Seksueel misbruikt door broer

T.A. (Dorothé) van Duijn / Geen reacties

Vraag

Volgend jaar hoop ik (vrouw, halverwege de 20 jaar) te trouwen. Het volgende wat in het verleden is gebeurd met mijn oudere broer heb ik met niemand gedeeld, ook niet met mijn vriend. Toen wij tussen de 6 en 12 jaar oude waren hebben we seksueel contact gehad, waarbij er ook gemeenschap is geweest. Het initiatief daartoe kwam bij hem vandaan. Ik mocht het van hem niet doorvertellen en ik kreeg er van hem toen ook een beloning voor. Ik zit er de laatste tijd erg over in. Mijn relatie met hem is nu ook niet zo open en goed dat ik het er met hem over durf te praten. Wat is wijsheid? Ik durf dit niet aan iemand te vertellen. Het zit mij wel erg dwars.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je bericht. Wat een moeilijk vraagstuk voor je. Als ik je verhaal zo lees dan is mijn conclusie dat je seksueel misbruikt bent door je broer. Dat brengt hoe dan ook schade met zich mee. Het is dus heel logisch en begrijpelijk dat je hier last van hebt. Ook is het normaal dat je niet de veiligheid ervaart om hierover te praten met je broer. Hij heeft je dit immers aangedaan. Dit had nooit mogen gebeuren. Seksueel misbruik zorgt voor zoveel verwarring in het leven van een kind, met name omdat een kind de seksuele handelingen op dat moment helemaal nog niet begrijpt of kan plaatsen.

Mijn advies voor jou is om niet langer alleen met dit geheim te blijven lopen. Probeer het te gaan delen met iemand in je omgeving die je vertrouwt. Het liefst met je aanstaande man, zodat jullie deze pijn en moeite samen kunnen gaan dragen.

Ik weet niet hoe de band met je ouders is, maar ik gun je ook dat je je geheim met hen kunt delen en dat zij zorg voor je kunnen dragen hierin. Je hebt dit al zo lang alleen gedragen, wat moet dat zwaar voor je zijn (geweest).

Mocht je niemand in je omgeving hebben waarbij je je op dit moment veilig genoeg voelt om dit alles mee te delen dan raad ik je aan hulp te zoeken. Zo’n hulpverlener kan dan met je verder ‘meelopen’ op deze weg. Ook kun je dan aan de verwerking van dit misbruik beginnen, wat ook erg belangrijk is, ook voor de toekomst.

Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe en hoop dat je voor je trouwdag al veel kunt verwerken en ‘opruimen’, zodat je met meer rust je huwelijk in kunt gaan.

Hartelijke groet,
Dorothé van Duijn,
Compassie

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik