Huwelijkssluiting in bijbel en nu
Redactie Refoweb | 8 reacties | 16-10-2025| 07:59
Vraag
Ik ben opgegroeid in de HHK en groot gebracht met de formulieren. Ik kom uit een grote familie dus ook de trouwformulieren heb ik menigmaal voorbij horen komen. Lang heb ik gedacht dat het huwelijksformulier Gods manier was mensen aan elkaar te verbinden. Niet alleen dat, ik dacht dat het de enige echte manier was. Nu las ik afgelopen week Genesis 24 over de huwelijkssluiting tussen Izak en Rebekka. “En Izak bracht haar in de tent van zijn moeder Sara; en hij nam Rebekka, en zij werd hem ter vrouw, en hij had haar lief. Alzo werd Izak getroost na zijner moeders dood…” Er komt geen formulier aan te pas, geen trouwbijbel, geen dominee, geen priester, enkel het bruidspaar en de HEERE. Nadat zij gemeenschap gehad hebben zijn zij voor de HEERE getrouwd. Ik begrijp dat wij nu in een tijd leven waarin liefde en trouw lijkt te ontbreken, en dat samenwonen soms te vrijblijvend lijkt. Maar ik ben toch wel heel benieuwd wat daar met het oog op deze tekst op tegen kan zijn.
Een jongere.
Antwoord
Het helpt als je ook andere teksten in de Bijbel leest over huwelijkssluitingen, zeker na de wetgeving op de Sinaï. Dan merk je dat er sprake is van een voortgaande ontwikkeling en formalisering van het huwelijk. Zie voor meer uitleg deze artikelen en vragen en antwoorden met de tag 'Samenwonen':
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Dat is wel wat anders dan een jarenlange verkering en verloving. ;)
Ook het water in wijn veranderen vond plaats op een bruiloft.
Jezus gebruikte de metafoor van bruiloften en bruid/ bruidegom keer op keer opnieuw.
Ik denk dat we zonder een heel specifieke tekst die 'verplicht om officieel te trouwen' wel deze lijn kunnen trekken.
Het gebed.
Vind je het niet schokkend dat juist het gebed in onze tegenwoordige tijd zo gemist wordt?
We nemen verkering, maken onze keuzes enz.
En… oja, er moet ook nog kerkelijk een zegen worden gevraagd over onze toekomst…
er is in de hele bijbel geen enkele juridische structuur zoals wij het huwelijk sluiten of zien.
Ook de verkeringstijd/ondertrouw van Maria en Jozef is niets meer dan een familiale aangelegenheid, maar ingevuld met begrijpelijke termen door de vertalers.
De overheid en religieuze voorgangers waren niet betrokken bij relaties, maar het waren afspraken binnen familieverband.
Een grond voor de huwelijken met contractuele overeenkomsten is redelijk modern.
Maar huwelijken waren niet 'alleen maar' een familie-feestje.
Wat wij vertalen met ondertrouw (bij Maria) staat in het grieks mnesteuo. Dat was eigenlijk al bindend. Daarom zei Jozef ook dat hij Maria 'stilletjes wilde verlaten' toen hij merkte dat ze zwanger was, Matt 1:19. In de joodse context betekende dit een scheidbrief, de bekende 'scheidbrief van Mozes"
Het wettelijke (!) huwelijk moest ook formeel ontbonden worden.
De scheidbrief zou nergens op slaan, als er geen sprake is van een juridische status.
Als Rivka van verre een man ziet staan vraagt zij aan Eliëzer wie is die man? Als zij hoort dat die persoon haar bruidegom is doet zij gelijk haar sluier om als teken voor de aansluitende huwelijksverbintenis. Dat is haar zichtbare jawoord. Zij kan door haar sluier heen wel Jitschak zien maar hij kan niet door haar sluier heen kijken.
Woorden worden gewisseld met elkaar die de hele ceremonie vormen. Let vooral op de diepte die daarin zit. Rivka verteld aan Jitschak dat haar vader Bethuel en haar oudste broer Laban met alle overige familieleden haar heeft gezegend met de woorden “dat Rivka mag zijn tot duizenden van tienduizenden”. Dat is de zegen vanuit haar ouderlijk huis: een miljoenenvolk worden. Genesis 24:60
Een ook Jitschak verteld haar waar hij mee bezig was toen zij in beeld kwam. Hij kwam terug van zijn gebed in het open veld bij de put lachai-roi. Rivka begreep direct waar Jitschak het over had en het paste precies bij het gehele plaatje. Zij wist dat die plaats waar hij was geweest de naambetekenis had: put van de Levende die mij ziet. Dat was geen enkel toeval meer maar de leiding van de Eeuwige.
En natuurlijk heeft Jitschak gezegd dat de stoffelijke zegen van zijn vader aan haar ten deel zal vallen de oude tent van zijn moeder Sara.
Jitschak vraag heel eenvoudig: mag ik je begeleiden in je woonvertrek van mijn moeder Sara? (Sara betekent: moeder van vele volkeren)
Wat bijzonder is dat de ontmoeting van Rivka bij een waterput is. Haar grote gastvrijheid en dienstbaarheid toont zij daar. Niet en beker water alle kamelen krijgen te drinken van haar. En een kameel kan heel veel water drinken. Maar ook bij Jitschak zal het zo zijn geweest dat hij zijn waterkruik heeft gevuld uit de put van de Levende die mij ziet.
De bijzondere leiding van de Eeuwige mag gezien worden als een ceremonie van voorbestemming en uitvoering van Zijn heilsplan.





