Rokjespolitie op VLC

Boer K. | 91 reacties | 08-09-2014 | 09:39

Het is de schrik van iedere Iraanse vrouw. Een pluk haar dat vanuit de hoofddoek piekt of een wieberend teentje vanonder de boerka vandaan, kan bij constatering daarvan door de strenge handhavers van de sharia al een arrestatie en forse boete opleveren. Vanaf maandag 8 september kent reformatorisch Nederland ze ook: de kledingpolitie. Het Van Lodenstein College in Kesteren is de eerste die ze invoert.


Vier degelijke doch fanatieke dames uit de achterban zijn bereid gevonden om dagelijks de rolmaat langs de lange latten van de te wulps geklede leerlingen te houden. Oftewel, de refomeiden moeten met de billen bloot. Kort van stof en diep van inzicht is niet des Lodensteins, dus dient de onderbroekenlol streng en kordaat aangepakt te worden.
 
De vorige week verstuurde dreigbrief van de hoeders der refosharia aan alle ouders laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Het kwartet rokagenten moet de halfblootlopers tot zich roepen, aanspreken op het gedrag en vervolgens verbieden zich in dezelfde pose nogmaals op school te vertonen. En mocht het zicht op de magere beentjes de volgende dag nog niet voldoende hallal zijn, dan zwaait er wat voor de opvoeders. Die worden terstond voor het schoolcuratorium aan een streng verhoor onderworpen. Over zweepslagen wordt in eerste instantie nog niet gesproken.
 
Maar dit is slechts het begin, zegt directiewoordvoerder Hadirefo Salami M’Ahlan. Orthodoxe sprekers uit de achterban zullen ouders en scholieren de komende tijd de nodige haramlessen geven tijdens cursussen en workshops. Dat geheel analoog aan de laatste mode uit de regio Midden-Oosten. Van de Iraanse ayatollah Ali Khamenei heeft de school inmiddels een gelukstelegram ontvangen.

 

Boer K. op 08-09-2014, 09:39
91 reacties
19481954dhl
28-09-2014 / 14:45
Omega Gods volk is in ieder geval een volk.dat naar Gods wens en wil begeert te handelen. en te wandelen en wenst geen aanstoot te geven..althans dat is hun streven......en dat zou en moet ook de onze wens behoren te zijn..!!
19481954dhl
28-09-2014 / 14:54
een ieder behoort netjes....eerbaar gekleed te gaan..............niet ouderwets of tuttig.maar netjes .leuk................maar daar horen de TE korte rokken............ .NIET ...........bij.!!
19481954dhl
28-09-2014 / 15:03
Wie nu pas tot de ontdekking komt.....dat de met eerbied gesproken..............kleding politie zich .....per 8 september met de soort kleding gaat bemoeien..............vergist zich................want al reeds vanaf onze geboorte was.... .DIE..... er ook al ..........en verwachtte ook toen al dat wij met onze kinderen op alle gebied..netjes en eerbaar om zouden gaan..........dat gold niet alleen toen....maar voor het verdere in ons leven..................en als dat alles .daar onder valt ...........is dat ook onze kleding!!...........is dus een eerste taak voor de ouders ........om daar nauwlettend op toe te zien...............
Jolijn
30-09-2014 / 21:48
Let op! Er is goed/(slecht) nieuws!!!
De korte rokjes zijn uit, oftewel niet meer hip.
Kokerrokjes tot zeker 20 cm onder de knie is dit nieuwe seizoen helemaal HOT!!!
En YES wij hebben ze ook aangeschaft.
Tja, wij refo's lopen graag voorop wat de mode betreft.....
leene
02-10-2014 / 16:20
Goeie help.. heb deze discussie 'gemist' wat een reacties!
Ik heb zelf op een refo school gezeten zowel lagere als MAVO waar meisjes broeken droegen. Ik geef toe dat is niet gebruikelijk en we waren wrsch de enige refo scholen in nederland waar dat was toegestaan maar er was ZELDEN gezeur.

Ik denk dat het heel goed is dat er gesproken wordt met meiden en jongens over kleding... wat draag je uit, wat maak je bij anderen los. Maar maak dat dan los van dat ongelooflijke geëmmer over rokken en dat doet Gods volk niet.
Kijk Marloes: jij zegt: Vraag maar eens aan Gods volk wat je aan kunt doen. Maar Gods volk in Afrika denkt daar weer anders over dan Gods volk in China... dus wat moet ik met die uitspraak. Uit de bijbel haal ik dat je matig en kuis moet zijn. Vlgs mij betekent dat; niet te bloot en niet te kort, niet te veel en niet te duur en niet een ander voor een hongerloontje jouw kleding in elkaar laten zetten. Al is dat laatste wel eens moeilijk... hoe vind je uit waar en hoe kleding gemaakt wordt. En verder geen gezeur over broeken, rokken. Makkelijk zat. Misschien moeten we het eens wat meer hebben over de enorme bedragen die besteed worden aan kleding,

Verder mijn kinderen zitten op een refo school met kleding code en ik vind dat prima want ik heb daarvoor gekozen Kledingeisen vallen mee overigens.n(wel rokken, leggings geen probleem) Maar eisen zoals op het Lodenstein dat je en een rok moet dragen en geen legging aan mag is vragen om moeilijkheden en meiden die er onkuis uitzien.

Als laatste Saar78: de reactie over dat men dan gaat piepen dat ze aangerand of verkracht worden is SCHANDALIG nogmaals SCHANDALIG! Niemand heeft het recht om zich te vergrijpen aan het lichaam van een vrouw. Zo reageren mannen in bijv Egypte ook... hoe kun je dit zeggen??
Sommige mensen willen een rectificatie van deze column of dat ie wordt verwijderd. M.i is er maar een reactie die verwijderd moet worden en dat is de jouwe
leene
06-10-2014 / 21:06
Vandaag staat hierover een artikel op het CIP en in de trouw. Daar gaaaaan we weer. Wanneer stopt de refo gezindte nu eens met rondjes draaien om hun eigen as en miezemousen over allerlei bijzaken of halve waarheden. We staan er weer gekleurd op. Kom eens uit de getto's
Max
08-10-2014 / 10:04
Het zijn echt niet alleen de refo's hoor, in Amerika is een school die ook kledingregels heeft ingevoerd: http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3762022/2014/10/04/Amerikaanse-school-verbiedt-leggings-en-skinny-jeans.dhtml
Die zitten dan ook in een getto?
leene
08-10-2014 / 23:22
Beste Max,
1) Ik heb het krantenartikel gelezen, zij hebben het daar over leggings , zonder rok erover en strakke jeans. Niet over leggings met een rok erover. Wel goed lezen ja... kijk ook eens naar de foto bij het artikel voor een idee over hoe dat er uit ziet.
2) ik ben helemaal niet tegen bepaalde kledingregels of een gesprek over kleding, zie ook mijn andere reactie. nogmaals goed lezen
3) Waar ik het over heb is dat men en geen legging aan mag maar wel een rok aan moet, Dan maak je het meiden ook wel heel lastig. En is het is zo'n zinloze discussie ... geen leggings geen broek. Het gaat er om dat je netjes gekleed bent niet te bloot. Maar ook niet enorme bedragen uitgeven en ik sta verbaasd over wat juist in reformatorische kringen aan kleding wordt uitgegeven en hoeveel druk er op mensen kan liggen om er op een bepaalde manier uit te zien.
Ik heb tijden niet in Nederland gewoont en bij terug komst in Nederland in een achterstandsgebied gewoond/gewerkt er was daar een kerk in die buurt die de mensen daar in alles probeerde bij te staan; De vrouwen daar zagen er kuis uit met rokken en broeken aan. En men was ook matig. Deze mensen hadden meer uitstraling dan de in college style en speksnijder geklede mensen met hun eindeloze discussie over zaken die er ten diepste niet eens toe doen. Het is niet erg als je gelasterd wordt om het geloof dat je uitdraagt maar ik vind het vreselijk dat de spot met ons wordt gedreven alleen maar omdat wij zo druk zijn met regeltjes die de buitenkant betreffen
Max
09-10-2014 / 09:37
Ha Leene,

1) In mijn post gaat het over het feit dat op een Amerikaanse school kledingregels worden ingevoerd. Ik heb het niet over de details. Las jij wel goed? (overigens zie ik vaak zat 'refo's ' met legging en lang shirt dat de naam jurk niet waard is, maar dat terzijde)
2) Dit ook goed lezen aub: ik heb niet gezegd dat je tegen kledingregels bent enz.
3) Helemaal mee eens dat men matig moet zijn. Weet je waar je niet matig in hoeft te wezen? In verdraagzaamheid en liefde. En beide mis ik in je tirade in de laatste regels van je post. Christelijke vrijheid, weet je wel?

En nu algemeen: Het is zo jammer dat iedereen gelijk met zijn oordeel klaarstaat. Wie is al in gesprek geweest met de bestuursleden in kwestie? Dat lijkt me toch de christelijke weg.
Mag ik uit je post concluderen dat jij je medemens die (in jouw ogen) niet matig is in kleding bv. daarop ook aanspreekt i.p.v. hier met modder te gooien?
leene
09-10-2014 / 14:49
Dag Max

Dan zijn we het dus beide eens over het feit dat er kledingregels mogen worden gesteld. De vraag is alleen welke en of je het alleen moet hebben over de rok en afzakbroek( voor jongens) zonder het ook niet te hebben over wat maakt kleding/gedrag los bij de andere sexe, geld wat je uitgeeft aan je uiterlijk,welke kleding koop je ( ik bedoel waar gemaakt is dat verantwoord? etc En nuchter zijn, soms is het modebeeld zo dat een broek veel netter is.

Verder veroordeel ik geen mensen die bij speksnijder kopen. Als je maar niet 3x per jaar een nieuwe outfit daar koopt ;) Mijn man koopt ook dure pakken maar doet daar vervolgens 8 jaar mee. Ik heb gesprekken gehad met mensen over het veel uitgeven aan kleding etc.
Het maakt mij niet uit dat iemand compleet in het donkerblauw of zwart loopt. Maar weet je ik word soms niet eens begroet als men mij tegenkomt met een broek aan. Een vriendin vertelde dat kinderen op school tegen haar kinderen hadden gezegd jouw moeder gaat naar de hel want zij draagt oorbellen en soms een broek. Ik denk niet dat een zesjarige dat 'out of the blue' zegt. Jij wel? dat hebben ze ergens vandaan.. nietwaar.

Eerder in reacties lees is: Gods volk kleedt zich op een bepaade manier, en jij weet heus wel wat er mee bedoelt wordt. Maw als je je niet zo kleedt kan het niet zoveel zijn met je geestelijke staat.
Ik lees woorden als... hoeren, die gaan piepen als ze aangerand worden.
O,o wat christelijk allemaal.
En er zijn talloze gesprekken geweest met schoobesturen maar het lijkt wel of een bepaalde groep altijd wint, de zwaardere want zij zijn meer christelijk/bijbels dan de rest blijkbaar. Mijn schoonvader - die helemaal niet zo voor broeken is- vertelde dat men vroeger minder zwaar tilde aan uiterlijke zaken.
Sorry ik word ook fel maar ik wordt er moedeloos van. Kunnen we niet de oogkleppen afdoen en naar buiten kijken ipv naar binnen.

En waar ik het HELEMAAL mee eens ben is met je uitspraak over christelijke vrijheid. ( Bedenk me dat ik maar eens ga begiinen aan het boek: de vrijheid van een christen ( Maarten Luther) is beter dan internet discussies einde verhaal voor mij)
Mona
10-10-2014 / 17:38
Zucht....
arjan1984
11-10-2014 / 13:04
Het is weer genieten dit! Heerlijk dat uiterlijke vertoon..
Dat een heel aantal refo's programma's terug kijkt via internet "omdat tv zo slecht Is" in geen enkel probleem, maar die rokjes... Tja dat ziet iedereen. Hoe hypocriet! Goed, die rokjes zijn vrij kort maar ouders zijn verantwoordelijk voor de kleding van hun kinderen, niet de school! Die bewustwording hoort thuis aangeleerd te worden! We horen lichtjes te zijn voor de wereld, maar staan steeds on de "spot"lights zo! Willen we echt te boek staan als mensen waar niets kan en niets mag?
karlo
11-10-2014 / 13:24
@omega, je bent het in grote lijnen van harte eens met de kledingregels van de VLC, en toch ga je in de verdediging w.b. deze waardeloze collumn??!! Nou ja...schiet mij maar lek.
karlo
11-10-2014 / 13:39
O ja, dit wilde ik ook nog kwijt: dat een refo-website een podium verleent om een refo-school af te branden is gewoon schandelijk. Dat zij allen één zijn......als het ergens niet gaat lukken is het bij refo's. Deze collumn, het lijkt er niet op, schrappen weghalen die hap!
arjan1984
11-10-2014 / 13:50
Als we allen één willen zijn Is het de bedoeling dat We allemaal water bij de wijn doen. Dan zal ook lvc die zwarte bril wat minder zwart moeten maken. Column is vrij ironisch, (daar is het een collumn voor!) en er zit n kern van waarheid in. Goede column boerka!!
Omega
11-10-2014 / 13:53
Nou @Karlo, dat is niet zo lastig. De column handelt namelijk niet over het kledingbeleid van het VLC, maar over de kledingpolitie, oftewel de WIJZE van handhaven. De rokjes zullen ongetwijfeld te kort zijn, maar waarom staan er dan geen kledingcontroleurs zondags bij de reformatorische kerken of de jongerenbijeenkomsten. Het rokje dat op de VLC verboden wordt, mag wel tijdens een dienst van de GG(i)N aanwezig zijn. Snap jij het nog? De boze reacties zeggen overigens wel iets over de fijngevoeligheid in onze achterban. Zelfreflectie en zelfspot is niet onze grootste deugd, om het maar eufemistisch uit te drukken ;-) Dan heb ik meer respect voor de houding van PKN-dominee Omvee die een soortgelijke column op Refoweb voor z'n kiezen kreeg, maar daar hartelijk om moest lachen.

