Doodsbange discipelen roepen om Jezus in storm

Ds. H. D. Rietveld | Geen reacties | 23-04-2025| 13:15

Vraag

In de geschiedenis van de storm op het meer roepen de doodsbange discipelen Jezus wakker; maar wát roepen ze precies? Volgens Mattheüs roepen ze “Kurie”, maar volgens Markus roepen ze “Didaskale” en volgens Lukas roepen ze "Epistata epistata”. Volgens mij kan dat niet, want de discipelen hebben Aramees gesproken en zullen “Rabboeni” hebben geroepen en "Kurie", "Didaskale" en "Epistata" zijn maar drie vertalingen.

Mijn vraag is: Markus is het oudste evangelie, waarom verandert Mattheüs het “Didaskale” van Markus in “Kurie” en Lukas het in “Epistata”?


Antwoord

Het is voor latere lezers van de vier evangeliën niet altijd mogelijk om de verschillen in de beschrijving van éénzelfde gebeurtenis te verklaren. In dit geval mijns inziens ook niet. Heere, Leraar of Meester moeten we gewoon als synoniemen beschouwen. De discipelen roepen Jezus in hun angst eerbiedig als hun enige Redder in nood aan. Dat hebben de evangelisten in hun eigen taalgebruik als feit willen overbrengen, geïnspireerd door de Heilige Geest. 
 
Wie Hem aanroept in de nood vindt Zijn gunst, oneindig groot. Dat mag voor ieder hulpeloos mens gelden.

Ds. H. D. Rietveld

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. D. Rietveld

  • Geboortedatum:
    06-11-1947
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nijkerk
  • Status:
    Inactief
114 artikelen
Ds. H. D. Rietveld

Bijzonderheden:

emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Ook de kleine dingen werken mee ten goede

We geloven dat de Heere ons leven bestuurt en leidt. Er wordt wel eens gezegd dat toeval niet bestaat. In die gedachtegang kan ik mij vinden. Toch zijn er wel eens zaken waarvan ik denk: Zouden die oo...
Geen reacties
23-04-2007

Misbruik nog niet verwerkt

Van mijn 13e tot en met mijn 16e ben ik misbruikt door een jongen, in de zin van dat ik dingen bij hem moest doen of bij mij deed die ik niet wilde. Hier heb ik het altijd heel moeilijk mee gehad, met...
Geen reacties
23-04-2007

Aandacht en bevestiging van anderen nodig

Waarom lijk ik steeds aandacht of bevestiging van anderen nodig te hebben? Ik heb niet veel vrienden en het lijkt wel alsof vriendschappen minder worden. Ik voel me daarover erg somber. Elke dag hoop ...
2 reacties
23-04-2026
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag