Plas ophouden

drs. J. van Dijken / Geen reacties

Vraag

Is je plas ophouden schadelijk? Kan dat gevolgen hebben?

Antwoord

Een volwassene plast gemiddeld tussen de 1 en 2 liter per dag. Als je zo'n 300-400 ml plas in je blaas hebt, krijgen je hersenen een seintje dat je moet gaan plassen. Je kunt dat dan gelukkig meestal nog wel even uitstellen! Het aandranggevoel verdwijnt dan ook. Maar: na een tijdje herinneren je hersenen je er wel weer aan dat je moest gaan plassen, en je krijgt opnieuw aandrang. Het vaak uitstellen van je plas, kan er toe leiden dat je blaasspier heel sterk wordt. Dat is niet zo goed, want dat betekent dat je uiteindelijk een verminderde controle over het plassen kan krijgen.

Dus: je plas kort ophouden kan geen kwaad, maar het plassen steeds maar opnieuw uitstellen tot je ècht niet meer kan ophouden, is niet gezond.

Groet,
Drs. J. van Dijken, huisarts

Lees meer artikelen over:

plas(sen)