Neurofeedbacktherapie

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Is neurofeedbacktherapie veilig? En geoorloofd? Ik bedoel: of het niet zweverig/spiritueel is.

Antwoord

Beste vragensteller/ster,

Ik kan de vraag ook vrij kort beantwoorden, maar zal er wat uitgebreider bij stilstaan. Neurofeedbacktherapie kan worden ingezet bij velerlei klachten die zowel somatisch als psychisch van aard zijn waaronder ook stress. Neurofeedback wordt ingezet als een soort fysiotherapie voor de hersenen. Hersengolven behoren binnen bepaalde waarden te scoren. Als deze waarden een bepaalde verstoring laten zien is de hersenwerking uit balans en kunnen er psychische en/of somatische klachten ontstaan.

Via een kapje voorzien van sensoren wordt de hersenactiviteit gemeten. Bij het het vaststellen van verstoring wordt via training getracht de hersengolven weer in balans te brengen. Daarmee als doel te bereiken dat de klachten zullen te verminderen of deze te laten verdwijnen.

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen inhoudelijk vanuit de praktijk niet echt bekend te zijn met de resultaten van neurofeedbacktherapie. Echter, gezien alle onderzoek mag worden aangenomen dat de therapie niet gevaarlijk is omdat er geen stoffen van buiten af in het hoofd worden ingebracht. Het lijkt mij ook niet zweverig omdat er heldere uitleg is over de inzet en de werking van de therapie. Belangrijk is echter bij het overwegen de huisarts of specialist te raadplegen waar gegronde, betrouwbare en gekwalificeerde hulp kan worden geboden.

Weet dat er weinig kans dat de behandelkosten worden vergoed door een ziektekostenverzekeraar.

Met vriendelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

Lees ook over Neurofeedback op Wikipedia.