Geen concentratie voor gebed

Ds. C.G. Vreugdenhil / 3 reacties

Vraag

Een vraag voor ds. C. G. Vreugdenhil. Enkele weken geleden was u bij ons gastpredikant door een ruildienst, waar ik bij aanwezig mocht zijn. Allereerst hartelijk dank voor de dienst die u toen mocht leiden.

Al geruime tijd heb ik moeite met bidden. Door oorsuizen vind ik het lastig om me te concentreren. Al blijven er ook andere zaken door mijn hoofd spelen, zowel privé als werk. Zo weet ik niet meer wat ik moet vragen of zeggen, ik val in herhaling of mijn gebed is warrig. Dit is vooral met het avondgebed. Ondanks dat het bidden zo lastig gaat, ben ik dankbaar dat ik merk dat ik de Heere toch van mij afweet. Waarbij ik antwoorden op gebeden of gedachten terug mag zien. Onder andere in vragen en antwoorden op deze site, vanaf de kansel of een Bijbelgedeelte.

Als ik u dan hoor bidden tijdens de dienst, dan heeft het mijn verlangen om ook zo te (leren) bidden. Hoe kan ik zo bidden als u doet? Hierbij denk ik ook aan: wat is een goede manier om mij voor te bereiden op het gebed? Of heeft u een vaste structuur of volgorde in uw gebeden? Zit er verschil tussen de gebeden door de dag?

Antwoord

Dag vragensteller of -stelster,

Voor gebed is inderdaad concentratie nodig. Dat kun je bevorderen door hardop in woorden te bidden. En als je gebed soms wat warrig is, God weet het wel op een rijtje te zetten. Hij weet wat je bedoelt. Het is ook goed om een aantal zaken op papier te zetten waarvoor je wil bidden, dan krijg je weer structuur in je gebeden. En verder, veel van je vragen worden beantwoord in een boekje wat ik eens geschreven heb. Dat heet: “Als je bidt…” Probeer dat eens te pakken te krijgen via een kringloop of een tweedehands boekwinkel

Volgens mij is het niet meer nieuw te krijgen. Als dat niet lukt kan ik je wel bepaalde hoofdstukken digitaal toesturen. In dat boekje vind je veel antwoorden op de vragen die je hebt.

Eén ding moet je in ieder geval niet doen. En dat is stoppen met bidden. Blijf ermee bezig en laat je toerusten.

Ds. C. G. Vreugdenhil

3 reacties
Huisje_op_de_hei
Herkenbaar! Mijn gebeden kunnen ook echt warrig zijn. Gedachten die alle kanten opvliegen.. iemand vergeten voor wie ik echt had willen bidden.. te moe zijn...
Gelukkig hangt het niet van onze perfectie af of gebeden verhoord worden of niet. God ziet het hele hart aan.
Goede vraag!! En een goed antwoord ook!
Samanthi
Oh ik herken het zo... ik ben snel afgeleid en overprikkeld.
In de Bijbel staat 1 Timoteüs 4 : 7b en oefen uzelven tot godzaligheid.

Dan kun je klein beginnen en je eerst op God richten, vertel Hem dat je er last van hebt, begin met Hem, in het kort, te danken en prijzen, zomaar één of twee zinnen, dan even stilte en je weer op Hem richten, weer een kort gebed en weer even een stilte, zo oefen je.

Zo probeer ik het, ik gebruik ook weleens een geleide meditatie bijvoorbeeld "eerst dit" (avondgebed) of bidden onderweg, wat bij mij het beste help is "gewijde ruimte" dagelijks gebed.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
kip
waarom schrijf je dominees gebed niet over?