Eerder seksueel geprikkeld dan vriendin

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vriendin en wij beleven seksualiteit soms anders. Als mijn vriendin een knappe man tegenkomt, kan ze best bedenken dat ze diegene een knappe man vindt. Maar daar blijft het bij. Als ik in het zwembad dames in badkleding zie of als ik in de zomer op straat schaars geklede dames zie, roept dat meer bij mij op. Dat roept regelmatig seksuele gevoelens of zelfs even ‘fantasietjes’ bij mij op. En laat ik eerlijk zijn, als ik niet op m’n plek ben, kan dat wat langer dan een moment zijn. Maar daarna ben ik het ook snel genoeg weer vergeten.

Mijn relatie is verder erg fijn, zowel vanuit mijn vriendin als vanuit mij, ik heb in seksueel opzicht meer dan genoeg aan haar (hoewel we geen seks hebben of iets wat daarbij in de buurt zit) en zou ook op geen enkele manier daadwerkelijk met een andere dame iets willen. Maar mijn vriendin heeft er wel een beetje moeite mee als ik zulke dingen vertel en als ik me in haar verplaats kan ik dat ook best begrijpen. Ik vind dan ook zeker dat ik zulke gedachten niet moet voeden. Het gaat verder niet om iets heel bijzonders, laat staan dat het tussen ons in staat, maar ik vroeg me wel af of dit gewoon normaal is en bij een man hoort of dat ik iets zou moeten veranderen.

Antwoord

Beste jongeman,

Ik heb je vraag gelezen. Je vraag is of het normaal is dat het bij een man hoort dat je seksueel geprikkeld kunt raken of het fantasieën oproept als schaars geklede onbekende dames je weg kruisen. Nu denk ik niet dat het expliciet alleen bij mannen voorkomt. Bij het zien van een aantrekkelijke verschijning kunnen dergelijke prikkels ontstaan. Ik denk wel dat mannen doorgaans wat sneller seksualiseren bij het zien van de andere sekse dan bij vrouwen het geval is. Vrouwen zijn doorgaans binnen contacten wat meer gericht op sociaal contact en verbinding.

Zoals je al meldt is bij je vriendin de constatering dat ze iemand knap kan vinden en dat is het dan zonder prikkelende fantasie. Bij haar -en dat is bij vele vrouwen zo- is er meer nodig om seksueel verlangen of opwinding te ervaren binnen contact dan alleen het waarnemen van een ander.

In feite geef je zelf het antwoord al. Je kunt niet altijd voorkomen iets te waarnemen dat prikkels oproept. Het probleem is niet dat je de dame in kwestie waarneemt, maar wat je met die waarneming gaat doen. Ga je de prikkels en mogelijke fantasie voeden of grens je het af door afstand te nemen en te concluderen dat het niet voor jouw ogen bestemd is? Investeer maar in je eigen lief in groei naar meer verbondenheid en groeiende intimiteit als weg naar een hartelijk ja-woord te kunnen gaan delen en daarna het wonder van de seksualiteit.

Hartelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS