Uit de hand gelopen discussie

Ds. R. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Afgelopen week heb ik een uit de hand gelopen discussie met een goede kennis gehad. In onze kennissen- en vriendenkring rijst onrust over de betrouwbaarheid van de kinderdoop. Deze kennis is zeer overtuigd van de geloofsdoop. Dat wist ik, maar toch had ik hem een artikel over de kinderdoop toegezonden. Ik begrijp gewoon totaal niet waarom hij de Bijbel zo letterlijk leest en dus niet kijkt naar tijdgeest, context, Griekse taal, achtergrond informatie, cultuur, naslagwerk en Bijbelverklaringen, etc. Dat is allemaal van de mensen inlegkunde zegt hij. Dat zijn verklaring zelf heel menselijk is, omdat hij simpel teksten hanteert heeft hij niet door. Iedere tekst heeft altijd zijn achtergrond, om nog maar niet te spreken over de zenders en de ontvangers van de tekst en ga zo maar door. Ik ben overtuigd dat hij dwaalt, en hij denkt dat van mij. Ik er heb moeite mee dat hij iedereen zijn overtuiging uitlegt, zonder dat hij veel kennis van zaken heeft over het doel en exegese van de Bijbelteksten.

Tegelijkertijd is hij negatief naar mij toe, de kerk als geheel en richting zijn verloofde, waar ik hem op aangesproken heb. Daardoor zijn zaken geëscaleerd. Ik heb er spijt van dat ik hem wilde overtuigen van mijn visie en de daarbij gebruikte scherpe bewoordingen, maar zijn autoritaire manier van leven weerhoudt mij om dit aan hem te belijden omdat hij het dan als een overwinning ziet. We hebben behoorlijk wat gedeelde kennissen. Hoe moet ik hier schriftuurlijk mee omgaan?

Antwoord

Beste vriend(in),

Als ik een vraag krijg aangereikt dan moet ik daar altijd eerst even over nadenken. En dat was in jouw geval maar goed ook! Mijn eerste reactie was: ik zal de vraagsteller eens een stapel munitie aanreiken over de grote rijkdom van de kinderdoop, zodat hij de ander in één keer kan platwalsen... Toen ik je vraag nog eens overlas, zag ik dat dit helemaal je vraag niet was. Maar je hebt, na een heftige discussie een naar gevoel overgehouden. Je hebt geprobeerd om iemand te overtuigen en dat is je niet gelukt.

Nu vraagt de Heere ook helemaal niet van je dat je anderen moet overtuigen! Overtuigen is het werk van de Heilige Geest. De Heere vraagt van jou en van mij om te getuigen! Dat is iets heel anders dan overtuigen. Getuigen doe je door te vertellen hoe jij door genade de waarde van de kinderdoop voor je eigen leven hebt mogen gaan verstaan. En dat je dagelijks meer verwonderd raakt over wat de Heere heeft gedaan door je op de erve van het verbond geboren te laten worden, waardoor je al op jonge leeftijd met de Bijbel in aanraking bent gekomen. En dat Hij de belofte van het Evangelie ook aan jou persoonlijk heeft verzegeld door het teken en zegel van de doop te schenken. Dat je in alle strijd en aanvechting of de Heere jou wel bedoelt, mag zien op Zijn trouw, betoont in het teken en zegel van de doop. Juist omdat de kinderdoop rust op de vastheid van Gods trouw en niet op jouw geloof is het van grote waarde in het leven van het geloof. Dus vertel maar, en nog beter, laat maar zien dat de Heere trouw is ook voor jouw persoonlijk en dat Zijn verbond van geen wijken en wankelen weet. Sterkte met het getuigen!

Met hartelijke groet en Gode in alles bevolen,
Ds. R. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

kinderdoopoverdoopvolwassendoop