Ik begrijp dat je er geen moeite mee hebt om anderen (die niet van ons zijn) te bespotten? Ik heb tenminste geen kritische opmerking gelezen onder die column ;-)

En over die "eenheid" wil ik best met je eens in discussie gaan. Zolang een bepaalde richting in onze achterban, het andere deel nog duidt als "satanskinderen" of aanhangers van een "leugenleer", hebben we grotere problemen dan een ludieke colum op Refoweb.
arjan1984
11-10-2014 / 14:40
Helemaal mee eens omega, mooi verwoord!
karlo
11-10-2014 / 16:49
@omega, jij vult het zelf wel spitsvondig in of niet?! Voor de duidelijkheid, ik heb moeite met wie dan ook te bespotten of belachelijk te maken. Dus je moet niet zelf maar wat klaarstomen. En fijngevoeligheid en zelfreflectie? Jij bent er zelf nogal als de kippen bij om in de defensie te schieten als er aanmerkingen worden gemaakt op collumns e.d. De groeten.
karlo
11-10-2014 / 16:52
@arjan1984, Kijk zo ver ligt alles nu uit elkaar, want.... walgelijke collumn boerka!!!
arjan1984
11-10-2014 / 17:49
@karlo: die verdeeldheid creëen wij zelf. Ik ben het heus niet met iedereen en iedere column eens. Maar waak ervoor jezelf zo boos te maken. Het rokjes beleid heeft voorstanders, anders bestond het niet. Maar uiteraard zijn er ook mensen die dit niet de goede weg vinden. Refoweb Is een plek waar beide elkaar ontmoeten. Wees daar blij om! Waarom niet een stukje debat? Zonder dat mensen (voor En tegen) hun mening delen heb je helemaal geen reflectie.

Persoonlijk vind ik deze coaches een walgelijk idee. Het zijn ouders die verantwoordelijk zijn voor kleding. Wijzig dus het aannamebeleid, daar zet men handtekening onder (kun je dus eisen m.b.t. Kleding in zetten) of doe schooluniformen, ben je ook van het geflauwekul af. Dit is subjectief, tenslotte hangt het uiteindelijk van je eersteuursleraar af of je naar de kledingcoach moet. Heb je een leraar die dit beleid toejuichen, sta je er veel eerder als een leraar die het minder interessant vind. Indertijd op het JFC gold een mildere versie van dit beleid. Uiteindelijk waren VMBO meisjes de pineut terwijl hogere niveau's vrijwel carte Blanche hadden.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Lees ook deze columns

Liever levend water

Ongetwijfeld is het heel goed bedoeld en zo, maar ik heb er een ongemakkelijk gevoel bij. Ik bedoel, bij de viering van het tienjarig bestaan de PKN. De jubileumviering in Nijkerk op zondagmiddag 14 s...
4 reacties
04-09-2014

Zitten en niets doen

Weten we het nog? Die lui die om het hardst schreeuwden dat het allemaal onzin was, die klimaatverandering? Je hoort ze niet meer. Ook niet om te zeggen: “Sorry, we hadden ongelijk.” Dat ons weer op l...
6 reacties
02-09-2014

Onze Lieve Heer

Lang geleden had ik iets geschreven waarin ik iemand uit de Gereformeerde Gemeenten de woorden “Onze Lieve Heer” in de mond legde. Dat had ik toch wel verzonnen, kreeg ik van iemand te horen. “Die men...
1 reactie
27-08-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering