Huwelijk homo met lesbienne

Herman van Wijngaarden / 18 reacties

Vraag

Kan een homo (niet) met een lesbienne trouwen om zo toch een maatje voor het leven te hebben bij wie hij thuis kan komen en alles kan delen, behalve het bed omdat die aantrekkingskracht er toch juist niet is? Er lijdt dan niemand (dus ook geen eventueel kind) onder en er wordt niet ingegaan tegen de Schrift, maar zij mogen wél onder Gods zegen leven samen en zich vastklampen aan trouw aan elkaar zonder dat ze zich te buiten gaan aan hun lusten elders?! Er zijn misschien ook ‘broer-zus(ver)houdingen’ -binnen een heterohuwelijk soms- waar beide lieden vrede mee hebben en niet voor in therapie willen. Lijkt mij vergelijkbaar. Toch?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Principieel lijkt me inderdaad niks mis met zo’n vorm van samenleven. Alleen hebben deze personen dan geen huwelijk, maar een vriendschap. Als ze zouden trouwen, is dat waarschijnlijk alleen maar voor de buitenwereld, om ‘praatjes’ te voorkomen. Daar is het huwelijk niet voor bedoeld. Bovendien beloven huwelijkspartners elkaar (om niet méér te noemen) trouw tot de dood hen scheidt. Dat is iets wat je aan deze samenlevingsvorm niet mag verbinden. Ik denk dat als een homo en een lesbienne willen samenwonen, ze daar open kaart over moeten spelen, zodat iedereen weet hoe ze samenwonen (of in ieder geval de kerkenraad).

Herman van Wijngaarden

18 reacties
Tonny
Ik heb wel vaker gehoord van dergelijke stellen. Door een leven samen te delen ervaarde ze minder strijd rondom hun 'anders zijn'.
In sommige gevallen kwamen er zelfs kinderen. Seksualiteit was dan enkel gericht op het zwanger worden. Deze relaties gaan daadwerkelijk een stuk dieper dan de vriendschap die hierboven wordt genoemd.
Is het bijbels om op deze manier het kruis te dragen wat je opgelegd is? Misschien wel, misschien niet. Het is beter te trouwen dan te branden.
Stillawake
Beste vraagsteller,
Soms is het beter om mét mensen in gesprek te gaan, in plaats van over hen te praten.
Ik meen in je vraag te leczen dat dit jouzelf niet betreft, maar dat het meer een hypothetisch vraagstuk is.

Draai het dan eens om: zou jij met een partner van hetzelfde geslacht willen samenwonen, en diegene voor altijd trouw willen beloven als je niet meer als een broer-broer of zus-zus relatie zou hebben?

Ik kan me voorstellen dat dat niet prettig zou voelen, domweg omdat een huwelijk meer is dan alleen maar voor de buitenwereld één leven leiden.
Konijntje
@Tonny:
Ik vind jouw reactie suggestief en vooringenomen.

Allereerst los je op seksueel gebied niets op door als homo te trouwen met een vrouw. De lust wordt niet weggenomen door een vrouw. Hooguit de fysieke aanraking en aandacht.

Dat het beter is te trouwen dan te branden is al helemaal een vreemde uitdrukking. Alsof trouwen het probleem zou oplossen. Wat een onzin! En wie ben jij om daar een oordeel over te vellen?
Jan13
Wat een vreemde vraag. Alsof homoseksuele mensen van een andere soort zijn en heterootje moeten spelen. Lees in deze vragenrubriek eens hoe ongelukkig sommige homoseksuelen zijn door alle oordelen van hun (christelije) omgeving.

Laat mensen toch alsjeblieft in hun waarde en hun leven en liefde vormgeven op een manier die bij ze past.

En inderdaad Tonny, wat weet jij hier nou van, met je ik heb gehoord vaag dit soort stellen bla bla bla. Echt waar? En dan branden. Bah, de veroordeling die hieruit doorklinkt... De naastenliefde is soms ver te zoeken.
Tonny
Als mijn reactie veroordelend overkomt, dan spijt mij dat. Dat was zeker niet de bedoeling. Vergeef me.
De samenleef-vorm die vraagsteller voorstelt, komt vaker voor. Van daaruit wilde ik aangeven wat mensen besluit om dit te gaan doen, en hoe ze dat ervaren. Niet om hier een oordeel over te geven, totaal niet. Het is mij om het even of, en hoe mensen het kruis oppakken dat hun gegeven is.

Ik besluit met 'of het bijbels is' en dat ik dat eigenlijk niet weet. Het is uiteindelijk een soort 'leugen'. En van daaruit refereer ik naar de laatste tekst. Wellicht kan het daar op toegepast worden, wellicht niet. Van dergelijke huwelijken weet ik wel dat soms een deel van de strijd wordt weggenomen. Soms loopt het alsnog uit op een scheiding.
Maar of het bijbels is, dat is een zaak tussen de persoon en tussen God.
CrA
Dit zegt de bijbel over het huwelijk: een man zal zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten en die twee zullen tot één vlees zijn. (Gen. 2:24 Matth.19:5 Mark.10:7 Ef. 5:31). Als je nu voor het huwelijk al weet dat je echt geen seks wilt en toch trouwt, dan haal je er toch bewust en met opzet een onderdeel uit van wat God aan elkaar verbonden heeft?
Molly
Als homo hoef je geen hetero te spelen bij dit onwaarschijnlijke verstandshuwelijk maar mag het denk ik wel gewoon bekend zijn wie daar daadwerkelijk trouw samen wonen.
@CrA als je die tekst van ouders verlaten en tot één vlees zijn zo letterlijk wilt nemen mogen er ook geen vrijgezelle mannen zijn want het is niet goed dat de mens alleen zij. Als vriend en vriendin (zonder intieme verbinding) samen wonen bijv als studenten onder elkaar mag wel, waarom deze, hoewel bijzondere, setting dan niet?
Molly
De term soulmates komt in me op
Zv70
Ik begrijp niet goed wat er veroordelend zou zijn aan de reactie van @Tonny... Komt op mij over als mild en begripvol...
Rembrand
De opmerking over beter huwen dan branden komt op mijn niet veroordelend over, wel onwetend. Het branden van verlangen naar een liefdesrelatie met iemand van het eigen geslacht zal niet verdwijnen lijkt me.
Samanthi
Wat moeilijk allemaal, wat een strijd, we zullen hen in ons gebed niet vergeten, welke beslissingen zij ook nemen, het blijft moeilijk,
Ps ik vind @Tonny niet vooringenomen overkomen.
Molly
Het is wellicht onnatuurlijk maar beiden (her)kennen elkaars strijd en kunnen daarom misschien juist een goede (gebeds)partner zijn, geen intieme maar wel een intense vriendschap, uniek van aard maar hopelijk niet onmogelijk maar juist versterkend en opbouwend. Misschien durft een andersgeaarde te reageren of dit een mooie vriendschapsvorm kan zijn of dat het een utopie en dus onmogelijk is.
Rembrand
@ Mollie, een "andersgeaarde" kan alleen voor zichzelf spreken. Niet voor anderen die niet heterofiel zijn. Het is al eerder benoemd, mensen die geen hetero zijn behoren niet tot een andere soort.
Molly
@rembrand andersgeaard wil niet zeggen mínder waard maar wél in de minderheid! Of vindt u het geen verschil maken om hetero of homo te zijn? U hebt wellicht gevoelige oren en/of een gevoelig hart en daarmee wens ik u sterkte! Tuurlijk is de ene mens de andere niet dus spreekt een ieder (altijd) voor zichzelf maar mocht een “ervaringsdeskundige” zich melden dan zijn we met z’n allen toch weer een les rijker?! Hartelijke groet.
Ellenoor
De vraag ís toch al door een ervaringsdeskundige beantwoord? En ook nog eens iemand die de thematiek heel goed doordacht heeft. Fijn!
Mannen met homoseksuele gevoelens kregen vroeger wel het advies om maar snel met een vrouw te trouwen, dan zou het wel over gaan (andersom wellicht ook, maar dat weet ik niet). Dat goedbedoelde advies heeft heel wat onbegrepen lijden veroorzaakt. Een aantal jaar geleden schreef een oudere vrouw hierover een anonieme ingezonden brief in het RD. Misschien is het ook wel regelmatig goed gegaan, dat onttrekt zich natuurlijk ook grotendeels aan ons gezicht. Maar de noodkreet van die anonieme mevrouw is me altijd bijgebleven. Het moet ons erg voorzichtig maken met dit soort theoretische “oplossingen” in situaties van gebrokenheid.
Jan13
"zich te buiten gaan aan hun lusten", "strijd", "gebrokenheid"...

Tjonge.

Of we accepteren gewoon dat sommige mensen homoseksueel (beter: lhbtiqa+) zijn en respecteren dat gewoon zonder al die veroordeling.

Wees lief voor elkaar.
CrA
@ Molly, waarom die bijzondere setting niet? Als je daar het huwelijk mee bedoelt, waarom dan niet? Omdat het dwars ingaat tegen wat God zegt. Hij zegt: zij zullen tot één vlees zijn en zij zeggen: wij zullen niet tot één vlees zijn. En vrijgezelle mannen die de gave van de onthouding niet hebben en die bewust en met opzet niet willen trouwen doorbreken ook de trits die God in de schepping gelegd heeft.
Ellenoor
In mijn eerdere reactie schreef ik dat homo's vroeger wel het advies kregen om maar gewoon met iemand van het andere geslacht te trouwen, omdat hun gevoelens dan wel zouden overgaan. Ik zat ernaast; die gedachte is kennelijk niet alleen iets van vroeger maar circuleert nog steeds, getuige deze vraag: https://refoweb.nl/vragenrubriek/30873/verdrietig-om-reacties-in-kerk-op-homoseksuele-zoon/