Lees je Bijbel, bid elke dag
Redactie Refoweb | 5 reacties | 22-06-2026| 08:13
Vraag
Mijn kind heeft op de zondagsschool “Lees je Bijbel, bid elke dag, dat je groeien mag” geleerd. Maar is dat ook Bijbels? Het groeien betekent toch het groeien in het geloof? Een bekende gaf aan dat dit niet goed is om te zingen omdat de wedergeboorte er niet in wordt genoemd.
Antwoord
Ja, het liedje is zeker Bijbels. Het klopt dat 'groeien' hier slaat op groeien in het geloof. Het bezwaar van uw bekende komt voort uit een specifieke theologische visie, maar doet geen recht aan de brede boodschap van de Bijbel voor kinderen. De Bijbel roept gelovigen op talloze plekken op om te groeien in het geloof. Dit lied is rechtstreeks gebaseerd op deze teksten:
1 Petrus 2:2: "En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien." 2 Petrus 3:18: "Maar groei in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus." Kolossenzen 1:10: "...terwijl u in elk goed werk vrucht draagt en groeit in de kennis van God."
Het argument dat de wedergeboorte erin moet staan, snijdt geen hout. Kinderen leren in stappen. De basisdisciplines (Bijbellezen en bidden) zijn praktisch en begrijpelijk voor een kind. De tekst van 1 Petrus 2 vergelijkt gelovigen juist met pasgeboren baby's die moeten groeien door Gods Woord. Het lied veronderstelt die geboorte dus al, of moedigt aan tot de middelen waardoor God geloof werkt. Een lied hoeft niet de hele dogmatiek of alle geloofspunten in vier regels samen te vatten om Bijbels te zijn. Dan zouden we de berijmde psalmen ook niet meer kunnen zingen, aangezien ze in regelmatig afwijken van de oorspronkelijke tekst.
U kunt uw kind “Lees je Bijbel, bid elke dag, dat je groeien mag” dus met een gerust hart laten zingen. Het spoort aan tot een gezonde, dagelijkse omgang met God.
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
"God heb ik lief" ook maar niet meer zingen op de zondagschool dan? Zonder wedergeboorte is er niemand die God zoekt en liefheeft...
Ik leerde dat 'groeien in geloof' bij sommige mensen gelijk stond aan 'geestelijke arrogantie' en we maar beter zuigelingen kunnen blijven, die blijven tenminste volledig afhankelijk. Het gevolg (Hebreeën 6:4-6) moet je dan denk ik maar voor lief nemen.
Dat terwijl Daniël toch behoorlijk directief kon bidden:
Daniël 9:19 HSV
[19] Heere, luister. Heere, vergeef. Heere, sla er acht op en doe het, wacht niet langer – omwille van Uzelf, mijn God. Over Uw stad en over Uw volk is immers Uw Naam uitgeroepen.
Griezelig als een "bekende" dit soort bizarre uitspraken doet.
Dat doet mij denken aan de molensteen waar Yeshua naar verwijst zie Math 18:6 Markus 9:42 en Lucas 17:2


