Meedoen aan Iftar tijdens ramadan

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

In deze periode wordt er bij mijn werkgever een Iftar georganiseerd. Het is een bedrijf met veel seculiere mensen, maar ook moslims. Voor die Iftar is iedereen uitgenodigd. Als tip wordt nog gegeven collega-moslims een gezegende ramadan toe te wensen, waarbij ik merk dat in de media het christelijke vasten soms op één lijn geplaatst wordt met ramadan. Alsof het niet zoveel uitmaakt.

Ik voel hierin spanning. Het lijkt me goed ieders geloof te respecteren, maar een gezegende ramadan wensen of deelnemen aan een maaltijd met een islamitisch karakter voelt niet goed. Ik lees zelfs ook van contacten van kerken met de plaatselijke moslimgemeenschap. Die wensen hen dan een gezegende ramadan, gaan bij elkaar op bezoek en sommigen zouden zelfs gezamenlijk kunnen bidden. Zonder mensen te willen beledigen, vraag ik me echt af hoe ver je hier als christen (en als kerkelijke gemeente) kunt gaan? Ook op basis van Gods Woord.

Antwoord

Verschillende antwoorden m.b.t. het omgaan met moslims, de ramadan en het deelnemen aan elkaars maaltijden hebben we voor je op een rij gezet onder de tag 'Islam'.

5 reacties
sydneylover
Ik ben werkzaam bij een IT bedrijf en we hebben ruim 40 nationaliteiten in dienst.
In mijn team zitten diverse mensen met een andere religieuze achtergrond. Denk aan moslims maar ook hindoes, maar ook grieks-orthodoxe christenen.

Ik zie het als een teken van respect om hen fijne feestdagen toe te wensen, net zoals zij dat bij mij doen.
Het bijwonen van een iftar-maaltijd heb ik nog niet gedaan en mijn werkgever moedigt dat ook niet bijzonder aan. Maar volgens mij is het niet meer dan de traditie om na zonsondergang gezamenlijk de maaltijd te nuttigen.
Mocht ik zo'n uitnodiging krijgen dan zou ik die met een gerust hart aannemen. De grens zou voor mij liggen wanneer ik uitgenodigd zou worden tot het deelnemen aan duidelijk religieuze ceremonies.
NorahLinde
Ligt het probleem niet veel meer in het feit dat tegenwoordig alles maar gerespecteerd moet worden? Je respecteert hun keuze om een god te dienen waarmee ze eeuwig verloren gaan...
Misschien respecteer je de ziel van deze mensen wel meer door er niet aan mee te doen en hen te wijzen op het Lam Gods!
Rembrand
Beste NoraLinde,
u verwacht wellicht dat de ander uw geloof in uw God respecteert. Dan mag de ander ook van u verwachten dat u zijn/haar geloof respecteert. Godsdienstvrijheid geldt voor iedereen, dat heeft iedereen te accepteren. Je hoeft natuurlijk niet aan alles mee te doen, die vrijheid hebben we ook.
NorahLinde
Nee, ik verwacht niet dat een ander mijn christelijk geloof respecteert, want met respect zonder bekering gaan ze verloren. Daarom wil ik dat een ander respect krijgt voor Jezus Christus en daar naar gaat leven!
sydneylover
@NorahLinde

Als je werkelijk contact met mensen wil maken, smijt ze dan niet het evangelie voor de voeten. Dat klinkt erg nobel maar werkt in de praktijk vooral contraproductief.

Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden..