Huwelijkssluiting in bijbel en nu
Redactie Refoweb | 5 reacties | 16-10-2025| 07:59
Vraag
Ik ben opgegroeid in de HHK en groot gebracht met de formulieren. Ik kom uit een grote familie dus ook de trouwformulieren heb ik menigmaal voorbij horen komen. Lang heb ik gedacht dat het huwelijksformulier Gods manier was mensen aan elkaar te verbinden. Niet alleen dat, ik dacht dat het de enige echte manier was. Nu las ik afgelopen week Genesis 24 over de huwelijkssluiting tussen Izak en Rebekka. “En Izak bracht haar in de tent van zijn moeder Sara; en hij nam Rebekka, en zij werd hem ter vrouw, en hij had haar lief. Alzo werd Izak getroost na zijner moeders dood…” Er komt geen formulier aan te pas, geen trouwbijbel, geen dominee, geen priester, enkel het bruidspaar en de HEERE. Nadat zij gemeenschap gehad hebben zijn zij voor de HEERE getrouwd. Ik begrijp dat wij nu in een tijd leven waarin liefde en trouw lijkt te ontbreken, en dat samenwonen soms te vrijblijvend lijkt. Maar ik ben toch wel heel benieuwd wat daar met het oog op deze tekst op tegen kan zijn.
Een jongere.
Antwoord
Het helpt als je ook andere teksten in de Bijbel leest over huwelijkssluitingen, zeker na de wetgeving op de Sinaï. Dan merk je dat er sprake is van een voortgaande ontwikkeling en formalisering van het huwelijk. Zie voor meer uitleg deze artikelen en vragen en antwoorden met de tag 'Samenwonen':
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Dat is wel wat anders dan een jarenlange verkering en verloving. ;)
Ook het water in wijn veranderen vond plaats op een bruiloft.
Jezus gebruikte de metafoor van bruiloften en bruid/ bruidegom keer op keer opnieuw.
Ik denk dat we zonder een heel specifieke tekst die 'verplicht om officieel te trouwen' wel deze lijn kunnen trekken.
Het gebed.
Vind je het niet schokkend dat juist het gebed in onze tegenwoordige tijd zo gemist wordt?
We nemen verkering, maken onze keuzes enz.
En… oja, er moet ook nog kerkelijk een zegen worden gevraagd over onze toekomst…
er is in de hele bijbel geen enkele juridische structuur zoals wij het huwelijk sluiten of zien.
Ook de verkeringstijd/ondertrouw van Maria en Jozef is niets meer dan een familiale aangelegenheid, maar ingevuld met begrijpelijke termen door de vertalers.
De overheid en religieuze voorgangers waren niet betrokken bij relaties, maar het waren afspraken binnen familieverband.
Een grond voor de huwelijken met contractuele overeenkomsten is redelijk modern.