Kort (en krachtig) tegen schijngeboorte
Kruipolie | 51 reacties | 24-12-2012 | 18:49
"Een groot deel van de gereformeerde gezindte is afgeweken van de leer der Reformatie." Dat concludeert de predikant van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, ds. A Kort, in zijn boek "Wedergeboorte of schijngeboorte". Steun voor de criticasters van Refoweb uit onverdachte hoek als het gaat om het bestrijden van "de derde weg". Want die blijkt volgens de Krimpense predikant daadwerkelijk te bestaan in de Bijbel belt.
De zorgverzekeringen van Care4Life
De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?
Inmiddels heeft de oud-gereformeerde dominee al heel wat mest en andere uitwerpselen over zich heen gekregen. Want kom niet aan het heilige nachthutje in de komkommerhof en de vrome bedenkers van deze dwaalroute naar niemandsland. Ds. J. M. D. de Heer uit Middelburg wijdt zes polemische artikelen in De Saambinder aan het 'verwerpelijke' boekwerk van ds. Kort. Bij de uitgetreden broeders is de spoeling wat dunner en moet hoofdredacteur van De Wachter Sions, ds. J. Roos himself, het in een zevental artikelen opnemen voor Comrie, Kersten en consorten. Zij immers staan aan de wieg van de leer der veronderstelde wedergeboorte, de derde weg of -zo je wilt- religie zonder relatie. Een fenomeen dat niet alleen in afscheiden kringen weerklank vindt, maar ook in de feel-good-linkerflank van het kerkelijk spectrum gemeengoed is.
Blijkbaar legt ds. Kort de vinger nogal hardhandig op de zere plek, want binnen de GG(iN) is het direct alle hens aan dek en stuiven de veren in het rond. Droefheid over de zonden is ook zonder Christuskennis een teken van de wedergeboorte, beweert De Heer in het orgaan van zijn kerkverband. En daarmee bevestigt de Middelburgse theoloog onbedoeld de kritiek die Kort heeft op de leer van de "onbewuste inlijving in Christus." Het gaat niet (meer) om Jezus in de eerste plaats, maar om (voldoende) zondekennis. En zo is 'kort gezegd' de derde weg een feit. Over een gestolen Jezus gesproken... De OGGiN-dominee maakt er echter korte metten mee en de Gekrookte Riet-dominee Tj. de Jong schaart zich volledig achter hem.
Binnen de OGGiN lijken de rapen echter eveneens gaar. Formeel wil het kerkverband geen reactie geven op het boeksken van de eigen dominee, maar de zeer bekritiseerde Comrie staat wel mede aan de basis van de officiële kerkleer van de oud-gereformeerden. En aangezien oudvaders de status van onfeilbaar en onaantastbaar hebben in deze kringen, lijken de dagen van ds. Kort binnen zijn kerkverband geteld. Tenzij hij natuurlijk zijn keutel onder druk van de machtige curatoren intrekt.
De hervormde emeritus-predikant ds. van der Sluijs uit Veenendaal wordt in ieder geval op zijn wenken bediend. In het RD van donderdag 20 december klaagt hij over het feit dat men in de gereformeerde gezindte theologisch veel te aardig is voor elkaar. Nu even niet dus.
"t Is goed dat "de wereld" dit niet leest of niet begrijpt.
Ds. v.d. Sluijs maakt het nog bonter ; "te aardig".
Ai ziet, hoe goed, hoe lief'lijk is 't, dat zonen
Van 't zelfde huis, als broeders, samen wonen,
Daar 't liefdevuur niet wordt verdoofd;
Nogmaals ; schande dat 2 dominees elkaar publiekelijk bestrijden over het Christelijk geloof.
Daar komt nog bij dat de deze beide dominees kerken vertegenwoordigen van resp. 18.000 en ruim 100.000 leden. Minikerkjes dus binnen het Christendom.
Reden te meer, om niet zo hoog van de toren te blazen.
Kruipolie doet hier overigens vrolijk aan mee “vrome bedenkers van deze dwaalroute naar niemandsland “.
Dat zeg je niet van mede-broeders en zusters.
Dat is respectloos en respect is toch wel het minste wat we binnen de kerken voor elkaar zouden moeten opbrengen.
Ik heb nog een tip voor Ds. de Heer en ds. Kort.
Preek komende zondag eens uit ; Filippenzen 2
2 maak dan mijn blijdschap volkomen, doordat u eensgezind bent, dezelfde liefde hebt, één van ziel bent en één van gevoelen.
3 Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in nederigheid de een de ander voortreffelijker achten dan zichzelf.
4 Laat eenieder niet alleen oog hebben voor wat van hemzelf is, maar laat eenieder ook oog hebben voor wat van anderen is.
Tenslotte wens ik iedereen een gelukkig kerstfeest.
Ere zij God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in de mensen een welbehagen.
Ook ik was er vroeg bij vanmorgen:)
Heb daardoor je reactie nog gelezen voor hij verwijderd werd.
Het is wel eens anders geweest, maar deze keer was ik het volledig met je eens.
Ik ben geen buitenstaander, dus begrijp wel hoe en wat, maar ik snap dat het je duizelt als je dit leest zonder dat je er mee opgegroeid bent.
En ja, ik vind dat er regelmatig reacties gewist worden waarvan ik de reden niet begrijp.
Terwijl er ook reacties blijven staan die ik dan weer niet vind kunnen (bijv. een aantal op dat artikel over 21 december).
Alle gekheid op een stokje. Ik ben het, wat ik tot nu toe meegekregen heb over deze discussie, wel eens met deze dominee uit de OGG. In en met Christus ALLES en buiten Christus NIKS!!
Zoek het alleen in Christus, want buiten hem is GEEN leven, maar een eeuwig zielsverderf!!
Gelukkige dagen toegewenst!!
Nu word duidelijk waar het om gaat bij sommige gemeentes. Vinger op de zere plek.
16 18/ 1619 werd er ook niet gezwegen. Niet dat er weer zo'n synode moet komen.
Rosalientje,
Ik neem aan dat je mijn opmerking ook bedoelt. Nogmaals, ik wilde niet spotten met de eindtijd, maar met die onnodige ophef. De bijbel is er duidelijk over.
Het spijt me als ik je geschokt heb.
En wat wilde die verschrikkelijke Remonstranten ?
De leer van de Remonstranten als geformuleerd in 1610 sluit haarfijn aan bij de mening van heel inzenders anno 2012 hier op refoweb. Dus de hele heisa is nu achteraf gezien totaal overbodig geweest.
Trouwens, een van de belangrijkste redenen voor het uitroepen van de Synode van Dordrecht was het bewaren van de eenheid in de Vaderlandse kerk. Heel veel mensen die zich nu beroepen op deze synode hebben de moederkerk al jaren geleden verlaten en zijn voor zichzelf begonnen.
Maar waarom teruggaan naar 1618/1619, we kunnen beter terug naar het eerste oecumenische Concilie van Nicea in 325. Daar werd een gemeenschappelijke geloofsbelijdenis geformuleerd waar tot op de dag van vandaag Katholieken, Orthodoxen en Protestanten elkaar in kunnen vinden.
Wellicht niet voldoende om er een kerk van te maken maar toch wel genoeg om als beschaafde mensen met elkaar om te gaan en elkaar niet over alles en nog wat, te bestrijden.
Beide hadden het beste voor. Maar ook hier zie je de angst van de contra's op een "onzuivere"leer.
En den angst van de remonstranten op een dominerende staatsreligie van de contra remonstranten.
Wat is hier de wortel van denk ik dan. Op deze manier kan kik het beter uitdrukken.
Wat is het probleem van nu? Teveel Jezus of te weinig Jezus? Eerbiedig bedoeld dan.
Deze mannen hebben goed nagedacht over de dingen “Gods” en toch waren ze het vaak niet eens.
Gelukkig is dat totaal niet van belang.
Ze worden ook niet genoemd in zondag 21 ;
Vr.54. Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijk Kerk?
Antw. Dat de Zone Gods uit het ganse menselijk geslacht Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, door Zijn Geest en Woord, in enigheid des waren geloofs, van den beginne der wereld tot aan het einde vergadert, beschermt en onderhoudt; en dat ik daarvan een levend lidmaat ben en eeuwig zal blijven.
Alleen Christus wordt genoemd, dus het antwoord op jouw vraag is simpel ; teveel Jezus dat kan niet, te weinig Jezus dat kan wel.
Het probleem is dat haast iedereen, praktisch alle Christenen, dat met jou en mij eens zullen zijn.
Daarom, althans volgens mij, moeten we stoppen met het bestrijden van andere kerken.
En geloof me, over een paar jaar ligt het boek van Ds. A. Kort op de rommeltjesmarkt voor 20 cent en de Saambinder met de prachtige artikelen van Ds. J. M. D. de Heer bij de visboer en wordt de vette vis erin verpakt.
Heel anders dan het Woord van God – dat is tot in eeuwigheid.
Tenslotte, lees de leer van de Remonstranten, zoals geformuleerd in 1610 nog eens na, je kunt het vinden op ; http://nl.wikipedia.org/wiki/Vijf_artikelen_van_de_remonstranten – en vertel wat je daar nu, anno 2012, van denkt.
Ik heb het gelezen.
Zou fijn zijn als het in duidelijk Nederlands zou geschreven zijn. Want ik moet eerst de zins opbouw analyseren voor dat ik eigenlijk begrijp wat er hier gezegd word.
Rotterdam, kijk eens op mijn profiel bij "moi ik".
Moeilijk leesbaar - het lijken de Dordtse Leerregels wel. :-)
De OGG heeft geen officiële leer, dus ook niet Kortiaans of Comriaans, het werd en word beiden verkondigd daar en bestaat al enorm lang naast elkaar.
Ook in de tijd van ds van Voorthuyzen en ds Smits die erg Kortiaans waren, en dat destijds met ds Poel die meer Comriaans was, en dat ging prima samen, en dat komt omdat de OGG geen eigen leer heeft, ook geen kerkmuren.
Je kunt hier pas eerlijk over oordelen als je alles eerlijk en naast elkaar gelezen hebt.
Door uitdrukkingen als 'de derde weg', 'religie zonder relatie', 'het gaat om voldoende zondekennis', etc. wordt een karikatuur geschetst van de prediking / leer in de GG(N). Helaas. Jammer dat de columnist dat doet.
Ook in de GG(iN) wordt gewezen op de noodzakelijkheid van Christus! Wanneer je wilt kan ik de citaten aanreiken.
Onderbouw trouwens maar dat in genoemde kerken 'een dwaalroute naar niemandsland' wordt gepredikt, in plaats van de 'ene Naam gegeven tot Zaligheid'.
Ellendekennis hoortook bij de bekering, daar begint het mee. (Dat is trouwens iets wat ds. Kort niet ontkent). Bewijs? Psalm 130, Jer. 3:13, Rom. 3, 2. Kor. 7:9,10, 1 Joh. 9:10. Maar dat wil niet zeggen dat de GG(iN) leren dat ellendekennis alleen genoeg is.
Vragen stellen, kritiek, oneens zijn mag, maar ga dan op een eerlijke manier de discussie aan, zonder deze karikaturen ons voor te houden.
Ik geloof niet dat zo'n collumn strekt tot opbouw van Christus' koninkrijk.
Laat het maar aan Hem over en laten we met elkaar niet eigenwijs zijn, maar wijs. Hij wijst die weg die Hij goed vind voor ieder individu.
Toch wil ik "iets" persoonlijks delen, zelf kom ik uit de OGGiN dus weet echt van de "hoed en de rand", klinkt eigenlijk wel dubbel, maar goed de noodzakelijkheid van Christus werd wel over gepreekt, maar het was toch zo'n verborgen persoon dat het eigenlijk onmogelijk was, dus was het ook onmogelijk voor mij en ging maar voort en voort. Totdat ik 9 jaar geleden volgens Zijn plan in een andere kerk kwam met een kerst en ik hoorde dat de predikant zei dat God Liefde was en ik dacht, wat een leugenaar zeg want God is toch een verterend vuur en Jezus is zó verborgen en het is er maar voor 1 uit een stad of familie. Het heeft mij wel aan Zijn Voeten gebracht en Hij zei dat Hij de wereld zo lief had en daar was ik met al mijn zonde geen uitzondering voor. En nadat ik bekeerd was kreeg ik meer en meer besef van zonden en er verdriet van, dus komen we toch weer bij Jeremia 31:19.
@Jan1991 Volgens Gods Woord is het onmogelijk dat bij een onbekeerd mens sprake is van oprechte zondekennis. Johannes noemt al Jer. 31:19. Heel mooi. Openb. 3:17 zegt precies hetzelfde.
In Psalm 130 is een kind van God aan het Woord. In Jer. 31 roept God eerst op tot bekering (vs. 12). Daarna pas volgt het erkennen van de schuld. Rom. 3:2 heeft niets met zondekennis te maken, terwijl uit het 22e vers juist duidelijk wordt dat rechtvaardigheid alleen mogelijk is door het geloof in Jezus en niet door zondekennis. In Rom. 7:10 spreekt Paulus tot de christelijke gemeente van Rome. Het gaat hier niet om levendmaking, maar om heiliging. 1 Joh. 9:10 bestaat zelfs helemaal niet. Maar misschien dat jij een andere Bijbel hebt waarin al deze conclusies wel getrokken kunnen worden? In mijn GBS-bijbel staat er in ieder geval niets over. Overigens bevestig je met dit soort inlegkunde wel het beeld wat geschetst wordt van de Ger. Gem. (in Ned.).
Want, dat bijvoorbeeld de droefheid naar God een onberouwelijke bekering teweegbrengt, wil niet zeggen dat je voor een onberouwelijke bekering moet beginnen met de droefheid tot God. Ik ben blij met mijn auto, want dan ben ik lekker mobiel. Maar dat wil niet zeggen dat ik, om mobiel te moeten zijn, persé een auto nodig heb.
Ik geloof oprecht dat Jezus voor mijn zonden heeft betaald, dat Hij voor mij een plaats aan het bereiden is in het huis van Zijn Vader. Als ik eraan terugdenk hoe Hij mij daarvan overtuigd heeft wordt ik warm vanbinnen.
Maar Hij is bij mij NIET begonnen met zondekennis. Hij laat het niet achterwege, maar hierin sluit ik me graag aan bij wat Johannes3vers16 al zei.
(excuses dat het een beetje off topic is)