Uitnodiging onderzoek baarmoederhalskanker

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Waarom ontvangt de ene vrouw een uitnodiging voor bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker om de vijf jaar en de andere om de tien jaar?

Antwoord

In het kort: eerst wordt het uitstrijkje alleen getest op HPV. HPV is het virus dat een klein risico op baarmoederhalskanker geeft. Heeft u geen HPV? Dan heeft u bijna geen kans op baarmoederhalskanker. En wordt het interval bij bepaalde leeftijdsgroepen tien jaar. Heeft u HPV? Dan wordt hetzelfde uitstrijkje ook onderzocht op veranderde cellen. Dan is het interval vijf jaar.

Zie ook thuisarts.nl.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

HPV