Bang om pedofiel te zijn

W.E. (Wilbert) Weerd / 4 reacties

Vraag

Ik ben 37 jaar, christen en heb een pornoverslaving. Ik kwam op mij 28e er achter dat ik ook op jongere meisjes val. Het ging indertijd vaak over pedofielen op tv en ik dacht altijd: wat bezielt die mensen? Toen ging ik er zelf over fantaseren en toen kwam ik erachter dat ik er ook opgewonden van raakte. Ik schrok daar heel erg van. Ben ik nu dan ook een pedo? Ik heb nooit iemand aangeraakt en dat zou ik ook nooit doen.

Ik heb dit ook nog nooit aan iemand verteld. Ik kan moeilijk met mezelf leven en denk ook wel eens aan zelfmoord. Dan denk ik ook: "God heeft ons toch gemaakt, waarom hebben mensen dan zulke gevoelens?" Moet je dat dan maar met je meedragen? Ik ben ook boos op God dat ik dit heb. Ik bid vaak dat Hij het weg neemt, maar er gebeurt niks. Ik schaam me kapot, voel me enorm schuldig en functioneer amper. Ik kom zo niet tot de bestemming waar God me toe heeft geroepen. Ik ben ten einde raad. Kunnen jullie me helpen?

Antwoord

Beste 37-jarige,

Goed dat je deze vragen stelt en vooral ook dat je er niet alleen mee blijft zitten. Hier open over kunnen praten met een vertrouwenspersoon is enorm belangrijk.

Het is een lastig te beantwoorden vraag of je een pedofiel bent zonder je gesproken te hebben. Die vraag kan ik niet beantwoorden. Het zou namelijk ook kunnen dat het niet met je geaardheid te maken heeft maar met een angst- en schrikreactie. Dat je namelijk een seksuele opwindingsreactie had daar waar je het juist niet wilde, kan een vicieuze cirkel in werking zetten. Je gaat je meer focussen op wat je niet wilt en daardoor raakt je er meer in vast. Vooral als je er niet over praat verergert, dit het proces. Ik denk dat de kans groot is dat je hier last van hebt.

God heeft ons inderdaad gemaakt maar met de zondeval zijn we Hem kwijt geraakt (zie ook: Prediker 7:29). Je eenzaamheid en isolement is naar mijn inziens je grootste probleem. Zoek dan ook hulp, gebed, steun bij betrouwbare mensen, eventueel van een hulpverleningsinstantie of via de huisarts. Zij zullen je niet afkeuren noch veroordelen maar het juist heel knap en moedig van je vinden dat je hulp zoekt. Laat je schaamte je niet gijzelen, want daardoor blijft je lijdensdruk juist groot.

God is niet de oplosser van onze problemen. Hij is de Verlosser van de zonde van de mensheid en wil de mens Redden en met Zichzelf verzoenen. Zijn plan gaat verder en is groter dan ons individuele leven en waar wij soms in vast lopen (niet dat Hij hier niet betrokken in is). Maar God leren we niet kennen in wat Hij voor ons oplost maar in hoe we onze problemen in het licht brengen en Hem volgen in alles. Dus dat er niets gebeurt, dat klopt, maar dat is geen teken dat God niet Zijn hand naar je uitstrekt.

Of wij (Refoweb) je kunnen helpen, ja en nee. Wat we kunnen is je aanmoedigen om hulp te zoeken en niet langer alleen te vechten. Maar de stap om die hulp te gaan vragen die ligt bij jou. Als je advies zoekt waar je terecht kunt kan je ook contact opnemen met de redactie of met mij. In de hulpverlening vertrouwelijkheid gegarandeerd.

Sterkte en geef niet op!
Wilbert Weerd

Lees meer artikelen over:

seksuele fantasie
4 reacties
Erik1960
Aanvullend: denk je aan zelfmoord, blijf er dan niet mee zitten: bel 0800-0113
AHHK76
Dapper dat je deze vraag stelt, want dit gaat echt over een groot taboe! Als je in het web van pornografie zit, dan wordt je blik op wat gezonde en normale seksualiteit is, steeds meer vertroebelt/vervormd.
Het gevaar is ook dat het steeds abnormaler/spannender enz. moet zijn.
Loskomen uit het web, kan ook weer verbetering geven in het denken over intimiteit.
Dus ik denk dat je hierin ook mag zoeken of herstel mogelijk is.
Of/hoe dit kan hangt mogelijk wel af wanneer deze gevoelens ontstaan zijn, in de ontwikkeling naar volwassenheid of later door de verslaving aan pornografie.
Respect hoe je probeert deze strijd te strijden om niet toe te geven! Maar doe het niet alleen, doe het met mensen om je heen en met God. Want eenzaamheid maakt de strijd alleen maar zwaarder. Je bent niet raar, ieder mens bedenkt in zijn hoofd wel dingen die hij/zij niet voor anderen niet wil weten! Fantasie daar heb je ook niet helemaal controle over...
Sterkte in de strijd! Ga met God en Hij zal met je zijn!
kejak
Tsja, beste vraagsteller, het kan altijd nog erger. Het is mij als homo ook weleens overkomen dat ik lichamelijk reageerde op een meisje(!) dat bij mij op schoot kwam zitten terwijl ik daar tegelijk inwendig geestelijk/mentaal totaal geen gevoelens bij had en dacht: wat overkomt me in vredesnaam? Ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik er meteen met de moeder over kon praten en zij reageerde er heel goed op. Haar uitleg hield in dat ik op dat moment zoveel liefde ervoer van die kleine meid dat dat een lichamelijke reactie uitlokte. Ik kan me ergens wel voorstellen dat wanneer je daar op doorgaat in de vorm van fantasieen ( hoe zou het zijn als...) je in een cirkel terecht komt. Je relaas en het antwoord van Wilbert lezend denk ik dat de kans groot is dat je geen pedo bent. Maar goed, zou je je beter voelen als je zeker wist dat dat niet het geval is? Ik denk ook dat het goed is je te realiseren dat elk mens weliswaar niet elke zonde doet maar wel open ligt voor elke zonde. Met je gedachten over zelfmoord, ontevreden zijn met jezelf zit je wat dat betreft echt op een verkeerd spoor. Dat komt toch voort uit het idee hoe andere mensen naar je zouden kijken als ze wisten dat...en/ of hoe God naar je kijkt zoals je bent. Je bent even slecht als ieder ander, maar zeker niet slechter. Het is heel menselijk om te denken dat als je hiervan maar verlost zou zijn , je dan pas tot God zou kunnen gaan en je vrijer zou kunnen omgaan met andere mensen maar dat is niet de manier. Je mag gaan tot Hem zoals je bent om door Hem gered te worden van al het vuil van je hart. Geef Hem ook niet de schuld dat je "zo bent gemaakt". God heeft de mens goed en volmaakt geschapen. In Christus is er de weg terug om daartoe weer te komen. Sterkte en neem het antwoord van het panellid ter harte.
refoweb
Beste vraagsteller, je gaf aan graag hulp te willen voor jouw probleem en waar dat eventueel allemaal kan.

Wilbert Weerd adviseert de volgende hulpverleningsorganisaties:

-Huisarts
-De Vluchtheuvel
-Stichting Schuilplaats
-Dichterbij Herstel. Wilbert werkt hier zelf: https://www.dichterbijherstel.nl/teamdichterbijherstel
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.