Godfactor

Ds. J.R. van Vugt | 1 reactie | 16-10-2024| 12:44

Vraag

Soms krijg ik tijdens het bidden ineens een bepaald gevoel van duizeligheid. Het is niet zo dat ik flauw ga vallen, maar er is wel een bepaald licht gevoel in het hoofd. Het is vaak op momenten dat mijn gebeden wat intenser zijn. Is dat de Heilige Geest? Of is het gewoon zo dat je door te bidden meer ontspannen bent en je bloeddruk daalt? Ik heb van nature een lage bloeddruk.

Ik heb ook regelmatig een soort ‘explosie’ van binnen, alsof het waait binnenin of alsof je vlinders in je buik hebt, maar dan zit het gevoel hoger. Vaak is het bij een specifieke Bijbeltekst, of in combinatie met een ander persoon dat ik een specifiek liedje/tekst/kaart moet sturen naar iemand.

Is dat de manier waarop God contact maakt en je aanstuurt in dingen? Ik weet niet zo goed hoe ik deze dingen moet duiden. Ik heb het eigenlijk alleen met christelijke ‘activiteiten’.

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is niet de meest makkelijke vraag die je voorlegt. Je beschrijft lichamelijke gevoelens en dat met name tijdens christelijke ‘activiteiten’. Is het de Geest? Is het je bloeddruk? Hoe moet je dat duiden?

Ik kan daar van een afstandje niet zo 1, 2, 3 antwoord op geven in die zin, dat ik op basis van het weinige wat je schrijft, niet kan zeggen: dit of dat is het. Dit is van de Geest en dit is van je lichamelijke omstandigheden, gevoelens of je bloeddruk. Ik wil je wel enkele overwegingen meegeven:

1. Geloof is vertrouwen en weten en ja… daar komt iets van gevoelens bij. We zijn geschapen als mensen met emoties, gevoelens, enzovoorts. Daarbij zijn we als gehele mens erbij betrokken, met lichaam en ziel beide. Je kan je gevoelens en lichaam niet losmaken van het geestelijke. Het Bijbelse mensbeeld is een zogenaamd holistisch mensbeeld: vlees, geest, ziel en lichaam. Alles van ons is erbij betrokken. Wanneer we geestelijke verlatenheid kennen, kunnen we ons daar lichamelijk letterlijk ziek van voelen. Denk aan David in psalm 32: Als hij verzwijgt, drogen zijn levenssappen op. Hij heeft geen energie mee en het kruipt hem in zijn botten. Andersom is ook waar: wanneer de Geest werkt, ervaren we dat ook in ons lichaam en in onze psyche. Die dingen moeten we niet (willen) scheiden van elkaar;

2. De Geest werkt en spreekt. Daarvoor heeft de Geest Zijn Eigen wegen en werkzaamheden. Als de Geest spreekt, kunnen we ons ‘er bovenuit getild voelen’, een ‘geestelijke blijdschap’, een ‘vervullen van de Geest in onze geest’ en daarin is de Geest vrij om te doen wat Hij wil en hoe Hij wil. We kennen de wegen van de Geest niet, die zijn zoals de wind, die we wel ervaren, maar niet van weten vanwaar die wind komt en waar die Geest heen waait (Johannes 3). Maar wanneer die Geest dan in je werkt, dan kan je een diepe geestelijke rust en vrede en vreugde ervaren, alsof je verliefd bent (vlinders in je buik) en je diep verwonderen, verblijden en dan gaat het toch weer verder dan een enkel gevoel;

3. Ik herken wel wat je schrijft en vraagt. Regelmatig kan je wel eens een gevoel overkomen, zo van: Ik moet die en die eens een kaartje sturen, een pannetje soep brengen, een appje sturen, een kaart met een mooie tekst sturen, enzovoorts. Ook daarin weet de Geest soms wegen te gaan die ik niet altijd helemaal begrijp. Ik herinner me dat ik eens op de rijksweg rijdend, besloot naar een gemeentelid in het ziekenhuis te gaan omdat ik ergens iets voelde van: die persoon heeft dat nu nodig. Toen ik in het ziekenhuis kwam bleek dat dit gemeentelid net de boodschap had ontvangen dat hij moest gaan sterven en dat ze niets meer voor hem konden doen. Amper 5 minuten later kwam ik op bezoek. Ongepland, maar broodnodig. Ik ervaarde: dit moest zo zijn, hier moest ik zijn. Dat komt vaker voor en gaat verder dan: ik moet die en die eens bellen of een kaartje sturen. Ik ben zelf geneigd om naar dit soort van ervaringen wel te luisteren, omdat het mij vaker overkomen is, dat dit juist op een goed moment komt.

4. Dit alles gezegd hebbend, wil ik ook wel enige nuchterheid betrachten. Zeker wanneer je lichamelijk gevoelig bent voor deze zaken. Niet alles wat wij denken is van de Geest. Daarom is onszelf spiegelen en onderzoeken en toetsen aan het Woord nodig, want door het Woord en met het Woord, werkt de Geest. Hij leidt bovenal tot Christus. En daar mag je jezelf aan toetsen: Brengt dit tot Christus en meerdere eer en glorie van Hem, of… Krijgt Hij ervan de eer? Is het Zijn werk?

