Probleem met stille tijd

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Ik heb een probleem: stille tijd. En dat probleem hindert mijn omgang met God behoorlijk. Het zit namelijk zo dat ik 's avonds weinig zin heb in Bijbellezen en bidden en het dan alleen maar plichtmatig doe, omdat het moet. Dan raffel ik het even af. Ik heb bedacht om het overdag te doen, omdat het dan meestal beter gaat, maar dan doen er zich andere problemen voor. Ik heb namelijk twee broers en zussen (met wie ik overigens erg goed kan opschieten), die zich nogal graag met me bemoeien en dan ook geregeld mijn kamer komen binnenvallen. En het valt niet altijd mee om ze de kamer uit te werken... Logische oplossing: deur op slot, maar dan zullen ze kloppen om binnen te komen. En dan kan ik ze niet zo makkelijk buiten laten staan. U zult zich misschien afvragen waarom ik niet gewoon tegen ze zeg dat ik met stille tijd bezig ben, maar ik denk dat ik dan geen begrip krijg. Bovendien verhelpt dat het probleem niet, want vroeg of laat gaat het toch weer fout. Hebt u tips voor hoe ik hiermee om moet gaan? En hoe moet ik op een goede manier mijn stille tijd invullen?

Antwoord

5 reacties
imvi
Ik hoop dat je 's avonds én 's morgens stille tijd houdt. 's Morgens kan het helpen om je op-sta-systeem om te gooien en eerste te gaan eten of aankleden, en daarna stille tijd te houden. Wel opletten dat je het dan niet vergeet. Ik weet niet hoe je naar school/werk gaat, maar je kunt ook in de bus of trein nog een keer het bijbelgedeelte over lezen. Ik denk dat het goed is om het op vaste momenten te doen, omdat het anders verwatert. Sowieso 's morgens, dan ben je nog fris.
Ik las de volgende tip ergens:
"Het is de ervaring van de meeste mensen dat het belangrijk is om een vaste tijd te reserveren voor een dagelijkse ontmoeting met God. Dat is een gezonde discipline die je helpt om een goede gewoonte in stand te houden. Kies daarvoor de beste tijd van de dag uit ofwel de tijd waarop je je het beste kunt concentreren op Gods aanwezigheid. "
Ga na of je geen momenten voor jezelf alleen hebt. Vraag de eerstvolgende keer dat iemand je kamer binnenstormt of ze in het vervolg even willen kloppen, heel normaal lijkt mij, een beetje privacy. Je kunt gewoon 'nee, ik ben op dit moment bezig' zeggen wanneer er geklopt wordt. Als dat niet gebeurd en er loopt zomaar iemand binnen terwijl jij aan het bidden bent, ga je gewoon door met bidden, en meestal schaamt men zich dan wel een beetje. Ik weet zeker dat je broer/zus de volgende keer beter op zal letten. Je kunt een briefje op de deur plakken met sst.. ik wil niet gestoord worden, maar ik weet niet of dat helpt. Trouwens, de kans dat jij stille tijd houd én er iemand je kamer binnenkomt, is erg klein.
Ook ideaal is dat je tegenwoordig gewoon de bijbel op internet kunt lezen naast je stille tijd, met tekstverwijzingen erbij en kanttekeningen, kun je dus gewoon iets lezen op elk moment van de dag, dan ben je er vaak veel meer bij met je aandacht. En bidden is niet alleen voor stille tijd, maar kan op elk moment.
Maar begrijp je wel, je vraag is voor mij ook weer een goed om te lezen, heb vaak hetzelfde.
Roozemond
Zelf heb ik hier ook moeite mee gehad en moest ik mn prioriteiten op orde maken. Met eerbied gezegd ging ik zo met mn stille tijd om alsof God iemand was waar ik even op visite kom en dan weer verder. Nu helpt het mij om 's morgens een half uur eerder op te staan en dat eerste half uur vd nieuwe dag te besteden met God. Alles van die dag in Zijn hand leggen etc. Sindsdien is er veel verandert. Zou je het tegen je broer willen zeggen waar je mee bezig bent? Kan ook vruchtbaar zijn!
AHHK76
Misschien gewoon een bordje maken, waarop staat: niet storen alstublieft?
Dat aan de buitenkant van jouw deur hangen, voordat je stille tijd gaat houden.
Als je klaar bent, weer verwijderen.
vlokje
Hele goeie praktische tip van AHHK76. Ook in een gezin mag iedereen leren elkaars privacy te respecteren. Als jij hierin het goede voorbeeld geeft, volgen de anderen dit misschien ook wel. Zonder al te veel uitleg heb je zo de beste oplossing.
Soms werkt een zichtbare grens veel krachtiger dan eentje die in de lucht hangt.
Zaza
Nog een tip voor stille tijd, maar dan vooral voor als je ook merkt dat je niet goed weet wat je nu eigenlijk moet doen (want dat maakt dat ik er vaak niet aan begin). Het kan dat je een type bent, die wat meer nodig heeft dan alleen de bijbel. Dat bedoel ik niet verkeerd! Je kunt een type zijn die meer input nodig heeft, meer richtingaangevende vragen om je gedachten dieper te sturen. Hierbij dan twee tips van boeken:

- Ontdekkingstocht, een dagelijkse gids door de Bijbel. (IBB)
- 12 manieren om je weg in de bijbel te vinden, Rick Warren

Ik hoop dat je er iets aan hebt!