Door geloof, uit geloof en in geloof

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Aan ds. J. D. Heikamp. Een vraag over de woorden: door geloof, uit geloof en in geloof. Deze woorden kom ik wel eens tegen als ik in de Bijbel lees. Ook in Romeinen 3: 25-31, daar staat: “Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods; Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is. Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet. Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen; Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof, en de voorhuid door het geloof. 31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.” In vers 25 staat “door geloof”, in vers 26 staat”uit geloof”, in vers 28 “door geloof”, in vers 31 “door geloof”. In vers 30 staat weer “uit geloof” en “door geloof”. Wat is nou precies het verschil tussen deze twee? In Romeinen 4:20 staat: “En hij heeft aan de beloftenis Gods niet getwijfeld door ongeloof; maar is gesterkt geweest in het geloof, gevende God de eer.” Hier wordt gesproken over “in het geloof”. Waarom staat hier bijvoorbeeld niet “door het geloof”? In Romeinen 6:3 staat dit: “Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wat wordt hier bedoeld met “in”? In 1 Korinthe 1: 4-5 staat: “Ik dank mijn God allen tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus; Dat gij in alles rijk zijt geworden in Hem, in alle rede en alle kennis.” Hier kom ik ook weer de woorden tegen: “in Jezus Christus”, “in Hem, in alle rede en alle kennis.” Kunt u mij vertellen wat nou het verschil is tussen “door geloof”, “uit geloof” en “in geloof”? Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.

Antwoord

Kunt u mij vertellen wat nou het verschil is tussen “door geloof”, “uit geloof” en “in geloof”? Nee, dat kan ik niet, want er is geen verschil. Het is gewoon een taalkwestie waardoor er verschillende voornaamwoorden worden gebruikt om het geloof duidelijk uit te laten komen. Want het gaat in deze teksten om het waar zaligmakend geloof. En dat is in wezen hetzelfde. Het komt in deze teksten op hetzelfde neer.

In geloofsoefeningen kunnen er wel enige zaken anders beleefd worden, zoals in bovengenoemde teksten blijkt, maar er zijn geen verschillen in op te merken dan alleen taalkundig.

Met hartelijke groeten en wees in alles Gode bevolen,
Ds. J. D. Heikamp