Genieten is niet verboden

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

De laatste tijd worstel ik met de vraag: in hoeverre mag je plezier hebben in de wereld? Pas was ik op verjaardag. Dat was heel gezellig, maar daarna voel ik mezelf weer schuldig dat ik alleen maar op ben gegaan in het plezier van deze wereld en niet aan God heb gedacht. Ook werd er veel geroddeld over anderen, maar ik heb hier niets van gezegd en heb hier aan meegedaan. Ik zie er nu tegenop om weer naar een verjaardag te gaan omdat ik dan bang ben dat het weer zo gaat. Zo ervaar ik dit met meerdere dingen, bijvoorbeeld een dagje weg, vakantie, enzovoort.

Ik ben makkelijk beïnvloedbaar en word dan snel meegesleurd in zonden en opgaan in het plezier van de wereld als ik met anderen ben. Hierdoor heb ik eigenlijk helemaal geen zin meer om op vakantie/verjaardag/dagje weg te gaan, terwijl ik hier eerst enorm naar uit keek. Hoe moet ik hier mee omgaan? Het is toch ook niet goed om al deze dingen te gaan vermijden?

Antwoord

Allereerst wil ik graag naar voren brengen dat genieten op zich in de Bijbel niet verboden is. Je mag genieten van een goed gesprek op een verjaardag, je mag genieten van de ontmoeting met familie en vrienden op een verjaardag, je mag genieten van de prachtige schepping tijdens een vakantie, kortom, genieten wordt in de Bijbel niet verboden.

Maar goed, ik kan begrijpen dat je je schuldig voelt als je tijdens een verjaardag of een vakantie niet goed gesproken hebt van God of niet echt genoten hebt van Gods goede schepping. Zo’n schuldgevoel hoeft op zich niet verkeerd te zijn. Het zou niet best zijn als je het niet aanvoelde dat je daarin tekort geschoten bent. Maar dat wil niet zeggen dat je dan maar niet naar verjaardagen moet gaan en ook maar niet op vakantie moet gaan. Juist het besef van tekort kan je brengen bij Hem Die je wilt helpen om in een ontmoeting met anderen een gesprek te hebben over hogere waarden dan alleen te spreken over allerlei wereldse zaken en te roddelen over anderen. Dan kan er wellicht zomaar een opening komen voor een goed gesprek en een fijne ontmoeting waarin je van hart tot hart met elkaar kan spreken. En ook een vakantie kan meerwaarde krijgen als er oog is voor Gods schepping die je mag bewonderen. Laat het gebed er zijn om daar meer oog voor te hebben.

Wanneer je niet naar een verjaardag gaat en ook niet meer op vakantie gaat, word je echt geen beter mens. Je blijft zondaar ook al zit je thuis op de bank en ga je niet op vakantie. Veel belangrijker is om de Heere te vragen dat Hij je wijsheid en geloof geeft om op de plekken waar je bent tot eer van Hem te leven. Wie daarnaar verlangt en het daarin ook van de Heere verwacht mag ervaren dat de Heere ook datgene geeft waar je verlegen om bent. Dus geniet van alles wat God geeft en wees een lichtend licht en een zoutend zout voor mensen die je ontmoet. In de kracht die God verleent.

Ds. R. W. van Mourik