Witblanke schaamte

Kruipolie | 143 reacties | 03-07-2020 | 09:15

Ik ben een witte man. Dol op blanke vla, negerzoenen, moorkoppen en Afrikaantjes. Dus een foute witte man. Vreselijk fout zelfs volgens het nieuwe normaal dat mij via de media wordt opgedrongen en aangemeten.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Landgenoten met een kleurtje die ooit onze gastvrije natie binnenwandelden, vlogen of zwommen, mede profiterend van de pecunia’s die tegen de drempels klotsten, hebben het plots wat minder naar hun zin hier. En geef ze eens ongelijk. De broekriem moet dankzij Covid-19 aangehaald en als je niet gewend bent er een te dragen, wordt dat natuurlijk lastig.

Echter... in gedweeë navolging van passégristen Arie Boomsma en zijn mede huilebalken wil ik me diep schamen dat ik hier al wat langer vertoef, een witte huidskleur heb en voorouders die mogelijk hebben geprofiteerd van de slavenhandel... Heel erg lang geleden. Want Arie en zijn companen hebben een briljant geheugen.

Arie kennen we vanaf de tijd dat de EO nog een vleugje religie probeerde te verspreiden. Dat moet zo rond de jaartelling zijn geweest. De zelfreizende realityster poseerde indertijd naakt in een homoglossy. Want Arie houdt van mannen. Twee in ieder geval: zichzelf en zijn spiegelbeeld. Arie is ook zeer rechtschapen. Hij veracht witte bozerikken met flauwe grappen. Arie vindt dat ik, de achterkleinzoon in het kwadraat van een inheems mens uit een fout verleden, mijn excuses moet aanbieden aan iedereen met een niet-roomblank velletje.

En dat doe ik. Want Arie heeft gelijk. Beste Arie, en alle andere ernstig en quasi gekwetsten:  mea maxima culpa. Ik bied mijn diepe en zeer nederige verontschuldigingen aan. De Hollanders die tijdens de Gouden Eeuw ons land welvaart hebben gebracht door handel te drijven, vrijheidsoorlogen te voeren en de Spanjaarden over den kling te jagen, hebben vreselijk fout gehandeld. Ze hadden geen zwarte, maar blanke slaven moeten kopen van islamitische Arabieren en Ottomanen. Of, nog beter, ze hadden de krijgszuchtige negerkoningen met hun zwarte roofbuit een kopje kleiner moeten maken in plaats van plezierig zaken met ze doen. Dan hadden we nu niet aan loeizware standbeelden hoeven staan te sjorren of zwarte Pieten in hun gezicht schoppen.

Het is allemaal mijn witblanke schuld. En daarom wil ik niet alleen plat door het stof, maar ook een daad stellen. De stad die het meest van deze vreselijke handelspraktijken heeft geprofiteerd maken we met de grond gelijk. Niet alleen de koopmanswoningen met een bijsmaakje, maar ook alle andere historische panden en het Paleis op de Dam. Ja zelfs de pasgebouwde Zuidas mag tegen de vlakte als genoegdoening voor wat onze voorouders hebben uitgespookt. Vooruit, de Arena mag blijven staan. En op deze gezuiverde plek aan het IJ bouwen we vervolgens een nieuwe metropolis met de naam Utopia. Een plek waar alle culturen vrolijk en dartelend met elkaar samenleven en waar bruine drollen de geur verspreiden van viooltjes. En zo leven we nog lang en gelukkig.

Kruipolie op 03-07-2020, 09:15
143 reacties
refoweb
06-07-2020 / 19:53
Graag weer on topic. Het gaat hier over racisme, niet over immigratie.
Gouwenaar
06-07-2020 / 20:01
@refoweb
Het gaat ook niet echt over racisme, de laatste opmerking van "kruipolie" schuurt eerder tegen nazisme aan.
Mensen met een andere huidskleur als "bruine drol" weg te zetten gaat echt veel te ver,
Bovendien: als het echt alleen om racisme gaat, waarom moet er dan in de column een waardeoordeel gegeven worden over de diepte van het geloofsleven van A. Boomsma?
Wat doet een sneer daar de vermeende seksuele voorkeur van de man er dan toe in deze column?

Als het onderwerp "racisme" is, loop dan ook eens met de stofkam door het stuk "diarree met violengeur" van "kruipolie" heen alsjeblieft...
CavePieter
06-07-2020 / 20:15
Ah @refoweb, goed dat jullie hier zijn. Hoe staan jullie tegenover het publiceren van deze racistische column hier?
ron_meeder
06-07-2020 / 21:11
"er is dan een groep kinderen die hier geboren zijn, waar moeten die dan heen volgens jou?"
Vluchtelingen moeten natuurlijk in de regio opgevangen worden in plaats van landje te shoppen waar zo veel mogelijk gratis is maar los daarvan... ik vermoed dat het voor veel van die kinderen gemakkelijker is om te wennen aan het thuisland van hun ouders dan om op te groeien tussen nederlanders met een totaal andere cultuur dan ze van huis uit gewend zijn. Bovendien heb ik me laten vertellen dat ze in Nederland vreselijk lijden vanwege systemisch racisme, stuur ze naar een land met veel "mensen van kleur" en dat probleem is ook weer opgelost.
ron_meeder
06-07-2020 / 21:13
Oh sorry refoweb, ik zie je opmerking nu pas
JohnDurden
06-07-2020 / 21:31
@refoweb - Leuk dat jullie reageren. Top artikel! Vooral omdat de obligate racisme labels te verwachten waren. Er is nu eenmaal een heel grote vraag naar racisme incidenten en veel te weinig aanbod.

Grappig ook hoeveel trollen hier mogen rondhangen. Niet gelovig, niet opbouwend, oprechte responses vermijdend, telkens nieuwe mini-oorlogjes startend. Mogen ook best lang doorgaan blijkt na een korte rondgang op de site. Erg inclusief van jullie. Maar misschien tijd voor een bordje "Don't feed the trolls" ergens prominent in deze mooie tuin?
CavePieter
06-07-2020 / 22:29
Oh @johndurden, wat vind je niet oprecht en opbouwend aan mijn reacties? Of is het alleen inhoudelijk als ik het illustreer met bijbelteksten en onderbouw met theologische verhandelingen? Mocht dat zo zijn, wat doe je hier dan? Want ik mis dat alles ook in de column van Kruipolie.

Ik ben hier niet in een strijd tegen witte mensen of witte cultuur. Ik hou van de westerse cultuur, de kunst, de muziek, de literatuur. Juist daarom is het ook zo belangrijk dat we onder ogen zien dat veel daarvan ook is opgebouwd te koste van mensen van kleur. En dat niet alleen, wij witte mensen profiteren daar nog volop van, terwijl de niet witte mensen dagelijks uitsluiting en onderdrukking ondervinden. En dat niet willen erkennen en daar geen schaamte over willen voelen, brengt ons niet verder.

Wat is er moeilijk aan niet willen inzien dat dit geen strijd tegen witte cultuur is, maar een strijd voor gelijkheid en rechtvaardigheid!
Niemand verliest hier aan!
BroederTuck
06-07-2020 / 23:01
@CavePieter... hou eens op en kijk eens rond hoeveel gekleurde mensen inmiddels hebben laten weten dat die discriminatie hier niet zo is als in de VS? En onze cultuur en kunst ten koste van hen? Doe even normaal.

Het grootste deel van het lelijke racisme gekrijs komt van blanken die zich al wentelend in hun raciale superioriteit geroepen voelen de arme negertjes uit het duistere moeras van vermeend racisme omhoog te trekken. Als je eens stop met dat schreeuwen en ook eens gaat luisteren merk je dat er hier in NL ( en ja, zelfs ook in de VS) steeds meer donkere mensen opstaan tegen het feit dat anderen voor hen bepalen dat ze zo'n last zouden hebben van racisme.

De discussies gaan nergens meer over... Een nazaat van notoire slavenvangers (Akwasi) die herstelbetalingen wil van nazaten van degenen die slaven van zijn voorouders kochten. Een f1 coureur die 30 mln per jaar verdient met rondjes rijden in peperdure racebolides die jankt dat donkere mensen achter worden gesteld. Ghanezen die hier lopen te piepen over zwarte piet terwijl in hun eigen land slavernij nog gewoon een feit is.

Ontken ik dat er individuele situaties van racisme zijn? Natuurlijk niet, waar mensen zijn is helaas racisme. Overigens is niet alle onderscheid racisme. Maar alsjeblieft, hou toch op met dat potsierlijke gebrul. Meehuilen met geschiedvervalsers en nepslachtoffers, daar is niets christelijks aan.
CavePieter
06-07-2020 / 23:19
@BroederTuck
Ja, er is degelijk een verschil tussen de situatie in Amerika en de situatie hier. Maar ik ontken stellig dat racisme daarmee hier niet voorkomt.

Je kan toch niet ontkennen dat we o.a. groot geworden zijn door kolonialisme?

En waarom mag ik niet krijsen terwijl Kruipolie hier brullend een column neerpent? Die fijn provoceert, maar zich verder in zwijgen hult als er tegenreacties komen.
CavePieter
06-07-2020 / 23:36
Neem bijvoorbeeld de in de column en hier telkens terugkomende aanname hier dat alle zwarte mensen immigranten zijn. Dat is een raciale microagressie. Je zegt dus eigenlijk, je hoort hier niet.
Om maar wat te noemen.
BroederTuck
07-07-2020 / 00:11
Allereerst, ook in de vorm van satire ( waar je in vorige post een kleine variant mocht zien) zou ik wat voorzichtiger in mijn bewoordingen zijn dan kruipolie.

Maar los daarvan ben ik het in de basis met hem eens. Nu komen mijn voorouders van moeders kant uit duitsland en frankrijk, dus zelfs ik ben ergens immigrant als we de lijn heel ver door gaan trekken. Maar ja... begin ww2 was het aantal donkere mensen in NL marginaal. Dus de binnenkomst van die mensen is van later tijd. Nu ben ik heel simpel van mening dat wie niet terugkan vanwege oorlog of vervolging, van harte welkom is. Wie niet binnenkomt via een keurig visum ook. Maarrr... doe je best om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving die je opneemt. En je wordt derl van die samenleving.

Ik denk dat een deel van het vermeende racisme zijn oorsprong heeft in groepen mensen die wel de lusten en niet de lasten van nederlands burgerschap willen proeven. Wel bed, bad, brood maar niet de taal leren, bijvoorbeeld. Wel vluchten voor een gewelddadige woestijnreligie en die religie vervolgens met alle geweld hierbinnen willen brengen. Mensen zijn niet gek. En ze zijn ook niet blind. Er zijn genoeg donkere mensen die van hun vrienden horen ' jij bent niet zo (als die immigranten) jij bent ok, je hoort bij ons'. In dommig deugland wordt dit als heiligschennis, erger nog, als racisme gezien. Terwijl dit juist het omgekeerde laat zien. Het haalt het oordeel weg bij de groep en legt de weging op het individu. Het zegt:'je ziet er anders uit, maar dat boeit ons niks want je gedraagt je naar de cultuur en normen en waarden die we in nederland kennen en we vinden het fijn dat je er bent'. Je moet een zieke geest hebben om hier racisme van te maken maar het gebeurt. Andersom gebeurt dus ook. Groepen mensen die weigeren zich de hier geldende normen en waarden eigen te maken. Die weigeren onderdeel van dit volk te worden. Tsja... mensen zien dat en vinden daar wat van. En dan krijg je generalisaties. Niet leuk, wel begrijpelijk. Is dat racisme? In beginsel niet, maar het kan er wel naar doorslaan., wat je soms dan ook ziet gebeuren. Niet alle generalisaties zijn racisme. Sommige zijn gewoon het product van 40 jaar ervaring met bepaalde bevolkingsgroepen.

En wat er nu gebeurt is dat de oorzaken niet worden aangepakt maar de uitingen wel.
En dat gaat niet werken.
Gouwenaar
07-07-2020 / 07:53
@broederTuck
Je hebt volledig gelijk dat de situatie hier totaal anders is dan de VS.
Maar om nu te zeggen dat hier niks aan de hand is OMDAtT het aan de andere kant van de oceaan erger is is een argumentatie die ten diepste ook nergens op slaat.

En inderdaad, het valt wel mee in Nederland, maar om dan in een column te gaan beweren dat de gekleurde medemens niet weet wat het is om de broekriem aan te halen, of als deze mensen met "bruine drollen" vergeleken worden doet dat mij pijn.
En dat het op deze website mag blijven staan geeft alleen maar aan dat het gedachtengoed van ds. Kersten op dit vlak nog steeds springlevend is.

Nog volledig afgezien van de persoonlijke aanval op een persoon die bij name genoemd wordt door een 'columnist' (ik kan zo gauw geen beter woord bedenken) die zelf anoniem wenst te blijven....

Minderwaardig...
Gouwenaar
07-07-2020 / 07:54
@JohnDurden,
Fijn dat jouw eigen reacties wel van de argumenten en 'bewijsvoering' aan elkaar hangen!
Gouwenaar
07-07-2020 / 08:03
@Ron_Meeder.
Als je stelt dat kinderen van vluchtelingen beter maar hier kunnen verdwijnen, en opgroeien in het land van hun ouders (waar ze nog nooit geweest zijn) omdat "onze cultuur" ze niet ligt klink je nogal racistisch.

Je doet het verhaal over systemisch racisme af als een smoesje, terwijl inmiddels echt wel is aangetoond dat Achmed moeilijker aan een baan komt dan Piet.

Het vervelende is dat in de refo-wereld het racisme zo diep geworteld is dat het wellicht onuitroeibaar is geworden.
Als je bijvoorbeeld ziet dat er in de GerGem 1 predikant is met een andere culturele achtergrond, en er vervolgens een puzzeltje wordt opgesteld (op deze site) waarin met Emticons diverse predikanten wordt uitgebeeld: drie keer raden hoe deze man wordt neergezet...
Met een nogal exotisch uitziende vlag (overigens ook nog eens van een land waar de man niet eens vandaan kwam)...
Minderwaardig, maar het geeft wel aan dat hij door veel mensen in zijn eigen gezindte als 'excuusneger' gezien wordt.
Frans123
07-07-2020 / 11:06
Kruipolie heeft zijn gevoel voor nuance niet van een vreemde:

06-07-2020: ELBURG - Winkeliersvereniging Winkel Vesting Elburg (WVE) heeft maandagmiddag aangifte gedaan tegen SGP-raadslid Dirk Bok. In een recente column vergeleek de SGP'er de winkeliers met een drugskartel, noemde hij de WVE een criminele organisatie en stelde hij het pleiten voor een koopzondag gelijk aan het ontkennen van de Holocaust. "Daarmee is hij meerdere grenzen over gegaan." Bron: Omroep Gelderland.
ron_meeder
07-07-2020 / 11:44
@Gouwenaar
"Als je stelt dat kinderen van vluchtelingen beter maar hier kunnen verdwijnen, en opgroeien in het land van hun ouders (waar ze nog nooit geweest zijn)"
Asielzoekers uit Syrie en Eritrea gaan massaal op vakantie in hun thuisland. Ik wed dat 90% van de marokkanen onmiddelijk zou vertrekken naar Marokko als ze daar dezelfde levensstandaard konden krijgen. Inclusief kinderen.

"Je doet het verhaal over systemisch racisme af als een smoesje, terwijl inmiddels echt wel is aangetoond dat Achmed moeilijker aan een baan komt dan Piet."
Dat ligt eraan in welke sector, bij grote bedrijven en de overheid geld juist een voorkeursbeleid om zoveel mogelijk Achmedjes aan te nemen en te bevorderen.
Verder is het voor Achmed oneindig makkelijker om een baan bij een leliewit MKB-bedrijf te krijgen dan voor mij om bij een Turks theehuis of een Halalwinkel aan de slag te gaan. Die fijne "mensen van kleur" zijn veel meer gericht op loyaliteit aan de eigen clan dan de zogenaamd racistische blanken.
BroederTuck
07-07-2020 / 11:46
Hoi Gouwenaar.

Ik zeg niet dat het hier niet voorkomt OMDAT het in de VS erger is, hé? Dat staat los van elkaar. Dat wasjuist het punt. Mensen als Jerry Airfruer en Sylvana en zo proberen hier dezelfde emoties los te krijgen als daar. En dat slaat nergens op.

Zoals ik eerder aangaf, ik lees niet dat de bruine drollen mensen zijn. Ik denk dat het een ongelukkig gekozen voorbeeld is van iets stinkeds wat in iets prettigs verandert. Hij had ook kunnen schrijven: "Een plek waar alle culturen vrolijk en dartelend met elkaar samenleven en waar hopen mest de geur verspreiden van viooltjes." om maar een voorbeeld te geven. Als hij daadwerkelijk donkere mensen had bedoeld met bruine drollen, dan vind ik dat een grens overgaan die niet past. Diezelfde grens vind ik gelden voor de directe aanval op Boomsma. Nu ben ik verre van fan van deze man. Ik vind hem eerlijk gezegd en enorme kwal, maar dat is slechts mijn mening. En iets anders dan de bewoording in het artikel.

Maar juist datgene waar iedereen over valt, dat zogenaamde racisme, vind ik in dit artikel niet buiten de rekbare normen van satire vallen. Satire schuurt en prikt. Anders is het geen satire.

Ik ben het er niet mee eens dat Nederland puur is wat het is vanwege kolonialisme. Zeker, Het heeft een rol gespeeld. Zelfs al heeft Nederland maar een bescheiden rol gespeeld vwb kolonialisatie op wereldtoneel. En er zijn dingen gebeurd die we naar hedendaagse normen en waarden niet meer zouden moeten doen.

Gebeurt dat ook niet meer? Nou, Ik herinner me nog recentelijk dat ons kabinet een partij toyota's aan islamitische groeperingen cadeau gaf. Daar schaam ik me voor. Ik herinner me dat ons kabinet geregeld meehuilt met de wolven in EU en VN om Israël in de totaal onverdiende, hoek te zetten. Daar schaam ik me voor. Nederland loop voorop in het vermoorden van ongeboren leven, in faciliteen van zelfmoord als je je leven zat bent en in het zo snel mogelijk jongeren aan hun eerste vrij sexuele ervaringen helpen. Daar schaam ik me voor.

Ik schaam me NIET voor wat mijn voorouders tweehonderd jaar geleden deden. Net zo min als dat ik anderen afreken op wat ze weer met mijn/onze voorouders hebben gedaan. Ook blanken zijn slaaf gemaakt. Er zijn bijna geen slaven geronseld door blanken zelf. Bijna alle slaven werden vanuit de binnenlanden naar de kust getransporteerd door negerstammen. En daar door blanken overgekocht. Beroerde praktijk? Ja. Hadden de slaven vrij rondgehuppeld als de blanken dat niet deden? Natuurlijk niet, dan werden ze gedood of elders als slaaf verkocht. Is dat een excuus voor de blanken toendertijd? Nee. Is het mijn schuld en verantwoording nee, ook niet.

Moeten we nu op een normale manier met elkaar omgaan? Ja. Achmed krijgt niet minder makkelijk een baan omdat ie Achmed heet, maar omdat de ervaring heeft gelerd dat mensen uit de hoek waar de naam Achmed populair is een andere werkmoraal hebben.

In mijn jongere jaren (30 jaar terug) werkte ik in een kabelfabriek. Als jonkie kon ik grappig genoeg prima door de deur met 'de ouwe', de eigenaar directeur en deed nog wel eens een bakkie op zijn kantoor. Nu moet je weten dat er in die fabriek vanalles werkte. Nederlanders, 2 roemenen en mijn directe collega op de achine naast me was een vietnamees. De ouwe had niets tegen buitenlanders. Toch zat ijk een keer bij hem toen hij gebeld werd door een uitzendbureau. Hij luisterde even en zei toen "zijn dat marokkanen'? Oh, dan moet ik ze niet, ik heb je al eerder gezegd dat ik daar klaar mee ben". Daarna legde hij uit dat hij verschillende marokkanen in dienst had gehad. En steevast kwamen er steeds meer smoesjes waarom ze vrij nodig hadden of niet op tijd konden zijn of achter liepen met hun werk.

Het bijzondere is, nu 30 jaar later dat mijn vrouw werkt op een plek waar ook dienstne gedraaid worden door enkele marokkanen. En verdraaid, precies, exact dezelfde problemen. Aardige jongens, maar een werkethiek van lik me vestje. En dan mijn eigen ervaringne... die zijn niet anders. Ik heb gewerkt met mensen van allerlei komaf. En de 'Achmeds' sprongen er steeds negatief tussenuit. Zijn ze dan allemaal zo? Misschien niet, maar een trend ligt er zeker.

En dan kan iedereen hard roepn over discriminatie en dat het zo zielig is dat de Achmeds geen baan krijgen, maar misschien hé... gewoon héél misschien moeten de Achmeds dan eens gaan nadenken over wat ze er zélf aan kunnen doen.

Als samenleving blijven wegkijken lost niks op. Los de probemen op die aan de discriminatie ten grondslag liggen. Dan verdwijnt de discriminatie ook. En dán hou je alleen het échte racsime over. Namelijk disciminatie omdat iemand je minder vindt vanwege je huidskleur. Je zult verbaasd zijn hoeveel minder mensen dat zijn.

Ik heb prima gewerkt met donkere mensen. Maar dat oeverloos gejammer over dat dan weer die bedrifjstop of dan weer die partij te blank is begint vervelend te worden. We leven in een samenleving waar je zelf ook stappen moet zetten. Er is geen ander land als nederland naar mijn mening waar je juist als donker iemand net zoveel rechten hebt als blanken. Iedereen kan naar school. Iedereen mag leren op kosten van de overheid. Iedereen kan uit de bubbel van armoede komen als je je beste beentje voorzet. Maar dat werkt alleen als je je aansluit bij de cultuur en de normen en waarden waar je je in begeeft. Als jij weigert om je aan te passen aan je omgeving, dan kom je er niet. En het is een gotspe dat die omgeving zich zou moeten aanpassen aan jou. Ja er zijn er genoeg die dat verwachten en wat nog erger is is dat er ook nog mensen zijn die het faciliteren.

Wij zijn geen VS, maar ook hier, of misschien júist hier is die american dream te bereiken.Als je maar integreert en participeert en je bijdrage levert en wilt leveren aan de samenleving die jou een plek geeft.
ron_meeder
07-07-2020 / 12:06
CavePieter
"Ik hou van de westerse cultuur, de kunst, de muziek, de literatuur. "
En toch steun je een beweging die de westerse cultuur compleet wil afbreken.
Klassieke muziek bijvoorbeeld moet weg: https://nmbx.newmusicusa.org/its-time-to-let-classical-music-die/
De dood van die nare man in Minneapolis was het startsein om alle kunst, musea, literatuur en geschiedenis te gaan "dekoloniseren", dat wil zeggen het werk van "witte mannen" zoveel mogelijk uitbannen en denigreren en vervangen door het werk van vrouwen, kleurlingen, anarchisten, seksueel verwarden en mentaal gestoorden. Alle standbeelden van blanke mannen zullen uiteindelijk moeten verdwijnen, want van iedereen die 100 jaar geleden leefde kan wel een citaat worden gevonden wat "problematisch" is voor de woke brigades. Het zou me niet verbazen dat je over 10 jaar eerst verplicht bent om langs allerlei groteske monstrositeiten van feministische zwarte kunstenaressen te lopen voordat je uberhaupt een van Gogh of Rembrandt mag bewonderen.
NadenkendeNederlander
07-07-2020 / 12:17
@BroederTuck
Helemaal eens, op een klein ding na.
Die Boomsma heeft zelf de aanval gekozen door adverteerders te benaderen. Daarmee ga je een grens over ( wat mij betreft dan ) die tegenwoordig nogal normaal wordt gevonden. De persoon waar je het niet mee eens bent de mond snoeren. Harder gezegd, lynchen zoals vroeger in het wilde westen. Overigens heeft hij zelf al aangetoond waarom dat een slecht idee is. Hij gaf later toe dat het geen discriminatie was. Maar ondertussen wel al die actie van bellen gestart.

Maar zoals gezegd, verder helemaal eens met het betoog.
ron_meeder
07-07-2020 / 14:51
"Winkeliersvereniging Winkel Vesting Elburg (WVE) heeft maandagmiddag aangifte gedaan tegen SGP-raadslid Dirk Bok."
Ziehier waarom je NOOIT excuses moet aanbieden als er commotie onstaat na pittige uitlatingen, dat wordt alleen maar uitgelegd als een uitnodiging om nog meer eisen te stellen. Laat je tegenstanders maar razen en ga over tot de orde van de dag.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Lees ook deze columns

Vijandschap bij evangeliseren

Onlangs was ik in een klein stadje, samen met een vrouw om te evangeliseren. Nadat we een hoofdstuk uit de Bijbel hadden gelezen en gebeden hadden, gingen we met z’n tweeën de straat op. Er gebeurde v...
10 reacties
11-06-2020

Gedachten bij een geboorte

Vannacht is in een ziekenhuis in Ede een meisje geboren. Het geweld waarmee dat gepaard moest gaan lijkt de zuigeling toe te roepen wat het is om in deze wereld je eerste adem uit te blazen. En daarna...
Geen reacties
22-04-2020

Het mooiste cadeau

Op een dag deelde ik in de stad folders uit. Er kwam een moeder naar me toe die zei: ‘U doet goed werk meneer’. Ik vroeg haar: ‘Bent u christen?’ ‘Ja, dat ben ik’, antwoordde ze. Ik had een heel mooi ...
Geen reacties
25-03-2020
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering