Deugdzame huisvrouw

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Als ik in Spreuken 31 over de deugdzame huisvrouw lees (echtgenoot en moeder) dan faal of verzuim ik zelfs op vrijwel alle punten en heb redenen die niet iedereen weet en waar ik niet mee te koop loop en waar dus ook bijna niemand naar vraagt. Want voor het oog doe ik wat ik kan (en die beperkte energie/moeite breekt me wel op). Wat anderen denken of vinden boeit me niet zo, maar ik ben bang dat God mij afrekent op het niet nakomen van Zijn blijkbare bepalingen zoals in Zijn Woord geschreven en opgesteld. Dat is een last waar ik maar geen vrede mee krijg.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller,

Spreuken 31 is een prachtig hoofdstuk in de Bijbel, maar het is géén wét of vóórschrift voor hoe een vrouw dient te leven! Ons leven in de tijd van vandaag ziet er héél anders uit (denk alleen maar aan het ‘in de poort zitten’), zoals ook de maatschappij een andere is. Het gaat hier dus niet om een letterlijk voorbeeld dat we na dienen te leven: dat lukt niemand. Alle huisvrouwen/moeders falen. Probeer te leven naar de ‘geest’ van deze tekst en vraag de Heere of Hij jou in jouw eigen specifieke situatie de kracht en de energie wil geven die nodig is om tot eer van Hem te leven (en te werken, binnen- en eventueel buitenshuis). God legt geen ‘last’ op: Hij geeft ons wat we nodig hebben. Iedere dag opnieuw. Leef vanuit dankbaarheid voor alles wat je ontvangt en van waaruit je mag uitdelen aan de mensen om je heen.

Marijke Rots