Heart Cry en Heilig Avondmaal

Ds. N. den Ouden / 30 reacties

Vraag

Begrijp er helemaal niets van en vraag me ook af of dit ook ‘zomaar’ mag. Gelovige jonge mensen die zo uitzien naar het belijdenis doen en zo aan het Heilig Avondmaal te mogen moeten eerst beloven niet meer naar een conferentie van HeartCry te gaan en doen ze dat toch, dan is er geen plaats meer voor hen in de gemeente omdat ze dus geen belijdenis mogen afleggen! Wist even niet wat ik hoorde. Waar zijn we toch mee bezig? Mag ook een kerkenraad hier zomaar zelf over belissen? Zou graag een antwoord zien van een HHK-predikant.

Antwoord

De vraag die hier eigenlijk in het geding is, is die naar het gezag van een kerkenraad. Hoe ver strekt dat? Ik denk aan het vijfde gebod: Eert uw vader en uw moeder. De catechismus legt dat breder uit: Allen die over mij gesteld zijn. Zoals de maan het licht van de zon krijgt, en daarmee zelf licht geeft, zo hebben gezagsdragers hun gezag van God gekregen. Gezag is in Nederland sinds de jaren zestig een vies woord geworden. We maken het gewoon allemaal zelf wel uit. Wat heeft een ander over mij te zeggen?

Maar ook ambtsdragers zijn over mij gesteld. God wil mij door hen regeren. (Zondag 39 HC). Zij hebben met dat gezag wel zorgvuldig om te gaan. Gebruiken zij dat op de goede manier? Daar moeten ze straks rekenschap van geven aan Degene van wie ze het ontvingen.

Wat ons betreft stelt gehoorzamen aan gezag natuurlijk niets voor als we dat alleen maar doen voor zover we het er zelf mee eens zijn. Stel dat mijn kinderen mij alleen gehoorzamen voor zover ze het met me eens zijn! Moeten ze dan alles slikken? Ze mogen best naar voren brengen wat ze ervan denken, maar het gezag berust bij mij. Zo ligt het ook met ambtsdragers.

Calvijn zegt dat God ons ook door engelen kon laten leiden en regeren, maar hij doet dat door gewone mensen, met al hun fouten en gebreken, om ons te oefenen. Persoonlijk kan ik me echter ook wel wat voorstellen bij de zorgen van de kerkenraad over HeartCry.

Bij verschil van mening hierover is een goed gesprek op zijn plaats, waarbij gehoord mag worden waarom mensen er zo graag naar toe gaan. Maar er blijft staan: “Eert uw vader en uw moeder. Dat is: Dat ik mijn vader en mijn moeder en allen die over mij gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw bewijze, en hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe, en ook met hun zwakheid en gebreken geduld hebbe, aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren.”

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

Lees meer artikelen over:

Heart Cry
30 reacties
refoweb
Graag jullie aandacht voor de voorwaarden betreffende het plaatsen van een reactie. Zie de tekst onder het reactieformulier:

"Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum."
Diethelm
Ds den Ouden, bedankt voor uw moedige antwoord. Het is immers een gevoelige kwestie. Dat blijkt wel uit het feit dat veel mensen nogal heethoofdig reageren en precies weten wat er aan de kerk schort. Eigenlijk een beetje hekel aan de kerk hebben met al zijn regeltjes en liever het vrije leven bij heartcry prefereren, waar geen toezicht is op de leer en het leven en waar je zelf nog wat inbreng hebt.
Hanno78
@janneman

Bedankt voor je bijdrage!

Ik heb behoorlijk wat lezingen en diensten beluisterd van sprekers op Heartcry, maar er is nog nooit iemand geweest die 'zondeovertuiging' op zichzelf 'ziekelijk' of 'hypercalvinistisch' genoemd heeft.

Dit is een niet eerlijke weergave van de werkelijkheid! Jammer dat je zo een karikatuur schets. Dat is helaas in het verleden meer gebeurt.

Wat wel gezegd is dat een onbijbelse en onevenwichtige wijze van nadruk leggen op een bepaalde diepte van de zondeovertuiging 'ziekelijk' kan zijn. En dat gebeurt helaas in bepaalde kringen van de ger.gezindte.

Nee, hoe jij het citeert, klopt het helaas niet. Integendeel: ik heb mede dankzij het onderwijs van Heartcry nergens zo een diepe kennis van mijn zonde leren zien. Als er ergens zondeovertuiging was in mijn leven is het op de conferenties geweest. Er wordt juist best veel over zonde(overtuiging) gesproken.

Ik wilde dat even rechtzetten.

En ik zou willen zeggen tegen alle mensen die door kritiek op Heartcry kromme tenen krijgen. Ik begrijp best dat je het graag wilt opnemen voor Heartcry, zeker als er voor je gevoel geen recht gedaan wordt aan de waarheid. Probeer niet je gelijk te halen door op een vleselijke manier te reageren. Laat in bewogenheid je licht schijnen en laat een Ander voor je strijden.
1a2b3c
@Hanno78, Je hebt helemaal gelijk hoor, het was niet een al te best voorbeeld voor verdraagzaamheid van me.
Ik was zo verontwaardigd dat ik me even liet gaan maar dit is idd niet Gods manier denk ik, dus sorry allemaal.
Het ging me in eerste instantie eigenlijk niet eens om heartcry zelf al kan ik er ook slecht tegen als er valse beschuldigingen worden geuit.
Ik heb om me heen gezien en gehoord hoe God wil werken via heartcry.
En dan wordt dat verdacht gemaakt, alsof je in openbare zonden valt als je naar een heartcry conferentie gaat.(uitsluiting van belijdenis/avondmaal doet men normaal als iemand zonden aan de hand houd)
In plaats van blij te zijn dat God werkt en er mensen bekeert worden, wordt Zijn werk tegen gestaan, en dat door de kerk, dat vind ik echt heel erg.
Alsof het iets uitmaakt waar je tot bekering komt, of het nou in de kerk is of op een lezing bij jijdaar of een conferentie van heartcry of.....
Als alle kerken een onvoorwaardelijk evangelie lieten horen en er meer gebeden werd en er meer verwachting was, dan waren daar denk ik ook wel meer bekeringen. (menselijk gesproken dan)
Dan wil ik tot de tegenstanders van heartcry zeggen wat Gamaliël ook eens gezegd heeft: Hand.5:38... indien deze raad, of dit werk uit mensen is, zo zal het gebroken worden. 39 Maar indien het uit God is, zo kunt gij dat niet breken; opdat gij niet misschien bevonden wordt ook tegen God te strijden.
janneman
@Hanno78, bedankt voor je bijdrage als reactie op mijn bijdrage.
Je mag natuurlijk gerust van mij verschillen, ik mag dat ook van jou.Echter moeten we wel eerlijk zijn, ik kreeg 2 weken geleden nog een mail waarin 1 van de sprekers op de conferenties even vertelde over het ziekelijke zondebesef, en het hyperclavinisme, hij zag dit als rede dat er zoveel jonge mensen niet "tot geloof" komen. En Hanno, hoe zit het met de belijdenisschriften, ik weet hoe sommige sprekers over onze belijdenisschriften denken(het lust me niet om hun namen te noemen) , en dan weet ik ook dat sommige sprekers Arminiaans zijn,(je moet dit,je moet dat enz,enz). Maar wat ik al genoemd heb, het gaat erover of een kerkenraad zoveel gezag mag uitoefenen en alsvorens men lid word eerst een verbod mag proclameren op het bezoeken van conferenties.
Uit bijna alle reacties blijkt hoe veel lezers hierover hun verontwaardiging uitspreken....Ik denk dat kerkenraden eerst in gesprek moeten gaan met jongeren die wel de conferenties bezoeken, en laat dan als kerkenraad je oprechte zorg zien, en ter afsluiting van mijn bijdragen, het verbaast me dat er op refoweb bijna geen reacties zijn die de verantwoordelijkheid en diepe zorg van kerkenraden beseffen en onderstrepen...dat maakt vooral bezorgd!
Catherine
Het antwoord van de dominee is een stuk genuanceerder dan alle reacties hierboven ! Het lijkt wel of de advocaten van Heart Cry hier bezig zijn ! Een k.r. heeft zorg voor de gemeenteleden, mogen ze dan hun kanttekeningen plaatsen ??
linneke
Ben het helemaal met catherine eens!!!
Raptor
De taak van een kerkenraad is even kort gezegd om mensen aan te sporen tot geloof, te bemoedigen daarin en te vermanen wanneer men ontspoord. Lijkt me helder dat waarschuwen tegen iets dat zij zien als niet oké daar ook onder valt. Uiteraard mits bijbels goed onderbouwd en positief-kritisch ingesteld (opbouwend). Het vervolgens na niet gevolg geven aan de vermaning en dus niet meer welkom in de gemeente zijn, gaat mij persoonlijk wel wat ver maar is toch bijbels vanuit het oogpunt van de kerkenraad (o.a. 1 Ker. 5 vers 13, lees ook de context). Dit dus na de bijbelse route van vermaning en toegang weigeren tot de sacramenten.
Of het in dit specifieke geval echt gaat om een terechte afwijzing lijkt me persoonlijk niet. Ik kan dan nog genoeg dingen noemen die minder consequent nageleefd worden. Wat mij betreft kan je beter bij een bijeenkomst van HeartCry aanwezig zijn, dan bijvoorbeeld een zinloze avond rondom die Spaans-Turkse heilige vieren...
Hanno78
@janneman Ik kan me die mail niet voor me halen. Ik weet wel dat het in ieder geval gezegd is in de context van wat ik je citeerde. Niet onbelangrijk.

Wat betreft de belijdengeschriften. Die zijn nergens door Heartcry afgeschreven of verwopen. Zie visiedocument. Het is echter niet als document van eenheid gehanteerd, omdat dat in de praktijk ook niet zo werkt. Alle kerken uit de reformatorische traditie ondertekenen deze geschriften, maar er is hopeloze verdeeldheid over van alles en nog wat. Zie huidige discussie rondom HSV. Het zijn dus eerder formulieren van (ON)enigheid. Heartcry heeft als basis Gods Woord en daarbij de 5 sola van de Reformatie.

En wat het toezicht van de kerkeraden betreft het volgende: nagenoeg op iedere conferentie zijn oudsten, ouderlingen en predikanten aanwezig (naast de sprekers) die ook lid zijn van diverse kerken uit de ger.gezindte.

Hoe komt het dat die daarin geen problemen ervaren, terwijl die er zelf heengaan?

Er leven karikaturen over de conferenties, terwijl het eenvoudige bijeenkomsten zijn waar de Heere kractig gewerkt heeft.
Heinrich
Prachtig antwoord van ds. den Ouden, zoveel woorden zonder een degelijk antwoord te kunnen ontvangen, we zijn hier m.n. in Nederland, zo gesteld op onze eigen wetten en regeltjes, dat we wel de de (christelijke) Joden van Jeruzalem lijken die met Paulus in tegenspraak komen en hem vertellen dat die verkeerd bezig is, door de mensen, de wetten van Mozes niet meer op te leggen, enkel een aantal cruciale 'regeltjes'. wij hebben echter met zijn allen al de mooie wetjes weer boven water gehaald, waar we te pas en te onpas mensen mee om de oren kunnen slaan, de kerkenraden van de kerken uit de 'zware' hoek kan ik begrijpen waarom ze zo reageren, ze worden alleen nog met harde hand naar de kerk geduwd, terwijl ze vrijwillig naar avonden van HeartCry willen/gaan. Dit is toch juist fantastisch.