Wereld van toen rond bijbelboek Samuël

G.J. Jansen / 1 reactie

Vraag

Aan tafel lezen we momenteel 1 Samuël. Een roerige periode in de geschiedenis van Israël. Tussen de Bijbelverzen door merk je dat er veel meer aan de hand is dan in het Bijbelboek terecht is gekomen. Denk alleen maar aan de wijd verbreide afgodendienst, de constante oorlogsdreiging, de mogelijke hongersnoden, etcetera. Graag zou ik me wat verder verdiepen in de wereld van toen en daar. Om zo wat meer duiding bij alle gebeurtenissen te krijgen. Zijn er (Engelse) boeken aan te bevelen die dit kunnen bieden?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Ik ben niet als theoloog opgeleid, maar er zijn -naar ik aanneem- voldoende bijbelgetrouwe commentaren voor de boeken 1 en 2 Samuël; niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels.

Met wat zoekwerk vond ik '1 Samuël - toegelicht en toegepast', maar ik weet niet in hoeverre het werk bijbelgetrouw is. Via dezelfde website kwam ik ook 'Het bijbelboek 1 Samuël' tegen.

Op de website van de Bookshop van The London Tabernacle (de kerk van Peter Masters in Londen) kwam ik de volgende twee commentaren van Gordon Keddie tegen: “1 Samuel: Dawn Of The Kingdom” [Welwyn Commentary Series], Evangelical Press , ISBN: 9780852342480; “2 Samuel: The Triumph of the King” [Welwyn Commentary Series], Evangelical Press , ISBN: 9780852342725

Tot zover mijn bijdrage als leek.

Met hartelijke groet,
Gertjan Jansen

1 reactie
Broodkruimel
‘Daily Life in Biblical Times’ van Oded Borowski is ook een aanrader.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.