(...) extreme moeheid, duizeligheid, hartkloppingen en soms moeilijk adem kunnen...

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Een medische vraag: Ik ben een vrouw van 36 jaar en ik heb klachten die ook bij bloedarmoede voorkomen. Zoals extreme moeheid, duizeligheid, hartkloppingen en soms moeilijk adem kunnen halen en pijn op de borst. Ook heb ik last van misselijkheid. Bloedonderzoek wijst uit dat mijn hb steeds goed is maar mijn ferritine schommelt tussen de 7 en 12. Is het waar dat er niets aan de hand is zolang mijn hb maar goed is of is er wel degelijk sprake van ijzertekort? En zo ja, wat moet ik dan verder laten onderzoeken? Ik word een beetje moe van het feit dat er gezegd wordt dat het allemaal psychisch is. Ik voel me niet serieus genomen.

Antwoord

Wanneer je een normaal Hb-gehalte hebt, zijn de genoemde klachten niet goed te verklaren door bloedarmoede. Ferritine is een maat van de ijzervoorraad en deze is bij u aan de lage kant. De ijzervoorraad kun je verhogen door extra ijzer te gaan gebruiken. Dit kan d.m.v. ijzertabletten zoals ferrofumaraat of ferrogradumet. Een ander alternatief is floradix drank. Het is echter de vraag of u zich beter zal gaan voelen indien het ferritine hoger geworden is.

De klachten die u beschrijft kunnen ook passen bij schildklierproblemen of hyperventilatie. Voor dit laatste is een ademhalingsoefening bij de fysiotherapeut soms een goede remedie. Schildklierafwijkingen kunnen goed vastgesteld worden d.m.v. een bloedonderzoek. Mogelijk kunt u dit nog een keer bespreken met uw huisarts.

A. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

medisch