Gezag van drie formulieren

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Kunt u mij kort en krachtig enkele aanwijzingen/verwijzingen/bijbelteksten geven die het gezag van de "drie formulieren" bevestigen?

Antwoord

Wellicht is het handig om te weten dat de canonvorming van de christelijke Bijbel in het jaar 367 tot stand is gekomen en de formulieren ruim 1200 jaar later. Dat maakt het onmogelijk dat de Bijbel iets over de formulieren zegt. Andersom verwijzen de formulieren altijd terug naar de Bijbel. Lees ze maar eens. Ze baseren zich op de Schrift. Als zodanig zijn ze gezaghebbend, maar niet onfeilbaar of aan de Bijbel gelijkwaardig.

Zie ook:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14964

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13648

Redactie Vragenrubriek

4 reacties
Gerard
Ik vermoed dat met het jaar 367 de brief van Athanasius wordt bedoeld?
Misschien is het goed op te merken dat alhoewel de brief van Athanasius inderdaad de eerste is waarvan we een volledige lijst hebben van de boeken van het NT, er goede redenen zijn aan te nemen dat de canon van de Bijbel de facto al veel eerder tot stand kwam. De Canon Muratori uit het jaar 170, geaccepteerd bij alle kerken uit die tijd, bevat al alle boeken behalve Hebreeën, 1+2 Petrus en 3 Johannes. Irenaeus citeert al in het jaar 180 uit wat hij noemt de 'Heilige Schriften' zoals gebruikt in alle gemeenten. Dit zijn alle bijbelboeken behalve Filemon, Judas, 2 en 3 Johannes, 2 Petrus en Hebbreën. Dat betekent niet dat hij ze niet kende of erkende, maar er gewoon niet uit citeerde. Er zijn goede argumenten aan te voeren dat al tegen het einde van de eerste eeuw het NT zoals gebruikt werd zich grotendeels had gevormd, waarvan het meeste al voor de val van Jeruzalem in het jaar 70 was geschreven en gedistributeerd. Het OT was allang samengesteld voor Christus uiteraard, getuige bijvoorbeeld de Septuagint. Ik zou willen zeggen dat de Bijbel al tot stand kwam tussen de jaren 45 en 65 na Chr. op het boek 0penbaringen na dat als laatse werd toegevoegd.

Dit even als aanvulling om op te merken dat niet pas in de 4e eeuw werd besloten welke boeken er kwamen in de Bijbel, maar dat toen slechts officieel werd vastgelegd wat al 300 jaar grotendeels de praktijk was. Niet dat bovenstaand antwoord anders beweert maar het zou zo begrepen kunnen worden (als vaak zo wordt gezegd).
Omega
Mooie aanvulling @Gerard. Dank!
blijblij
Beste Gerard. Tot 65 na chr waren er alleen de brieven van Paulus. En Marcus wordt rond 65-70 gedateerd. De rest is allemaal later.
Bovendien is het maar de vraag of een brief van Paulus toen al enige canonieke status had.
Gerard
@blijblij
Daar verschillen de meningen over ;-)
Sommigen willen ze zelfs nog veel later dateren. Anderen dateren de evangeliën en handelingen tussen 60-65 en hebben daar goede argumenten voor, zoals het ontbreken van het noemen van de val van Jeruzalem in het jaar 70, de vervolgingen onder Nero in Handelingen waar Paulus wel naar lijkt te verwijzen in 2 Tim. en andere externe en interne zaken. Handelingen lijkt te zijn geschreven voor Paulus' dood in 68 en het evangelie van Lukas nog daarvoor. Alleen Johannes schreef zijn evangelie en brieven vermoedelijk inderdaad pas later tussen 80-90.