Top 5 mooiste christelijke liederen

G. Slurink / 2 reacties

Vraag

Wat is de top vijf mooiste, meest zinvolle, waardevolle (Nederlandstalige) liederen die we onze kinderen (naast de Psalmen) zouden kunnen aanleren? Een vraag voor Gerard Slurink...

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller,

Zoals Rachel Barkey het denk ik treffend zei, zijn er vier fundamentele waarheden die we helder voor ogen moeten hebben: weet wie God is, weet wie jezelf bent, weet wat het evangelie is en weet wat je doel en bestemming is. Als we dat helder hebben, hebben we een fundament om te leven en te sterven onder alle omstandigheden. En afwijkingen komen meestal voort uit dat er bij één of meerdere van deze dingen iets scheef zit: een verkeerd Godsbeeld, een verkeerd mensbeeld, een verkeerd begrip van wat het evangelie is, of een verkeerd begrip van je doel en bestemming. De meest zinvolle en waardevolle liederen zijn mijns inziens dan ook liederen die helpen deze dingen weer helder voor ogen te stellen.

Nu zijn er veel meer liederen dan die ik ken, dus onderstaand is slechts een persoonlijk selectie. Maar ik zou in ieder geval kijken voor genoemde zaken in liederen. Voor kleine kinderen zijn eenvoudige liedjes prima, maar ik neem aan dat het om iets grotere kinderen gaat. Van sommige liederen is de tekst misschien even wennen, maar denk ik de moeite waard. Een beetje uitleggen helpt al veel.

Bedenk ook dat je een lied niet per se leert voor dit moment, maar vooral ook voor later, wanneer er momenten komen dat je het nodig hebt. Liederen (aan)leren is dus ook een soort van investering voor later. En misschien komt er een periode dat ze geen zin hebben zich hier mee bezig te houden. Dan is alles wat ze voor die tijd al hebben meegekregen winst.

In gezangboek.nl staan bijvoorbeeld een heleboel goede liederen, maar als ik er vijf van moet kiezen zouden het deze zijn:

1. Beveel gerust uw wegen
2. Is dat, is dat mijn Koning
3. Vaste rots van mijn behoud
4. Eens was ik een vreemd'ling voor God en mijn hart
5. Blijf mij nabij

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

liederen
2 reacties
Samanthi
Jezus wat een heerlijke Naam.
Prijs mijn ziel de Heimelkoning
Er is kracht in het Bloed
Alle menschen moeten sterven
Genade zo oneindig groot
Één Naam is onze hope.
Rembrand
Ga het onderzoeken. Wat mooi, zinvol en waardevol is heeft ook met persoonlijke normen, waarden en persoonlijke smaak te maken.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.