan ook nepliefde kan namaken. Dit kan alleen God. Wat ik zie is een wereld waarin nog heel veel goddelijke liefde is overgebleven en ik heb heel veel hoop voor heel de wereld.
Bijbels, troostboek en eenvoud….dat zijn zo’n beetje de kernwoorden in vraag en antwoord. Vraagsteller worstelt hiermee, anders zou deze vraag toch niet gesteld zijn? Hij of zij krijgt daarop een prachtig en duidelijk antwoord. Dominee Vergunst benadrukt juist dat we dicht bij Gods Woord moeten blijven. Ik begrijp de toegevoegde waarde van jullie reacties niet…
- 1
- 2