Edelsteenroller

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

De laatste tijd is de zogeheten edelsteenroller helemaal in; met een halfedelsteen op een stokje naar keuze kun je over je gezicht rollen. Volgens diverse websites die het verkopen dateert dit gebruik uit de Chinese oudheid en zou het goed zijn voor van alles en nog wat. Ik zie best wel wat meiden om mij heen het gebruiken; kunt u hier uw licht op laten schijnen? Ik ben hier best wel huiverig voor, ook als ik zie op wat voor sites dit wordt aangeboden. Is het terecht dat ik de link leg naar tarotkaarten en hekserij?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik weet dat aan stenen genezende en rustgevende krachten worden toegekend. Dat lijkt mij onzinnig. Zowel in medisch/biologisch als in geestelijk opzicht. Van een dood materiaal op of bij je huid kun je geen genezing en/of heil verwachten. De Bijbel leert een andere en betere weg en waarschuwt ook voor afgoden van hout en steen (denk aan Psalm 115: 5-7 en 135: 15-17). We kunnen beter terecht bij Jezus Christus als de Geneesheer bij uitstek.

De overeenkomst met tarotkaarten (en hekserij) zit denk ik daarin dat daar ook onterecht heil van wordt verwacht. Al beweegt met name hekserij zich uiteraard veel meer op het vlak van het occulte. Het behoeft geen betoog dat we ons hier ver van moeten houden.

Met vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts