Eerst onder aan het kruis komen

J.W.N. van Dooijeweert / 13 reacties

Vraag

Ik heb echt een ommekeer in mijn leven meegemaakt en op dat moment wilde ik niets liever dan altijd dicht bij de Heere leven en gaan leven volgens de Bijbel. Ik heb echt het gevoel gehad dat ik als ik mocht sterven, ik bij de Heere mocht komen. Maar hoe meer ik hoor en lees, hoe meer ik begin te twijfelen. Ik heb geen echt berouw over mijn zonden die ik in het oude leven gedaan heb. Tenminste, ik weet wel dat het niet goed was, maar dat ik er nu echt mee zit kan ik niet zeggen. Ook hoor ik iedereen er over dat je eerst onder aan het kruis moet komen. Ik snap dit niet. Ik vind het allemaal zo ontzettend moeilijk en weet niet meer wat ik er mee moet. Is er iemand die mij antwoord kan geven op deze vragen?

Antwoord

Lieve vriend of vriendin, vergeet eens al die gedachten en gezegden van mensen rond om je heen en luister naar het Woord van God. Dat Woord is zo eenvoudig. Het zegt gewoon: "Wend u naar Mij toe"... dat zegt niemand minder dan Jezus zelf.

Op een andere plaats: "Mijn zoon, geef Mij uw hart". Daar mag je  ook "dochter" invullen hoor. Nog één: "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt."

Ik denk dat ik niet meer teksten hoef op te noemen om je te
overtuigen: De Bijbel wil dat je je geheel aan de Heere Jezus overgeeft! Dat je alles alleen van Hem verwacht. Van de GOEDE HERDER. Die niemand afwijst. Die niet onderzoekt of je wel genoeg berouw hebt over je zonden. Hij kijkt je alleen heel doordringend aan: "Heb je me lief?"

Kun je dan met Petrus zeggen: "Heere u weet alle dingen, u weet dat ik u liefheb"? Daar is het juiste plekje voor een arm en zondig mensenkind. Aan de voeten van Jezus. "Heere ik kan niet meer zonder U!" Zoek Hem en leef!!

Gods zegen toegewenst en licht over je leven,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
13 reacties
dijna61
"Hoe meer ik hoor en lees, hoe meer ik begin te twijfelen".
Wat hoor je dan en wat lees je?
Ga niet af op wat mensen zeggen en denken en ervaren, maar lees vooral de bijbel.
Geloven is geen systeem met een bepaalde volgorde.
Geloven is vertrouwen!
Niet op jezelf zien, maar op Jezus zien. Bij Hem vind je de zekerheid van het geloof, niet bij jezelf.
minnie
Mooi antwoord op de vraag! Zo is het!
1a2b3c
Ik heb echt het gevoel gehad dat ik als ik mocht sterven, ik bij de Heere mocht komen. Maar hoe meer ik hoor en lees, hoe meer ik begin te twijfelen

Het is gevaarlijk om op je gevoel af te gaan. Gal.3:11 want de rechtvaardige zal uit het geloof (niet uit het gevoel) leven.
De dingen die je in de Bijbel leest moet je geloven, dan komt het gevoel, de liefde blijdschap en dankbaarheid enzo vanzelf.

In het normale leven redeneren we toch ook niet zoiets van: wow, ik voel me rijk dus ik ga een heleboel dingen kopen. Kom je thuis en blijk je dik in het rood te staan.
Nee simpel, dan kijken we eerst naar ons saldo, want dat is een feit.
Als je denkt dat er niets op je rekening staat en je ziet opeens dat er 100.000 euro is bij geschreven dan pas weet je dat je rijk bent en wordt je blij.

Kijk dus eerst in de Bijbel want dat is de waarheid (feit) de ds. haalt een paar mooie teksten aan en er zijn er nog veel meer.
Als je werkelijk gelooft dat wat er staat ook voor jou is, nou dan hoef je je over het gevoel geen zorgen te maken, want zelfs al zou je niets voelen dan weet je nog dat de feiten waar zijn.

Wie tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen... die wil die kome .... (opb.22) Een ieder die de naam de Heeren zal aanroepen zal zalig worden. (Hand.2:21)
janvanverweg
en over je zonden...
je weet dat het slecht was, maar je zit er niet echt mee. als je bedoelt dat je je niet zondig voelt, dan is dat geen probleem. de bijbel vraagt slechts dat we onze zonden belijden en ons ervan bekeren. sommigen doen dat onder tranen en anderen maken een keurig lijstje en bidden dat naar God. 'Heer, dit zijn mijn zonden die ik me bewust ben. Dank u dat u me die vergeven heeft, u bent een Goede God, ik heb u lief'.
Ankie1975
Handelingen 3:19
NGB 1951
19 Komt dan tot berouw en bekering, opdat uw zonden uitgedelgd worden, opdat er tijden van verademing mogen komen van het aangezicht des Heren,

King James Bible
19 Repent ye therefore, and be converted, that your sins may be blotted out, when the times of refreshing shall come from the presence of the Lord;

Ik denk dat het wel noodzakelijk is dat je berouw hebt van je zonden... >Met onder aan het kruis komen wordt bedoeld dat je om gered te worden, je eerst bewust moet zijn dat je verloren bent en je om vergeving van je zonden moet vragen.. vergeving vraag je wannneer je ergens spijt van hebt.
Ankie1975
Joël 2:12 Maar ook nu nog luidt het woord des Heren: Bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en met vasten en met geween en met rouwklacht. 13 Scheurt uw hart en niet uw klederen en bekeert u tot de Here, uw God. Want genadig en barmhartig is Hij, lankmoedig en groot van goedertierenheid, berouw hebbende over het onheil.

Psalmen 34:19 De Here is nabij de gebrokenen van harten Hij verlost de verslagenen van geest.
.
Bekering is niet slechts spijt hebben van iets dat men heeft gedaan, of zelfs van veel zonden. Het is een diep berouw over wat men is en is geweest – een afkeer van zijn hele vorige gezindheid en leven zonder God.
1a2b3c
Beste Ankie,
Bekering/omkering: afkeren van de zonden en toekeren naar God.
Dat kun je met je verstand besluiten, net als de verloren zoon: tot zichzelf gekomen (betekent gewoon dat hij zijn verstand ging gebruiken) hij overdacht zijn situatie.
Toch staat er in Rom.3:11 en Ps.53:3 dat er niemand verstandig is die God zoekt, daaraan kun je zien dat God door het verstand heen werkt want uit jezelf gebruik je het niet in verband met bekering.

Het gaat om feiten niet om gevoelens en/of berouw, al zal dat er meest van tijd wel zijn.
Lezen we bij Levi van berouw? Hij zat in het tolhuis en Jezus zei: volg Mij, Levi stond op en volgde Hem. (hij bekeerde zich direct van zijn tolhuis naar Jezus) Ongetwijfeld zal hij daarna berouw hebben gehad over zijn zonden.

Er is geen vaste volgorde en er zijn geen voorwaarden die je eerst 'moet' beleven.
Jezus zei tegen de Samaritaanse vrouw dat Hij haar levend water zou hebben gegeven als ze dat aan Hem gevraagd had, en dat was voor Hij over haar zonden begon.
Met pinksteren ging het weer anders: Hand.2:37 En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders?

Jer.31:19 Want nadat ik bekeerd was, heb ik berouw gekregen.
Het berouw zal zeker een plaats krijgen maar laten we er geen schema van maken want dat vind je nergens terug in de Bijbel.
1a2b3c
In verband met het komen tot Jezus wordt er niets van ons gevraagd, geen spijt of berouw of wat dan ook, ik zeg niet dat het niet gebeurt maar er is geen voorwaarde.

Opb.22:17 en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.
Joh.6:37 en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen.
Matt.11:28 Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.
Rom.10:13 Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden.
Han.16:31 Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden,
Markus 1:15 bekeer u en geloof het Evangelie.

Eén van de duidelijkste vind ik wel in Jes.55. 1 O, alle dorstigen, kom tot de wateren, en u die geen geld hebt, kom, koop en eet, ja, kom, koop zonder geld, zonder prijs, wijn en melk. (geen voorwaarden)
Die 'dorstigen' die aangesproken worden, die dorsten niet naar God maar naar de wereld en wat daarin is: 2 Waarom weegt u geld af voor wat geen brood is, en uw arbeid voor wat niet verzadigen kan? Luister aandachtig naar Mij, eet het goede.
3 Neig uw oor en kom tot Mij, luister, en uw ziel zal leven;

Je moet niet focussen op berouw, dan zit je in jezelf te kijken.
Het heil ligt buiten ons, naar Jezus moet je zien en zo zeker als je nat wordt wanneer je in het water springt, zo zeker zal er berouw zijn als je in Hem gelooft.
Maar je kunt niet eerst nat worden en dan in het water springen.
Al het berouw of de spijt die er is voor het geloof kan God niet behagen want Heb.11:6 Zonder geloof is het echter onmogelijk God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken.
1a2b3c
Als je stelt dat berouw noodzakelijk is, vraag ik me waarom. Waar is berouw voor nodig?
Het offer van Jezus was genoeg, er is niets méér nodig. Dat berouw van ons verdient niets.
Berouw zullen we wel hebben ja, maar het is niet nodig. Alleen Jezus hebben we nodig en met Jezus neemt God genoegen, zonder iets van ons aan te zien.
dijna61
Precies 123.
Er zijn geen voorwaarden aan verbonden.
Geloven daar gaat het om en je mag komen zoals je bent, maar dan blijf je niet zoals je bent, dat is wel waar.
Je gaat willen wat God wil!
Als iemand zegt: Je moet eerst dit en dan dat hebben gedaan of meegemaakt. Dan gaat het ten diepste niet om God, maar om de mens zelf.
Alles gaat van God uit en Hij heeft alles al gegeven wat Hij had. En Hij doet er alles aan om mensen te behouden. Wij kunnen en hoeven helemaal NIETS te doen.
GELOOF ALLEEN! En dan komt de rest vanzelf.
plderoos
@ 1a2b3c

Dankjewel!! jouw woorden had ik net even heel erg hard nodig!
kneusi
vragensteller, er is veel gevoel zonder geloof, maar nooit geloof zonder gevoel! degene die tot Hem komen, Hem nodig hebben,daar staan voorbeelden van in de Bijbel. toets jezelf daar aan! dan kom je ook tegen waar de H.G van overtuigd! dat gun ik je van harte.
Gerteke
Jezus is gestorven voor schuld. Niet voor een schuldgevoel.