5. Dat laatste zeg ik niet om je in verwarring te brengen of aan het twijfelen te zetten. Maar je zou toch zelf ook niet anders willen, dan dat God aan Zijn eer komt en Hij je meer kennis en diepere kennis van Hemzelf geeft.  Het is ook wat je schrijft: bidden en Bijbellezen kan rust geven, geestelijk en lichamelijk. Ook jouw gebed mag daarom zijn: Toets mij, doorgrond mij, beproef mij en leidt mij op de eeuwige weg;

6. Wat betreft je vraag over de bloeddruk en bidden: er zijn aanwijzingen in wetenschappelijk onderzoek dat bidden het stressniveau kan verlagen en de bloeddruk kan laten dalen. Ik krijg de indruk uit de onderzoeken die ik las dat dit effect gezien wordt en mensen dat in de onderzoeken ook teruggeven. Een beetje nuchter en misschien ontnuchterend: maar een cursus ontspanningsoefeningen of christelijke meditatie helpt dan ook: daar hoef je niet persé voor te bidden. Ik bedoel: bidden is je aandacht richten op God en op de zaken die je bezighouden, om die bij Hem te brengen. Dat geeft rust.

7. We moeten ook niet alles psychologisch of biologisch willen verklaren. Psalm 62 zegt: stort je hart uit voor God. Alleen dat al kan rustgevend zijn: Er is een God Die hoort. Bij Hem mag ik schuilen. Hij is mijn Toevlucht. Ik mag alles met Hem delen en bij Hem brengen. Ook wanneer dat in een groep gebeurt, kan dat effect nog sterker zijn, omdat je dan dingen deelt met anderen en bij de Heere brengt. Of wanneer andere voor jou bidden. Vaker in het pastoraat maak je dat mee: wanneer we samen met en voor elkaar Gods aangezicht zoeken in het gebed of luisteren naar Zijn Woord, kan er even rust komen, ontspanning, overgave, troost, bemoediging, herkenning en erkenning. Maar er is dan nog altijd de zogenaamde ‘Godfactor’. Wat doet de Geest van God? Dat krijg je niet in een onderzoek in een hokje geduwd om dat te onderzoeken. Tegelijk kan je in het gebed zo diep ervaren dat je gebed niet tegen het plafond stuitert, maar werkelijk door Christus wordt overgenomen en bij Zijn Vader gebracht. Dat is geen psychologie of fysiologie, maar dat is Gods Eigen werk en het geloof wat Hij werkt en versterkt.

8. Die nuchterheid werkt hoop ik niet ontnuchterend… Maar we leven in een tijd waarin de gevoelens en emoties een te grote plaats krijgen. Zelf bepalen wat goed en niet goed is. En dat is gevaarlijk. Datzelfde geldt voor geestelijke ervaringen, beelden, indrukken en allerlei andere geestelijke zaken, soms gewoontjes, soms spectaculair…. En die kant moeten we niet op. De Geest werkt en wanneer Hij werkt, gebeuren (soms) uitzonderlijke dingen. Maar we hebben het Woord, dat zeer vast is en daarop mogen we ons op laten zakken. Daarop mag en moet ons vertrouwen staan. Dat Woord is ook de toetssteen. Ook voor onze emoties en gevoelens. Vandaar: wees nuchter en waakt. Maar anderzijds: bedroef de Geest niet en blus Hem niet uit!

9. Zomaar wat gedachten bij jouw vraag. Ik lees dat je in de Bijbel bezig bent, bidt en zoekt naar de leiding van God in je leven en dat je je door Hem wilt laten leiden. Houd dat vast! Hoe je je ook voelt. De Heere werkt en Hij is daarin vrij (soeverein) en wonderlijk. Heere, laat mijn leven, met alles erop en eraan, zijn tot Uw eer. Leid mij in Uw wegen.

Tot slot: de Geest van God onderzoekt de diepten van God, zoals onze geest onze diepten (gevoelens en ervaringen) onderzoekt en daarover reflecteert. Lees even mee wat er staat in 1 Korinthe 2:10-12: “Aan ons echter heeft God het geopenbaard door Zijn Geest. De Geest immers onderzoekt alle dingen, zelfs de diepten van God.  Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem is? Zo kent ook niemand de dingen van God dan de Geest van God. En wij hebben niet ontvangen de geest van de wereld, maar de Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons door God genadig geschonken zijn.” Ik wil hier graag mee afsluiten. Ter bemoediging en om een stukje de richting van een goede duiding te wijzen.

Een hartelijke groet,
Ds. J. R. van Vugt

Lees meer artikelen over:

geloof en gevoel
1 reactie
Jedidjas
In aanvulling op het mooie wat de ds vertelde over het volgen vd Heilige Geest om iemand een kaartje te sturen of op te zoeken, kan je ook voor iemand bidden als die in je gedachten komt, of als je God vraagt voor wie je kan bidden.

"Pray about it when you think about it"

Over dat gevoel,
Jaaaaren geleden ook zoiets weleens meegemaakt door mn buik heen, maar bij mij was dat op momenten dat ik toen terugkeerde/bekeerde in verootmoediging en gebed naar Hem, na een helaas verkeerde weg.
Geloof zeker dat dit zo kan zoals jij beschrijft.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.